Nieuws Bedrijfsoverdracht

Thijs Verheul verkocht zijn bedrijf: 'Iedereen denkt dat ondernemen hartstikke leuk is, maar dat is het niet'

Ondernemers onder elkaar. Viisi-oprichter Tom van der Lubbe las 'Voor hoeveel heb je het verkocht?' van Thijs Verheul over de verkoop van zijn United Wardrobe aan Vinted. Met Boekencast-collega Erno Hannink maakte hij er een podcast over, maar toch: Tom wilde ook graag in gesprek met Thijs zelf. Dat leverde dit artikel op.

Tom van der Lubbe 29 december 2021

Thijs verheul boek vinted

Thijs Verheul: ,,Wij hebben met onze investeerders enorm geluk gehad, maar ik zie om me heen wel dat veel startende ondernemers investeerders als halve goden zien. Investeerders brengen gewoon geld, het zijn ook maar gewoon mensen". Foto: ANP.

Voor wie heb je het boek geschreven?

,,Het boek is echt geschreven voor studenten. Het is een boek over een gast, die geen verstand had van ondernemen, geen verstand van IT, maar die het gelukt is. En het is gewoon een boek dat lekker wegleest."

Je schrijft in het boek, dat je aanvankelijk het businessidee maar niks vond…

,,Ja, dat klopt. Want ik dacht, er zijn al zoveel marktplaatsen; Facebook, eBay, niemand zit op nog een marktplaats te wachten. Maar ik dacht, als Sjuul er zo in gelooft. En ik kende Sjuul als één van de intelligentste mensen, dus ik dacht laten we het dan maar een kans geven."

Wat was het belangrijkste in de eerste fase van het opstarten van United Wardrobe?

,,Heel goed begrijpen wat nieuwe klanten kosten, wat zijn je zogenaamde Customer Acquisition Costs (CAC), wat is je Customer Lifetime Value (CLV). Dat moet je eigenlijk heel goed begrijpen voordat je gaat groeien, maar wij hadden dat helemaal niet begrepen."

Beluister hier de podcast van Tom van der Lubbe en Erno Hannink over 'Voor hoeveel heb je het verkocht': Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'

En wat zijn je 'lessons learned' met betrekking tot de eerste investeerders?

,,Wij hebben met onze investeerders enorm geluk gehad, maar ik zie om me heen wel dat veel startende ondernemers investeerders als halve goden zien. Investeerders brengen gewoon geld, het zijn ook maar gewoon mensen. Ik denk, dat je investeerders best om hun mening mag vragen, maar je mag het ook best met je investeerders oneens zijn. Uiteindelijk ben jij de ondernemer. Ik ben nu zelf investeerder, maar ik moest wel lachen om de beschrijving van een vriend van mij. Hij zei: investeerders zijn net meeuwen, ze komen binnen en schijten de tafel vol en daarna zijn ze weer weg”.

Wat is een goede tip met betrekking tot de eerste investeerders, de zogenaamde businessangels?

,,Toen we United Wardrobe aan Vinted verkochten hadden we nog steeds de meerderheid. Dus je moet enerzijds wachten met investeerders, hen zo laat mogelijk aan boord halen, maar soms moet je ook juist wel doorpakken en ze juist vroeg genoeg aan boord halen. Ik denk dat het goed is als je als startup een omzet hebt van bijvoorbeeld 10.000 euro per maand, dan kun je voor 10 tot 25 procent een paar ton ophalen."

Om bij de investeerders te blijven, wat zijn de 'lessons learned' met de latere investeerders?

,,Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten, maar ik denk dat we ons geld beter in de Nederlandse markt hadden kunnen investeren in plaats van naar Frankrijk te gaan. We hadden een miljoen en daar doe je in zo’n enorme markt eigenlijk weinig mee. Maar het idee was dat je een nieuwe investeringsronde op basis van een internationale waardering had kunnen doen. PEAK (het investeringsfonds) en wij hebben de grootte van de markt totaal onderschat. Als ik zie wat Vinted nu in Nederland doet, dat is al snel tien keer zo groot dan wat wij in Nederland met United Wardrobe deden. Dus achteraf gezien hadden die miljoen dus makkelijk in Nederland en België in TV-reclame kunnen investeren. Maar nogmaals, dat is achteraf."

Een jaar terug in de tijd: Overname United Wardrobe door Vinted: hoe jongensdroom Thijs Verheul (28) uitkwam

Wat is de les van jullie exit?

,,Meteen externe bankiers inhuren, zodat je je als ondernemer kunt blijven focussen op de business, want dat is het belangrijkste. Ik zie heel veel ondernemers die aan het funden zijn en dat leidt af van de daily business. Ga dus niet zelf lopen klooien. Je wilt ook dat de investeerders op jou afkomen en dat is met een externe adviseur die er tussen zit gewoon veel makkelijker. En als je business het dan gewoon goed doet, dan komen ze vanzelf wel op je af, dat gaat automatisch."

Heb je spijt dat je je aandelen verkocht hebt?

,,Nee, het was voor mij de juiste beslissing op het juiste moment. We hadden al een keer bijna een deal gehad en soms kun je ook te lang wachten. En ik heb een paar aandelen in Vinted, dus ik profiteer nog steeds."

Hoe vind je dat het boek geworden is?

,,Ik denk dat mijn verhaal een goede mix van studentenleven en een startersverhaal is. Ik krijg veel leuke positieve reacties, doe lezingen en voordrachten voor studenten. Zelf lees ik overigens zelden ondernemersverhalen. Ik lees vooral boeken over geschiedenis, maak niet zoveel uit wat het is. Over Napoleon bijvoorbeeld. En iedereen die de top heeft bereikt - maakt niet uit op welk gebied - en het gewoon op zijn eigen manier gedaan. Je moet testen, proberen en als het dan lukt, dan moet je doorzetten. Dat is geen hogere wiskunde."

Wat is er in je leven veranderd, want nu ben jij de investeerder.

,,Iedereen denkt dat ondernemen hartstikke leuk is, maar dat is het niet. Ik vond ondernemen vooral heel erg stressvol. Het was ook echt niet leuk, 95 procent was gewoon k*t. Ondernemen is gewoon bikkelen."

Het boek van Thijs Verheul is verkrijgbaar in de boekhandel en online te bestellen bij onder meer Bol.com via deze link.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcards t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws