Nieuws Crowdfunding

Succesvol crowdfunden: The Freelance Qommunity-oprichters leggen uit hoe je knallend start

Een goede crowdfunding begint met tientallen procenten van het doelbedrag die zijn binnengehaald op - of voor - dag één. Die levenswijsheid kun je in alle crowdfund-boekjes leren. Maar hoe pas je dit toe? Kim Trotz en Kiki Calis zijn op dit moment bezig met hun tweede investeringsronde voor freelance-netwerk en -platform The Freelance Qommunity en leggen uit hoe zij halverwege dag één al voorbij de 30 procent van het doelbedrag staan.

Tijmen de Groen 16 juni 2022

Crowdfunding succes start tips qommunity oprichters kim trotz kiki cali

Kim Trotz (l) en Kiki Calis

Na een eerste investeringsronde in 2020 (250.000 euro) zijn de ondernemers nu bezig met een overbruggingsronde om groeigeld op te halen. Doel is om 200.000 euro binnen te krijgen, voornamelijk om extra mensen aan te kunnen nemen, het platform te optimaliseren en de community nu mee te laten investeren.. Daarmee willen ze in de woorden van Calis ,,de stap zetten van MVP (minimal viable product, red.) naar marktacceptatie". ,,Eigenlijk de tussenstap naar de groeifase, waarmee we in 2025 door willen groeien naar 5000 members."

Lees ook: Crowdfunding niet alleen financiering: het is ook je ideale marketingkanaal

Met Knab en NS als partner namen van formaat aan boord

Om bij die 5000 leden te komen hebben ze nog wel een behoorlijke stap te zetten met The Freelance Qommunity. Die Qommunity kan het best worden omschreven als een Jobboard annex netwerk annex evenementenorganisator. Calis: ,,Een online platform betekent continue doorontwikkelen, testen, bouwen, optimaliseren. En ja, dat kost tijd en geld. We willen processen automatiseren, een betere tool voor het Jobboard en de manier van hybride netwerken en samenwerken nóg beter maken. Dat is nodig in deze wereld waar flexibel werken de norm is.”

Dat klinkt als een mondvol, en dat is het ook. Toch stralen Trotz en Calis uit dat het soepel gaat, deze investeringsronde. Waar dat vandaan komt? Het gaat goed met de zaak zelf, de kosten worden ruimschoots gedekt, met Knab en NS zijn er namen van formaat als partner aan boord en het investeringsgeld is dan ook niet nodig om de tent overeind te houden.

Lees ook: Gouden tips voor een succesvolle crowdfundactie: 'Zorg als ondernemer voor een aansprekend verhaal’

Kim Trotz: ,,Dat is echt een groot verschil met de vorige keer. Ik weet dat bij de eerste investeringsronde we het best awkward vonden aan familie en vrienden te vragen om mee te doen. Dat voelde ook echt alsof we vroegen om hulp. Nu doen we het met het gevoel dat het supervet is wat we aan het doen zijn, en dat we mensen uitnodigen om mee te kunnen doen.”

"Ik weet dat bij de eerste investeringsronde we het best awkward vonden aan familie en vrienden te vragen om mee te doen. Dat voelde ook echt alsof we vroegen om hulp. Nu doen we het met het gevoel dat het supervet is wat we aan het doen zijn"

Kim Trotz

Bestaande investeerders vs. nieuwe investeerders

,,Ze zeggen dat je zo’n 3 weken voor de start van je campagne moet beginnen met actief je netwerk benaderen om bij de start op 30 procent te zitten", vervolgt Trotz. En die stelregel werd de eerste keer ter harte genomen. ,,We hadden bij de eerste investeringsronde zo lang moeten wachten, waar we zo gespannen van werden, dat die spanning helemaal doorstraalde in onze berichten naar buiten. Juist op het moment dat het ons lukte om die spanning los te laten, toen zagen we de investeringsgetallen ineens oplopen. Daar wilden we deze keer echt van leren. Dus we hebben afgelopen dinsdag een bijeenkomst gehad met alle mensen die al eerder in ons investeerden en al bij het netwerk Qommunity aangesloten zitten, woensdag hebben we afgewacht tot de eerste investeringen en donderdag zijn we voor iedereen live gegaan. Lekker dicht op elkaar.”

Daarbij is er zeker een doorgetrokken succes van de vorige campagne. Van de investeerders die nu al zijn ingestapt, is het grootste percentage (70 procent) afkomstig uit de vorige investeringsronde. Tel daar nog 10 procent aan friends bij en je houdt 20 procent aan nieuwe investeerders over.

Lees ook: Hoe maak je een impactvolle eerste indruk?

Van die her-investeerders bestaat een ‘groot gedeelte’ uit freelancers die zelf ook de vruchten plukken van een succesvolle Freelance Qommunity. Met de meesten daarvan is ‘dagelijks’ contact. De investeerders die al eerder meededen met de fundingronde van 2020 zijn begin dit jaar - februari - al benaderd en op de hoogte gesteld van de nieuwe investeringsronde.

Instapbedrag crowdfunding doelbewust laag

Met een minimale bijdrage van 100 euro hoeft een potentiële crowdfunder niet de hoofdprijs te betalen om deel te nemen. ,,De meerwaarde is, dat het voor iedereen toegankelijk is om mee te doen. Volgend jaar hebben we een grotere funding op de planning staan. Dan zal de waardering en de prijs van aandelen ook wat hoger liggen. Dit was voor ons een mooi moment om in te stappen en samen mee te groeien.”

Crowdfunding The Freelance Qommunity

Benieuwd naar de crowdfundingspagina van The Freelance Qommunity zelf? Die vind je hier.

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws