Nieuws Crowdfunding

Crowdfunding al op bijna 80 procent: interactieve talenapp voor Jungle the Bungle

Carolina Bongers zag een kans. Een stevige kans. Meertalige kinderboeken; haar eerste twee werden in 2017 meteen een succes. Voor Jungle the Bungle nadert een belangrijke, nieuwe stap, met inmiddels zakenpartner Amber Stam aan boord. Er ligt een goed plan voor een interactieve talenapp, waarvoor beide ondernemers crowdfunding zijn gestart en bijna 80 procent van de gewenste 100.000 euro al binnen is.

Anke Derkse 17 februari 2022

Laatste update: 19 maart 2022 21:22

Jungle the bungle carolina bongers

Amber Stam en Carolina Bongers met de app waarvoor zij crowdfunding zijn gestart.

Het idee van Jungle the Bungle komt bij Carolina Bongers voort uit het besef dat kleine kinderen als vanzelf een tweede taal leren als hen dat wordt aangeboden. Zelf kind van een Spaanse moeder en Nederlandse vader, leerde Carolina al jong twee talen spreken en begrijpen. Toen ze zelf moeder werd en besloot haar kinderen tweetalig op te voeden, ging ze op zoek naar passende voorleesboekjes. Die bleken er niet te zijn. De ondernemende Carolina besloot ze zelf te gaan maken.

Op een speelse manier woordjes en getallen in het Engels en Spaans, naast het Nederlands.

Ze bedacht en realiseerde ‘An adventure called gravity’ en ‘Dinnerparty / Casa de fiesta’ waarin op een speelse manier woordjes en getallen in het Engels en Spaans, naast het Nederlands worden aangeboden; aan de hand van een zevental vrolijke ‘characters’ uit het dierenrijk.

Voorleessessies bij de Bijenkorf

Bibliotheken, kinderopvang, basisscholen en vooral veel andere ouders waren meteen geïnteresseerd. Ze merkten dat de peuters en kleuters er enthousiast op reageerden. ,,De boekjes zijn te koop in de boekhandel en de voorleessessies bij de Bijenkorf, door één van de characters in bijpassend kostuum, zijn een succes”, vertelt Carolina trots.

Jungle the Bungle

Jungle the Bungle is een meertalige kinderboekenreeks voor dreumesen, peuters en kleuters. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat kinderen die op jonge leeftijd met meerdere talen worden geconfronteerd, daar op allerlei gebieden baat bij hebben. Geen wonder dat steeds meer scholen al in groep 1 beginnen met het aanbieden van een tweede taal, zoals Engels of Spaans.

Om kinderen te helpen in zijn/haar ontwikkeling zijn dit verantwoorde boekjes, waarbij kinderen kunnen leren over de wondere wereld van dieren, topografie en talen. Ieder diertje heeft andere karaktereigenschappen waarin kinderen zich kunnen herkennen.

Jungle the Bungle: van papier naar digitaal

Inmiddels zijn er al enkele duizenden boekjes verkocht en dit succes heeft Carolina gemotiveerd om, naast haar fulltime baan, het concept Jungle the Bungle door te zetten en verder te ontwikkelen. Medio 2020 is Amber Stam als specialist in online marketing strategie en business development ingestapt.

,,We zien goede digitale mogelijkheden voor Jungle the Bungle en zijn vol enthousiasme begonnen met het ontwikkelen van een app”, zegt Amber. ,,De bedoeling is dat kinderen op een tablet of smartphone spelletjes kunnen spelen. Bij elk character maken we zo’n vijf spelletjes die telkens in moeilijkheidsgraad stijgen. Als het kind een bepaald level heeft behaald, gaat hij door naar het volgende level.” Carolina vult aan: ,,De characters in de app zijn dezelfde als in de boekjes, maar dan niet statisch. Zo gaat de aap springen als het kind op het juiste plaatje klikt bij het woord dat hij hoort. Dat kan zijn een cijfer, een kleur of een dier. Echt begrippen die passen bij een peuter of kleuter.”

Gelijke kansen voor ieder kind

Carolina en Amber zijn ervan overtuigd dat kinderen zich beter ontwikkelen en makkelijker leren als ze op zeer jonge leeftijd verschillende talen krijgen aangeboden. De ondernemers laten zich op didactisch gebied adviseren door het expertisecentrum voor vroeg vreemdetalenonderwijs, Early Bird. De missie is om zoveel mogelijk jonge kinderen één of meerdere nieuwe talen te laten leren.

,,Ouders en andere geïnteresseerden kunnen straks via een maandabonnement gebruikmaken van onze app. Daarbij houden we de prijs met opzet laag, omdat we graag ieder kind de kans gunnen om spelenderwijs een nieuwe taal te leren.”

Voor elk verkocht boekje, en straks voor elk afgenomen abonnement, schenken Carolina en Amber een exemplaar aan een kansarm kind.

Beide ondernemers nemen daarbij ‘ieder kind’ redelijk letterlijk, want voor elk verkocht boekje, en straks voor elk afgenomen abonnement, schenken ze een exemplaar aan een kansarm kind. ,,We kiezen elk jaar een organisatie uit waar we mee samenwerken. Dat kan zijn in een ontwikkelingsland, maar ook een initiatief als ‘Sint voor ieder kind’ in Nederland. Wíj hebben geluk gehad met waar we geboren zijn, maar we gunnen ieder kind een eerlijke kans om zich te ontwikkelen.”

Crowdfunding: al 80.000 euro toegezegd

Voor de verdere ontwikkeling van de interactieve talenapp is crowdfunding via CrowdAboutNow opgezet met minimaal 100.000 euro als doel. Meedoen kan vanaf 250 euro. Intussen is bijna 80 procent van het gewenste bedrag van 100.000 euro al binnen.

Carolina: ,,We hebben al een wat grotere investeerder aan boord die gelooft in ons concept, maar daarnaast willen we graag zoveel mogelijk kleine certificaathouders die evenzovele ambassadeurs worden voor Jungle the Bungle. Samen kunnen we niet alleen onze eigen kinderen, maar alle kinderen meer gelijke kansen bieden.”

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws