Jeffrey van Dam is een man met een missie. De 39-jarige ondernemer wil dat iedere puber en jongvolwassen gebruikmaakt van FinBuddy. Deze fintech bundelt alle maandelijkse afschrijvingen (zoals van de energieleverancier en internet) tot één moment en wel de dag nadat het salaris, de studiebeurs of het zakgeld is gestort. Nu zit er totaal geen logica in de incassodata. Startup FinBuddy zorgt als het ware voor financiële reinheid, regelmaat en rust.
,,De uitdaging is dit jaar om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vaste-lasten-leveranciers met ons gaan samenwerken,” zegt Jeffrey, ,,zodat bij de consument op hetzelfde moment vaste lasten, zoals bijvoorbeeld de huur of energierekening worden geïnd.”
Lees ook: FinBuddy haalt kwart miljoen op bij business angels
Droomstart, Essent en Energiedirect
Je kunt nauwelijks bezwaar hebben tegen dit sympathieke idee van Jeffrey. Hij zegde iets meer dan anderhalf jaar geleden zijn baan op bij Rabobank, afdeling Bijzonder Beheer, en begon met de uitwerking van zijn plan dat hij tot die tijd in de avonduren en weekenden had gedaan.
Onlangs haalde hij bij een groep informele investeerders 250.000 euro op om het platform te bouwen en zich bekend te maken aan de wereld. ,,Inmiddels hebben we, er werken hier nu drie mensen in vaste dienst en vier freelancers, Essent en Energiedirect aangesloten en hebben een prijs gewonnen. Met Droomstart, de naam van de prijs, kregen we meer naamsbekendheid en sluiten we dit jaar de gemeenten Arnhem en Tilburg aan.”
Ik ben fan van consistent groeien in plaats van miljoenen ophalen en dan hard, hard, hard groeien
Jeffrey van Dam Oprichter FinBuddy
Als Jeffrey terugkijkt op het afgelopen jaar heeft hij geleerd balans aan te brengen tussen privé en zakelijk. Vaak gaat dit advies richting iemand in loondienst, maar het gaat net zo goed op voor ondernemers. ,,Privé heb ik een pittig 2023 gehad. Je merkt dat dat zakelijk zijn invloeden heeft. Ik loste mijn problemen op door meer te werken, nog eerder opstaan, langer doorgaan, minder sporten en minder tijd voor sociale contacten. Ik heb van die periode veel geleerd. De gouden regel is nu: na negen ‘s avonds uur niet meer werken, op tijd naar bed, rustig opstarten en weer regelmatig sporten. Heel simpel. Zo kan ik het ook voor de lange termijn volhouden.”
FinBuddy zoekt het juiste momentum
Tijdens het gesprek heeft Jeffrey het over ‘het momentum dat nu ontstaat’. ,,Nu steeds meer partners zich aansluiten zullen er meer gaan volgen. We krijgen zo weer meer referenties en dat is belangrijk. Onze doelstelling voor dit jaar is om twintig bedrijven of instellingen uit de hoek van gemeentes, energie, zorgverzekeraars en wooncorporaties te gaan aansluiten. Het aantal consumenten zal ook toenemen. Nu zijn dat er ongeveer 2500.”
Heb je daar een extra financieringsronde voor nodig?
,,Als we financiering nodig hebben is het puur om te versnellen, maar voor nu is het voldoende. Ik ben fan geworden van consistent groeien in plaats van, wat je vaak ziet, miljoenen ophalen en dan hard, hard, hard groeien. Je blaast zo je bedrijf op.”
Rustig vertelt hij dat klant voor klant aansluiten nu zijn voorkeur heeft. ,,In eerste instantie wilden we zoveel mogelijk vaste lasten leveranciers aansluiten, dat draagt namelijk bij aan onze missie om sociale impact te maken. Maar we bedienen verschillende sectoren met allemaal andere problemen en die wil je eerst leren kennen.”
Doordat Essent en Energiedirect ons de kans gaven FinBuddy live in te zetten, hebben we de energiewereld goed leren kennen.
Jeffrey van Dam
,,Doordat Essent en Energiedirect ons de kans gaven om FinBuddy live in te zetten, hebben we de energiewereld goed leren kennen. We hebben daarom duidelijke focus aangebracht met welke sectoren we nu als eerste live gaan. De partijen die we nu aansluiten moeten eerst supertevreden zijn met wat we doen. Met de feedback hebben we FinBuddy doorontwikkeld en nu schalen we op in die sector. Door zo te werken hoeven we dus geen extra geld op te halen.”
Zijn diepe wens is om KPN, Odido (voorheen T-Mobile Nederland) en VodafoneZiggo aan te sluiten op FinBuddy. ,,We zijn actief in gesprek met ze en ze zijn enthousiast.”
Frustratie over traagheid bij bedrijven en gemeenten
Jeffrey vindt het soms lastig te accepteren dat de innovatiesnelheid bij veel vaste-lasten-leveranciers en gemeentes traag is. Het woord frustratie valt. ,,Soms denk ik, kom op jongens waarom moet hier een maandje overheen gaan voordat we weer een volgende stap zetten. We sluiten onszelf een halve dag op en gaan het vandaag samen regelen.”
,,De agenda’s van iedereen en met name bij grote bedrijven zitten vaak ramvol. Als nieuwe startup moet je dan enorm knokken om bij zulke partijen aan tafel te komen. Daarnaast hebben die bedrijven planningen die over jaren gaan en daar is moeilijk tussen te komen. Al die bedrijven en instellingen werken vaak met een externe IT-partner, die soms dachten dat we een concurrent zijn.”
Door te kort aan mensen heeft iedereen het druk en neemt de ruimte om te innoveren af
Jeffrey van Dam
,,Gelukkig veranderen deze IT-bedrijven van gedachten zodra ze met ons in gesprek gaan, en inzien dat veel van hun klanten met ons willen samenwerken. Omdat deze IT-partijen soms tot wel honderden vaste-lasten-leveranciers in een sector ondersteunen kunnen we samen sneller schalen en impact maken. Het is dus extra belangrijk om nu met FinBuddy een goede partnerbasis neer te zetten en geduldig te zijn.”
Jeffrey is teleurgesteld dat het soms zo traag gaat. Het gaat ten koste van de innovatiekracht van Nederland, is zijn mening. ,,Door het te kort aan mensen heeft iedereen het te druk met zijn eigen interne problemen en neemt de ruimte om echt te innoveren af. Bedrijven gaan dan keuzes maken en dan staat innovatie vaak onderaan de to-do-lijst, terwijl dat juist een sprongetje kan maken: het bedrijf versnellen voor die grotere impact.”
Onderzoek naar impact FinBuddy op spaargedrag
Gelukkig voor Jeffrey heeft ook het ministerie van Financiën de preventiekracht van FinBuddy ontdekt. Het effect van de honderden bakjes koffie was dat de naam van FinBuddy met regelmaat werd en wordt genoemd. ,,Het opent steeds meer deuren”, vervolgt Jeffrey. ,,We gaan met een onafhankelijke gedragswetenschapper onder de vlag van Actieplan Consumentenkeuzes een studie doen onder jongvolwassenen naar de lange termijn impact van FinBuddy op een beter spaargedrag, meer financiële structuur en minder financiële stress. We hopen met het resultaat ook andere vaste-lasten-leveranciers te overtuigen en zo samen steeds meer sociale impact te maken.”
Hij stopt abrupt als de grootste veroorzaker van schulden wordt genoemd: de Belastingdienst. ,,Wij zouden graag deze dienst willen aansluiten. Het is ons nog niet gelukt bij de juiste personen aan tafel te komen. Het nadeel is daar met name de verouderde IT-systemen. We willen met het onderzoek aantonen dat FinBuddy een positieve langetermijnimpact heeft op gebruikers en dan wordt het misschien daar ook een need to have.”
,,De overheid is een enorme organisatie met veel afdelingen. Dit is dus één van de meest complexe organisaties om te overtuigen mee te doen. Maar we blijven volhouden, geven niet op en we blijven vooral positief. Ook hier is het van belang om momentum te pakken.”
Je richt je op de particulier (b2c). Is Finbuddy ook geschikt voor in een zakelijke omgeving (b2b), vooral nu veel ondernemers hun coronaschulden moeten terugbetalen?
Jeffrey: ,,Helaas komen wij voor deze groep te laat, omdat wij ons met name richten op preventie. We willen voorkomen dat particulieren in de financiële problemen komen door meer financiële structuur aan te brengen.”
,,We zien wel dat zzp’ers ook FinBuddy gebruiken voor hun particuliere vaste lasten. In deze fase van een startup is focus belangrijk, dus we willen eerst zorgen dat we particulieren op grotere schaal helpen, voordat we onze oplossing breder inzetten op de zakelijke markt.”
Lees ook: De startup FinBuddy van Jeffrey van Dam wint dit jaar de ultieme Droomstart