Aangeboden door SnelStart
Branded Content Financiën
SnelStart: voordelen van moderne administratieve software
Je ambities volgen en doen waar je goed in bent: dat is ondernemen. Maar dan komt de administratie. Daar wordt geen enkele ondernemer blij van. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer alles zelf te doen, zeggen Kees Pater (marketing manager) en Ben Schraag (productmanager) van SnelStart. „Administratieve software helpt je efficiënter en slimmer ondernemen. Je hebt inzicht in de echte cijfers, je orders én bespaart zeeën van tijd.”

Kees Pater (marketing manager) en Ben Schraag (productmanager) van SnelStart. Foto SnelStart
De administratie: niet bepaald de favoriet van de ondernemer. Je bent er uren aan kwijt, die je liever in je onderneming steekt. Toch is het belangrijk om dit nauwkeurig bij te houden. Voor overzicht en inzicht in jouw financiële situatie en je orders - die via verschillende stromingen binnenkomen- maar ook omdat de Belastingdienst je dit verplicht. En ja, dat kan veel werk zijn, maar je kunt het jezelf ook makkelijk maken, zegt Pater. „Tegenwoordig kun je jouw administratie op verschillende manieren automatiseren. Dat gaat van het inscannen van bonnetjes tot aan meer ingewikkelde oplossingen, zoals een volledig geïntegreerd voorraadsysteem.” De voordelen? Pater en Schraag lichten een tipje van de sluier op.
1. Geen gedoe met bonnetjes
Van rondslingerend papier in ordners en postbakjes naar snelle scans in een digitale schoenendoos. Volgens Schraag brengt moderne administratieve software orde in de chaos. „Je legt al je documenten in je onderneming makkelijk digitaal vast. Zo houd je zelf overzicht, vind je zaken makkelijk en snel terug en kan de boekhouder er ook meteen bij. Ook handig: een koppeling met je zakelijke bankrekening zorgt ervoor dat je administratie dagelijkse alle bedragen die jij ontvangt en betaalt ophaalt.” Pater vult aan: „Order afgerond? Dan worden al je facturen met één druk op de knop verstuurd. Dat geldt ook voor herinneringen voor facturen die nog openstaan. Makkelijk, hoef je daar ook niet meer over na te denken.”
2. Stuur (op tijd) bij op resultaten
Inzicht in de gang van zaken is essentieel voor een onderneming. Toch is het bij veel ondernemers een ondergeschoven kindje. Een goede softwareoplossing biedt volgens Pater ondersteuning. „Door je administratieve processen te digitaliseren en (nog belangrijker!) te automatiseren, heb je 24/7 inzicht in de actuele stand van zaken. Je kunt dus snel bijsturen op het resultaat dat jij wilt behalen.”
"Je hoeft je niet langer bezig te houden met de zogenaamde ‘administratieve rompslomp’ en kunt doen waar jij echt goed in bent: ondernemen”
3. Doe waar je goed in bent
Pater: „Er is geen enkele ondernemer die denkt; ik begin een bedrijf omdat ik de boekhouding zo leuk vind. Begin er dan ook niet aan. Laat een factuur- en boekhoudprogramma het werk voor je doen. Daarmee bespaar je zeeën van tijd. Je hoeft je niet langer bezig te houden met de zogenaamde ‘administratieve rompslomp’ en kunt doen waar jij echt goed in bent: ondernemen.”
4. Zie door de bomen het bos weer
Iets verkopen wat je niet meer op voorraad hebt? Oeps, (beginners)fout. Die voorkom je volgens Schraag met overzicht en inzicht. „Een modern boekhoudprogramma geeft je niet alleen de mogelijkheid om je boekhouding bij te houden, maar ook om je orderbeheer in te zien. Heb je een (web)winkel waarin doorlopend orders binnendruppelen? Dan is inzicht in je voorraden en de status van je orders heel erg belangrijk. Een koppeling tussen de verschillende platforms en jouw boekhouding helpt het allemaal overzichtelijk te houden.”
5. Motiveer je klanten op tijd te betalen
We kennen ze allemaal, de klanten die te laat of simpelweg niet betalen. Ga je gelijk na de vervaldatum achter de betaling aan? Dan blijkt er volgens Pater vaak sneller alsnog te worden betaald. „In een slim programma verstuur je eenvoudig een betalingsherinnering. En vaak kun je het hele proces van herinneringen en aanmaningen ook nog eens automatiseren, zodat je met één druk op de knop al je klanten, die nog een (vervallen) factuur open hebben staan, een herinnering (of aanmaning) kan sturen. Efficiënt debiteurenbeheer, noemen wij dat.”
6. Lift mee op de trend van het abonnement
Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt er tegenwoordig een abonnement op nemen. En dat is begrijpelijk, want als ondernemer verdeel je de omzet over het jaar en weet je zeker dat je met elke klant op vaste tijden afrekent. Helaas brengt dat ook de nodige administratie met zich mee, zegt Schraag. „Het los aanmaken van al die facturen kost veel tijd en is foutgevoelig. Maar in een programma zoals SnelStart selecteer je gemakkelijk welke abonnementen er vandaag - of in een bepaalde periode - vervallen. Jij geniet van de voordelen en het systeem maakt alle facturen aan.”
"SnelStart voorziet in veel meer dan boekhouding alleen”
7. Profiteer van de extra’s
Volgens Schraag voorziet moderne administratieve software tegenwoordig in veel meer dan boekhouding alleen. Zo levert SnelStart standaardpakketten die zo zijn in te richten, dat het voor de ondernemer als maatwerk voelt. „Wij zijn er voor elke ondernemer. Groot of klein. Bedrijf of vereniging. Daarom voorzien we, in samenwerking met onze (implementatie)partners, bijvoorbeeld ook in oplossingen voor het logistieke proces, waaronder automatische pakketverzending. Onze nieuwe productlijn (inHandel) voor handelsbedrijven of bedrijven met handel gerelateerde processen is daar een mooi voorbeeld van. En heeft de ondernemer vragen? Dan staan er bij SnelStart meer dan zestig specialisten voor hem klaar. Zo maken wij moeilijke dingen makkelijk. Dat is onze missie.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met SnelStart. Meer info: https://www.snelstart.nl