Stijn Smit trekt de pleister er in het AD in één keer af. „Dit is zo heftig. Zo emotioneel. We zijn er tien jaar mee bezig. Stopten er echt alles in. Ons geld, onze tijd, ambitie en enthousiasme. Een jongensdroom gaat in rook op. We moeten mensen teleurstellen. Dat is pijnlijk voor ons alle vier.”
Het hoge woord is eruit. Moest eruit. Want de rechtbank in Den Bosch verklaarde Eysing onlangs failliet. Eén ding is voor Smit, een van de vier grondleggers van het bedrijf, duidelijk: „Dan moet je niet duiken maar je verantwoordelijkheid nemen.”
‘Fantastisch mooie ontwerpen’
Het verhaal begint in 2014, als Alain van Dijk tijdens zijn studie industrieel ontwerpen aan de TU in Delft stuit op de naam van de Amersfoortse fabriek die in de eerste helft van de twintigste eeuw furore maakte met (motor)fietsen en auto’s. „Dat waren fantastisch mooie ontwerpen. De grote wielen, het gebogen stuur, dát is hoe een kind een motor tekent.”
Alain wordt er zo door gegrepen dat hij zich stort op een ontwerp voor een eigentijdse elektrische bromfiets, geïnspireerd op de Amersfoortse motoren uit jaren 30. Samen met jeugdvrienden Stijn en Jasper Smit en Rik Smits knutselt hij in de achtertuin een prototype in elkaar. Dat maakt grote indruk op de Masters Expo in Amsterdam, waarna het viertal in 2018 een eigen bedrijf opricht. Hun studies geven ze eraan.
In 2022 knalden de champagnekurken toen de kleine start-up van de vier jonge vrienden in zee ging met de wereldberoemde ontwerpers van Pininfarina, die tekenden voor Maserati en Ferrari. De combinatie van de nostalgie van de oude bromfietsen van het Amersfoortse Eysing met innovaties van nu viel geweldig in de smaak bij de Italianen. „Ze hebben voor ons het nieuwste model de PF40 ontworpen. Daar zijn we nog steeds enorm trots op. Met dat nieuwe model wilden we Europa in.”
Voor die grote stap over de grens was er volgens Smit een nieuwe strategische partner nodig. „We moesten extra geld van investeerders aantrekken om bijvoorbeeld in heel Europa een dealernetwerk uit te rollen.”
Booming fatbikes
Dat het uiteindelijk stukliep, daar kunnen de vier jonge ondernemers maar één oorzaak voor geven. „Potentiële investeerders zijn huiverig en haakten af door de problemen op de markt van lichte elektrische voertuigen.” Smit erkent dat we dan moeten denken aan recente faillissementen van het luxe fietsenmerk Van Moof en de ondergang van een bedrijf als GreenMo, dat e-bikes en e-scooters (GoSharing) verhuurde. Wat ook niet helpt: de booming business van de veel goedkopere fatbikes, terwijl Eysing zich presenteerde als een luxe lifestylemerk met retro-bromfietsen met een prijskaartje ergens tussen de 7200 en 10.000 euro.
Onze luxe mopeds zijn niet te vergelijken met massaproducten
Stijn Smit Medeoprichter van Eysing
Risicovolle leningen, daar is Eysing nooit aan begonnen. „We hebben geen gekke sprongen gemaakt. Het is al erg genoeg dat we nu onze klanten moeten teleurstellen. Er rijden nu zo’n 150 bromfietsen in Nederland van het model Pioneer. Voor de nieuwe PF40 hadden we een lijst met 27 intekeningen.”
Of er mogelijk nog een doorstart voor Eysing in zit? Smit heeft werkelijk geen idee. „Daar gaat de curator over.” Curator Van Dooren gaat het uitzoeken: „Er staat niks in de fik. Ik tref een ordentelijk bedrijf aan. De externe financiers zijn de grootste crediteuren.”
Het jongensboek dichtslaan. Er zit volgens Smit niks anders op. „Het is heel gek. Want hier zijn we vanaf de eerste voorzichtige tekeningen wel tien jaar mee bezig geweest. Eysing zit bij ons in het DNA. Maar we moeten nu wel verder.”
Lees ook: Brabantse e-brommer-maker Eysing failliet mede door concurrentie fatbikes