IXXI werd elf jaar geleden bedacht door de drie Nederlandse ontwerpers, Roel Vaessen, Paulien Berendsen en Eric Sloot. IXXI is vooral bekend om zijn exclusieve collecties en bekende designs van gerenommeerde partners zoals het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Universal Pictures. Het concept (een innovatief kunststof kruisje koppelt vierkante kaartjes aan elkaar tot één geheel) werd niet alleen populair in Nederland, maar ook in het buitenland, dankzij de website en traditionele retailkanalen.
Lees ook: Pieter Schoen steekt miljoenen groeigeld in Isolatiespecialist.nl
In veel landen zijn de producten van IXXI al te koop
In Nederland hangt in menig huishouden een 'IXXI-tje' aan de muur. De komende jaren moet de omzet van het Bossche bedrijf groeien naar 25 miljoen euro. Momenteel heeft het bedrijf bijna dertig medewerkers. IXXI is nu al in veel landen actief en via de website wereldwijd verkrijgbaar. Vooral Nederland, België, Duitsland, Scandinavië en Frankrijk bestellen veel online. Via een wereldwijd retailnetwerk wordt de collectie onder meer verkocht in Australië, Hong Kong, Zuid-Afrika, Korea, Chili, Italië en Israël.
Online verder uitbouwen
,,De zichtbaarheid die de oprichters in fysieke winkels hebben gecreëerd gaan we online nog verder uitbouwen”, aldus Schoen. ,,De reden om in IXXI te investeren is met name de prachtige eenvoud van het product, waar bovendien een waterdicht patent op rust. Samen met goede online marketeers wil ik in een rap tempo de omzet laten verviervoudigen. Het is een spel dat ik goed kan overzien, met name in het buitenland.”
'We willen IXXI in het woordenboek hebben, net als canvas en poster'
Medeoprichter Roel Vaessen blijft in ieder geval nog aan het bedrijf meebouwen. ,,De participatie van Pieter Schoen is een mooie volgende stap, die goed past bij het pad dat we altijd al voor ogen hadden. IXXI is ontstaan vanuit een creatief basisidee, het is mooi dat het nu als zelfstandig merk uitgebouwd wordt en niet opgaat in een groter geheel. De creatieve basis van het product blijft belangrijk.”
Schoen was de afgelopen twee seizoenen van het tv-programma Dragons’ Den een in het oog springende investeerder. Vaessen: ,,Ik kende Pieter alleen van televisie. Het is een mooi compliment dat zo’n inspirerende ondernemer met zijn ervaring vertrouwen heeft in het product. Bij de start in 2010 hebben we gezegd dat we IXXI in het woordenboek wilden hebben, net als een canvas en een poster. Deze nieuwe stap brengt dat dichterbij.”
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Harris: 'Nederland doet te weinig voor jonge ondernemers in startupfase'