Vanaf vrijdag worden als eerste de parkeerautomaten in de Heesterbuurt omgebouwd. Alle 2024 parkeerautomaten in de stad krijgen de komende tijd een nieuw 'frontje' met een toetsenbord, waarop iemands kenteken ingetikt kan worden. Kosten van deze operatie: 60 mille. Aan de parkeertarieven verandert niets.
8 miljoen euroEen paar jaar geleden zijn alle Haagse parkeerautomaten al voor 8 miljoen euro vernieuwd; de benodigde techniek voor het kentekenparkeren zit er al in.
Bij de aangepaste automaten voert de parkeerder het kenteken van de auto in, bepaalt de parkeertijd en rekent af met zijn pinpas of creditcard. Teruglopen naar de auto om een ticket achter de voorruit te leggen hoeft niet meer. Parkeergeld betalen via speciale smartphone-apps of inbellen bij firma's als Yellowbrick of Parkmobile blijft mogelijk. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Delft werken al met kentekenparkeren.
Het invoeren gaat gefaseerd. Wethouder De Bruijn (financiën en verkeer) verwacht dat in het derde kwartaal de bezoekersparkeervergunning wordt gedigitaliseerd. Aanmelden gaat via een speciale app, website of telefonisch. In het laatste kwartaal is de bedrijfsparkeervergunning aan de beurt.
De controle geschiedt met een scanauto en een scanscooter. Die rijden door de stad en weten razendsnel of er is betaald voor een parkeerplek. De eventuele bon valt uiterlijk 5 dagen later in de bus.
Overigens blijven er parkeercontroleurs actief. Zij doen, als de scan-medewerkers constateren dat er niet is betaald, een na-controle. ,,Dat is voor het geval de scanauto net langsrijdt, terwijl de eigenaar van de auto op weg is naar de parkeerautomaat,'' zegt DeBruijn.
Vorig jaar werden in Den Haag 156.000 parkeerboetes uitgeschreven. De wethouder schat in dat in de beginperiode van het kentekenparkeren meer naheffingen worden verstuurd, want 'de pakkans is met dit systeem groter'.