Nieuws Financiën
Eerste exemplaar 'The Money Issue' voor Esther Vedder
52% van de Nederlandse vrouwen kan niet in eigen levensonderhoud voorzien. Dat geldt voor zo’n 20% van de mannen. Er zijn ondernemers met wie het ogenschijnlijk fantastisch gaat, die amper kunnen rondkomen. Hanneke van Onna was een van hen. Tot ze na een faillissement en een scheiding in 2014 het roer helemaal omgooide. Ze schreef het boek The Money Issue, waarvan ze het eerste exemplaar overhandigde aan Esther Vedder, van het gelijknamige succesvolle sieradenmerk Vedder&Vedder.
Laatste update: 24 januari 2020 21:30

Tijdens de drukbezochte boeklancering in Hotel Breezer in Amsterdam, overhandigde Hanneke van Onna (links) het eerste exemplaar van 'The Money Issue' aan Esther Vedder van het succesvolle sieradenmerk Vedder&Vedder, 'voor mij, met haar tweelingzus Anne, een voorbeeld', aldus de auteur. Foto: Jeroen van der Wardt.
,,Het was december 2014, net voor de kerst. Ik woonde met mijn drie kinderen als een student op een flatje in Amsterdam. Met geleende spullen. Ik kreeg aanmaningen van rekeningen waar ik het bestaan niet van kende. Dat kwam omdat ik de post niet meer open maakte," vertelt Hanneke van Onna.
,,Van blauwe enveloppen kreeg ik zoveel stress dat ik ze in een laatje wegstopte. Ik wist me geen raad. Het geld was op. Ik wist niet waar ik het geld vandaan moest halen om de huur van januari te betalen. Ik was als de dood om met mijn kinderen op straat te belanden. Dit was mijn rock bottom. Slechter kon het niet met me gaan."
Financiële vrijheid
,,Ergens deep down, tussen paniek en huilbuien door, voelde ik dat het anders kon, anders móest. Ik nam het besluit om verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen leven én mijn eigen portemonnee. Daarmee begon mijn reis naar financiële vrijheid."
Lees ook: Waarom vrouwen beter geschoold, maar zelden de baas zijn
The Money Issue
In haar zoektocht naar de reden van haar money issues schuwt Hanneke geen enkel onderwerp. Ze duikt in de geldgeschiedenis van haar ouders, neemt haar eigen faillissement, gedrag, patronen en overtuigingen onder de loep. En wat blijkt? Het probleem zit ’m helemaal niet in het feit dat er niet genoeg geld binnenkomt, het zit in Hanneke zelf.
,,Ik kwam erachter dat de mate van eigenwaarde samenhangt met financiële waarde. Als je eigenwaarde groeit, kan je financiële waarde mee groeien. Zo is geld niet langer gedoe, maar een geweldig middel om jouw onderneming naar een hoger plan te tillen.”
Met name vrouwelijke ondernemers weten vaak niet wat ze waard zijn, constateert Hanneke. Dat uit zich in wankele tariefstellingen die geen eer doen aan de capaciteit, kunde, kennis en ervaring die deze vrouwen meestal meer dan hebben. Ze strooien met kortingen en freelancen zelfs gratis.
,,Ik wil laten zien wat ze echt waard zijn en geef inzicht in hoe ze een gezonde relatie met geld kunnen krijgen. Om zo meer te kunnen verdienen. Dat zijn workshops geworden, én een boek. The Money Issue. Zie het als een wake-up call voor iedereen die zijn eigen verdiencapaciteit wil aanboren."
"Weet je, bepaalde overtuigingen over geld kunnen een fantastisch leven namelijk behoorlijk in de weg zitten. Of je nu veel geld verdient of weinig, de weg naar financiële vrijheid is er een vol obstakels en instinkers."
Waar dóen ze het van?
,,Heb jij een van deze dingen ooit wel eens gedacht? Ik wel in ieder geval. Zoals: waar dóen ze het van? Hard werken is geld verdienen. Geld is succes. Ik ben te oud, te dom, te moe, te lelijk, te jong, te druk voor die opdracht. Ik haat de Belastingdienst. Weet je, bepaalde overtuigingen over geld kunnen een fantastisch leven namelijk behoorlijk in de weg zitten. Of je nu veel geld verdient of weinig, de weg naar financiële vrijheid is er een vol obstakels en instinkers."
Hanneke neemt je in haar boek mee op haar hobbelige reis naar financiële vrijheid en laat je aan de hand van tests, to do’s en lijstjes een stappenplan doorlopen om dezelfde fantastische status te krijgen. ,,Dat wil je als ondernemer én als mens, want die aanstaande financiële vrijheid geeft niet alleen een goed gevoel over je portemonnee, maar vooral ook over jezelf."
Het boek The Money Issue is in de winkels verkrijgbaar en online te bestellen, onder meer via Bol.com.
Lees ook: Het bewijs geleverd? Bedrijf met vrouw in management scoort beter
Hanneke van Onna
Brand- en marketingexpert / Money & Business Coach
Als business coach en mentor helpt Hanneke van Onna bedrijven, ondernemers en zzp'ers met het upscalen van hun business. Verdienmodellen en concreet resultaat met focus en fun zijn haar handelsmerk. Hanneke heeft een boutique vergaderlocatie in Amsterdam Oost – www.wowoamsterdam.com.
Ze werkte eerder als brandbuilder en media-marketeer voor onder meer DWDD, Donald Duck, Tina en AVROTROS.
Op 24 januari verschijnt haar eerste boek, waar ze ook workshops over geeft: The Money Issue.