Het is haast te mooi om waar te zijn, horen ze bij in3 in Eindhoven vaak. In drie termijnen betalen, zonder rente en zonder BKR-registratie. Hoe kan dat?
Met In3 voldoen klanten de eerste termijn bij aankoop, de tweede binnen dertig dagen en de derde binnen zestig dagen na levering. ,,Wij bieden in feite een vorm van uitstel van betaling. Daarom komt er geen BKR-registratie aan te pas. Omdat binnen negentig dagen wordt betaald geldt onze methode als een flitskrediet", is de uitleg van directeur Hans Langenhuizen aan het ED.
Kredietwaardigheid checken
Het bedrijf genereert zijn inkomsten uit commissies die webshops betalen voor een geslaagde transactie. In3 betaalt de webshop na vijftien dagen het volledige bedrag en draagt het risico dat consumenten niet betalen. ,,Een klein percentage leidt tot incassoprocedures. Onze kracht is dat we vooraf de kredietwaardigheid van de consument checken."
Een hoger percentage van bezoeken van de webshop leidt tot bestellingen. Mensen kopen bovendien voor hogere bedragen
Hans Langenhuizen, directeur In3
Contracten met payment serviceproviders
In3 groeit hard. In de afgelopen anderhalf jaar breidde het uit van 5 naar 18 medewerkers. De omzet stijgt momenteel met meer dan 200 procent op kwartaalbasis. Zo'n duizend webshops zijn klant. Motor achter de groei zijn nieuwe contracten met zogenoemde payment serviceproviders, partijen die de betalingen voor webshops uitvoeren. Buckaroo, MultiSafepay, Pay en Sisow hebben zich bij In3 aangesloten. Zij bieden hun klanten, zoals Kijkshop, V&D en Dekbeddiscounter, de mogelijkheid om in drie termijnen te betalen. Dat kan voor bonbedragen tussen 100 en 3.000 euro.
Voor kopers van een wasmachine of een scooter bijvoorbeeld is betalen in drie termijnen vaak een uitkomst, vertelt Langenhuizen. Het maandsalaris volstaat dan niet voor betaling van het volledige bedrag.
Lees ook: Gespreid betalen zonder risico voor verkoper
'Webshops zien verkopen oplopen'
De directeur is onlangs aangetreden om de verdere groei vorm te geven. ,,We zullen meer en grotere serviceproviders gaan aansluiten. Daarnaast gaan we In3 ook aanbieden voor betalingen in fysieke winkels. Een volgende stap is internationalisering."
Webshops zien volgens Langenhuizen dankzij In3 hun verkopen oplopen. ,,Een hoger percentage van bezoeken van de webshop leidt tot bestellingen. Mensen kopen bovendien voor hogere bedragen."
Voor gebruik van In3 in de winkel - voorzien voor later dit jaar - is een app ontwikkeld. ,,Consumenten dienen zich daarvoor te registreren. Zo weten wij hoe kredietwaardig ze zijn. Zo wordt bepaald of iemand de mogelijkheid krijgt om bijvoorbeeld 500 of 3.000 euro in drie keer te betalen."
We moeten het aan de voorkant strak organiseren zodat we geen missers aan de achterkant hebben
Hans Langenhuizen, directeur In3
De check beperkt de risico's op wanbetaling. ,,We hebben een softwaresysteem waarmee we in een milliseconde de check kunnen uitvoeren. Dat gebeurt met behulp van informatie uit een database over eerder betaalgedrag op basis van gegevens als naam, adres en geboortedatum."
Langenhuizen zegt dat 80 tot 85 procent van de consumenten door de check komt. ,,We moeten het aan de voorkant strak organiseren zodat we geen missers aan de achterkant hebben." Incassoprocedures worden afgehandeld door zusterbedrijf ACCS International.
Internationale uitbreiding in3
Voor internationale uitbreiding is het oog in eerste instantie gericht op Duitsland, België en Scandinavië. ,,Dat zijn landen met een vergelijkbare betalingsmoraal. Daarna kijken we verder. We hebben nog genoeg te winnen. En we zijn een kapitaalsintensief bedrijf, omdat we twee termijnen voorfinancieren. We willen gecontroleerd groeien."
Lees ook: Kabinet garandeert kredietverzekering en steunt startups