In 2021 stond mijn wereld van de ene op de andere dag volledig op zijn kop. Ik kreeg de diagnose borstkanker en belandde in een situatie die ik als businesspartner duurzame inzetbaarheid bij Centraal Beheer al zo vaak voorbij had zien komen. In mijn werk spreek ik ondernemers en werkgevers en adviseer ze hoe ze het beste om kunnen gaan met verzuim, en het voorkomen daarvan. En toen werd ik opeens zelf lijdend voorwerp.
Eerste Hulp bij Verzuim is een serie waarin specialisten van Centraal Beheer met ondernemers in gesprek gaan over verzuim in het mkb. Wat komt er op je af als een medewerker echt ziek wordt? Wat kost het? En hoe voorkom je langdurig verzuim? De specialisten van Centraal Beheer helpen je verder met inzicht en oplossingen rondom langdurig verzuim. Meer weten?
Er is geen uniform antwoord bij langdurig verzuim
De impact van de diagnose was enorm. Op mijn privéleven, maar ook op mijn werk. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn werkgever, leidinggevende en collega’s. Wanneer iemand wegvalt, komen er ook heel veel vragen op hen af. Hoe ga je om met een collega die uit de running is en wat doe je met het werk dat opstapelt? Verdeel je de extra lasten onder de collega’s, of moet je schakelen en al dan niet tijdelijk iemand anders in dienst nemen? Allemaal vragen waar niet één uniform antwoord op te geven valt, en die je als ondernemer volledig kunnen overvallen.
Werkgevers hebben een voorbeeldfunctie in het continue spanningsveld tussen inspanning en ontspanning
Neem de anderen mee in het traject
Op het werk heb ik mijn leidinggevende, collega's en werkgever voortdurend geïnformeerd over mijn ziektebeeld en behandeling. Daardoor ontstond openheid en was afstemming over re-integratie goed mogelijk. In het begin ben ik bewust naar buiten getreden in de media. Ik maakte podcasts voor werkgevers en lotgenoten, en ben ook steeds blijven schrijven. Ik zat opeens midden in het thema waar ik in mijn werk elke dag zo mee bezig ben. Door mijn ervaringen te delen met anderen, werd de ziekte betekenisvol en kon ik het aan om bezig te blijven tijdens de eerste behandelingen. Wel stapte ik bewust even weg van het directe klantcontact. Mijn energie was even niet betrouwbaar en daardoor konden klanten niet op me rekenen op de manier waarop het zou moeten. Gelukkig snapte mijn leidinggevende dat en konden we binnen het team de taken op een eerlijke wijze verdelen.
Voer het eerlijke gesprek
Hoewel er geen uniform antwoord is op de vraag hoe om te gaan met langdurig verzuim, zijn twee dingen enorm belangrijk: geef vertrouwen én voer het eerlijke gesprek. Kijk naar mogelijkheden, wat er nog wél kan, maar wees ook realistisch. Geef tijd en heb geduld. Wat mij heel erg hielp was de vraag vanuit mijn werkgever, ‘wat heb jij nodig?’ Van nature zijn mensen geneigd om rond verzuim afstand te creëren, om iemand rust te geven, want diegene heeft al genoeg aan zijn of haar hoofd. En hoewel die bedoeling goed is, bereik je daarmee vaak het tegenovergestelde. Behoud die betrokkenheid, maar wees ook realistisch. Bij langdurig verzuim gaat de Wet verbetering poortwachter in en volgt die onvermijdelijke vraag: kun je nog wel re-integreren in je huidige baan? Vaak komt dat pas ter sprake wanneer het zover is, maar dan ben je eigenlijk te laat. Het is confronterend, maar wees transparant en geef dit als werkgever of re-integratiebegeleider in een vroeg stadium aan.
Bij langdurig verzuim gaat de Wet poortwachter in en volgt die onvermijdelijke vraag: kun je nog wel re-integreren in je huidige baan?
Het belang van vertrouwen geven én houden
Met name het laatste traject van de chemotherapie had veel impact. Ik was niet meer in staat om met het hoofd te denken. Op dat moment ben ik er echt helemaal uitgestapt, maar omdat ik zelf altijd open ben gebleven naar mijn leidinggevende en collega’s, en zij naar mij, heb ik ook daarna veel steun gevoeld. Vertrouwen is essentieel en vormde voor mij een houvast. Niet alleen vertrouwen vanuit de werkgever, maar ook vanuit mezelf in mijn eigen talenten. Natuurlijk heb ik me zorgen gemaakt of ik het werk nog zou kunnen doen, maar ik ben uitstekend begeleid in de weg terug. Samen met de bedrijfsarts is gekeken naar de belastbaarheid en hoe we dit weer konden opbouwen. Mijn begeleider vanuit het ziekenhuis had een holistische aanpak en keek naar het totaalplaatje van werk én privé. Door het op te bouwen in blokken van drie weken, kon ik stap voor stap terugkeren in mijn functie. Klein beginnen is daarin wel essentieel. Dertig minuten per dag bellen met collega’s, of inlezen in de materie, maar duik niet ineens in het diepe.
Inzetbaarheid van medewerkers begint bij preventie
Inmiddels ben ik sinds januari dit jaar weer fulltime aan de slag. Mijn eigen ervaringen gebruik ik nu als bron van inspiratie om bij ondernemers en werkgevers aan te geven hoe groot het belang van inzetbaarheid is en hoe belangrijk het is om hier preventief mee bezig te zijn. Ondernemers zijn voortdurend bezig met het neerzetten en laten groeien van hun bedrijf. Verzuimpreventie valt onder het liever-niet scenario, maar ben je bewust van de impact die verzuim op je business en je andere medewerkers hebben. Ziekteverzuim moet niet alleen een topic zijn wanneer het speelt, maar ook vooraf.
Verzuimpreventie valt onder het liever-niet scenario, maar ben je bewust van de impact die verzuim op je business kan hebben
Zet je voorbeeldfunctie preventief in
Momenteel werk ik met ondernemers en werkgevers aan het programma ‘Fit voor Werk’. Hoe blijven jij en je medewerkers vitaal, wendbaar en up to date? Het is van groot belang dat ondernemers zich bewust zijn van het belang van een goede balans tussen inspanning en ontspanning, ook naar zichzelf toe. Ondernemers hebben een voorbeeldfunctie en moeten voor hun personeel maar zeker ook voor zichzelf preventief die balans bepalen. Is het haalbaar, krijg je er nog energie van? Maak dit bespreekbaar, want ook dat helpt enorm in de preventie van ziekteverzuim. Denk preventief na over hoe om te gaan met zaken als verzekeringen, doorlopende kosten en verschuiving van taken naar collega’s zonder dat daar de werkdruk te hoog wordt. Ben je hiervoor verzekerd of neem je het risico? Heb je de kennis en tijd om zieke medewerkers zelf te begeleiden bij de re-integratie of kan je dat beter uitbesteden? Allemaal keuzes om vooraf te maken. Maar juist dat kunnen ondernemers als geen ander. En heb je dan toch nog vragen, dan kun je altijd contact met me opnemen.
Centraal Beheer: informatie, inzicht en oplossingen
Als ondernemer kun je Centraal Beheer inschakelen voor inzichten, informatie en oplossingen. Het is aan jou als werkgever om te kiezen wat je wel of niet verzekert. Centraal Beheer kan helpen om hierin een bewuste keuze te maken of je voorzien van informatie over wat de wet van je eist. Wil je meer weten of contact met een van de specialisten? Klik hier voor meer informatie.