FinanciënKoopkrachtcrisis

Retailexpert Fred Rutgers: 'Er komt een perfecte storm op de retail af'

Er komen gouden tijden aan als je curator bent, meent Fred Rutgers. Foto: ANP.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Nog nooit waren consumenten zopessimistisch over de economie als nu. De graadmeter van het CBSstaat op min 54 over augustus, waar het gemiddelde over de laatste 20jaar op min 9 staat. Voor de komende twaalf maanden zijn de tekenenniet goed. Dat, met de hoge rentestand, heeft gevolgen voor de investeringen: ook ondernemers houden de handop de knip. Bron: opnieuw het CBS.

Kan het nog dieper wegzakken, datconsumentenvertrouwen, vraagt Fred Rutgers zich af. ,,Het heeft inmiddels alle tekenen van een kopersstaking. De consument kijkt of die nieuwewasmachine echt wel zo nodig is. Of die winterjas niet nog een jaarmee kan. En houdt zo het geld in de zak. We lezen overal over dejubelcijfers in de horeca, maar het zijn allemaal uitgesteldebestedingen. Dat gebeurt nu in de winkel.”

Het wordt tijd om planken voor de ramen te slaan en de spullen vast te lijmen, want het gaat flink stormen. Vooral de grijze muizen onder de ondernemers gaan er last van krijgen

Ideaal scenario voor drukte bij decurator

De gevolgen zijn er voor de hele retail.,,Na de winkelier wordt de groothandel getroffen. Daarna de producenten. Alle omzettenstagneren, dus het is wachten op het moment dat er klappen gaanvallen.”

Lees verder onder de advertentie

Dat dat moment aanstaande is, ziet deretailwatcher al een tijdje aankomen. ,,We moeten ons klaarmaken voorde perfecte storm. In oktober gaat de Belastingdienst uitstaandeschulden vanwege de coronasteun incasseren, terwijl er tegelijksprake is een historische koopkrachtdaling en alle serieuze aankopendaardoor worden uitgesteld. Het is een ideaal scenario voor druktebij de curator.”

Lees ook: Hoogleraar Eijffinger: 'Het zou terecht zijn als de overheid ingrijpt, maar prijzenwet verkeerde instrument'

Duidelijk signaal van de burger

Rutgers snapt de consumentwel. Die geeft een duidelijk signaal, meent de retailwatcher. ,,Deburger mist daadkracht en leiderschap. Dat er een crisis op onsafkomt is duidelijk. Maar we missen een leider die zegt: 'hierlinksaf en dan even een stukkie rechtdoor, dan komen we er wel'.”

Lees verder onder de advertentie

Nou ja, nuanceert Rutgers, diedaadkracht heeft het kabinet wel. ,,Alleen op de verkeerde dossiers.Als het ideologisch uitkomt, dan kan alles. Als het niet uitkomt ishet te duur of is er geen tijd meer om het in te voeren. Wat datbetreft houdt Kaag met D66 het kabinet in gijzeling. Rutte voert uitom zolang mogelijk aan de macht te blijven. Want niemand van debetrokken partijen heeft belang bij een crisis.”

Lees ook: Expert Rutgers: 'Prijzenwet niet het antwoord op koopkrachtcrisis'

Vooral de grijze muizen gaan het lastig krijgen

Een oplossing ziet Rutgers in een nieuweconomisch model, waarin stakeholders met elkaar samenwerken omvooruitgang te bewerkstelligen. Een nieuw Poldermodel, Akkoord van Wassenaar. Zoiets. ,,Neemduurzaamheid. Daar kun je natuurlijk een prima businesscase vanmaken, waarin veel ondernemers betrokken kunnen worden. Dat is goedvoor de werkgelegenheid van het land. Maar die urgentie zie ik nietbij het kabinet.”

Lees verder onder de advertentie

Daarom steekt hij de ondernemers maareen hart onder de riem. ,,Het wordt tijd om planken voor de ramen teslaan en de spullen vast te lijmen, want het gaat flink stormen.Vooral de grijze muizen onder de ondernemers gaan er last vankrijgen. Dus mijn advies is: probeer jezelf uniek te maken. Ga nietdoen wat de rest al doet, want daar ga je het niet mee redden. Juistnu is het de tijd om te laten zien dat je ondernemer bent.Uiteindelijk komt het altijd goed. Dat is mijn stellige overtuiging.”

Fred Rutgers

Retailtrendwatcher/groeicoach

,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek- en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."

Download hier gratis zijn e-boek.

Experts, politiek, organisaties en ondernemers over problemen en oplossingen:Dit is wat je moet weten over de koopkrachtcrisis en inflatie

Lees verder onder de advertentie