Financiën

Crowdfunding gestart: zo wil Rotterdamse scale-up Corekees greenwashing tegengaan

Het Corekees-team. Het Corekees-team.
Het Corekees-team.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Op dit moment beheert het familiebedrijf Corekees (eigenaren Nick en Tamar van Heesewijk zijn neef en nicht) investeringen van ruim 1.500 investeerders in zes projecten en een totaal beheerd vermogen van 2 miljoen euro.

Sinds de oprichting in 2018 is Corekees succesvol via een concept van vier t’s: tastbaar, toezicht, transparant en tegen greenwashing. Deelname aan de projecten is heel concreet. Zo plant je voor 22,50 euro een boom terug in Paraguay, in een gebied waar vroeger veel bomen zijn gekapt. De noten van deze bomen bestaan uit plantaardige olie, die kan worden omgezet in biodiesel. De bomen worden geplant samen met bomen die oorspronkelijk voorkomen in het gebied. Zo zorgt het project lokaal voor biodiversiteit en werkgelegenheid. Met het herbebossingsproject haalde Corekees al 1,2 miljoen euro op, goed voor 60.000 bomen en 120 hectare aan herbebossing.

Wat onze projecten uniek maakt is dat het super tastbaar is waar je in investeert en dat wij de projecten actief beheren

Nick van Heesewijk Corekees

Samenleving wil groen beleggen, maar krijgt greenwashing

,,Wat onze projecten uniek maakt is dat het super tastbaar is waar je in investeert en dat wij de projecten actief beheren’’, vertelt Nick van Heesewijk. ,,We zitten er echt bovenop, samen met onze lokale partners en de lokale bevolking. Hierdoor kunnen we transparant en gedetailleerd communiceren naar onze investeerders.‘’

Lees verder onder de advertentie

Dergelijk projectbeheer is nodig. Veel nieuwsmedia berichtten de afgelopen jaren over investeringen in zogenaamd groene investeringen, die deels terechtkomen bij fossiele projecten of bedrijven. Een dergelijk beeld komt ook uit onderzoek van de ASN Bank naar voren. De helft van de duurzame beleggers voelt zich misleid als blijkt dat een duurzaam fonds in de fossiele industrie belegt, staat in dat rapport. Het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een organisatie daadwerkelijk is, wordt greenwashing genoemd.

Nick van Heesewijk van Corekees. Nick van Heesewijk van Corekees.
Nick van Heesewijk van Corekees.

Beleggen met een positieve invloed op samenleving, milieu en klimaat

De projecten van Corekees leggen de lat hoger. Het zijn voorbeelden van impact-investeren: beleggen met een positieve invloed op samenleving, milieu en klimaat. Dit gaat nog een stap verder dan sociaal verantwoord ondernemen of ESG (Environmental, Social and Governmental). Bij ESG gaat het om het minimaliseren van negatieve effecten voor mens, milieu en klimaat. Die strategie gaat volgens het Rotterdamse bedrijf uitstekend samen met rendement. De investeringsprojecten kennen een verwacht rendement van 6 tot 8 procent per jaar.

Lees verder onder de advertentie

Met het geld dat we ophalen met de crowdfunding willen we huidige projecten groter maken en nieuwe projecten starten

Nick van Heesewijk Corekees

Crowdfunding voor de goede zaak

De crowdfunding vindt plaats via SeedBlink, een van Europa’s grootste crowdfundingplatformen voor scale-ups. Met de crowdfunding krijgen investeerders de kans mede-eigenaar te worden van Corekees en bij te dragen aan de groei van de impactvolle investeringen van Corekees. Naast het Paraguayaanse bomenproject gaat het om herbebossing van het Amazonegebied, innovatieve bamboeteelt in Portugal en het verbouwen van biologisch geteelde gember en kurkuma.

Nick: ,,Met het geld dat we ophalen met de crowdfunding willen we huidige projecten groter maken en nieuwe projecten starten. Daarnaast hopen we onze huidige investeerders nog beter te bedienen en nieuwe investeerders aan te spreken, waaronder bedrijven.’’

De ruim 150.000 euro die in de voorronde werd opgehaald is afkomstig van huidige klanten. Vanaf 2.500 euro kunnen investeerders instappen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Leonardo DiCaprio pompt 50 miljoen euro in scale-up van Nederlander Wouter (29)