Beoordeel de huidige kasstroom
De eerste stap is het beoordelen van de kasstroom (wat komt er binnen en wat gaat eruit) om inzicht te krijgen in de benodigde ontvangsten om crediteuren te kunnen betalen, maar ook in de investeringen van het jaar. Door deze exercitie zie je op tijd wanneer je klem komt te zitten en heb je nog tijd om in te grijpen en schade te voorkomen. Dat vraagt om extra scherpte bij financieel professionals binnen het managementteam. Ze moeten nóg alerter zijn om sneller hulp te kunnen bieden. Wees kritisch op de sales forecast. Sales is vaak te optimistisch over wat zij verwachten te verkopen. Verlaag het liever, zodat je veiliger zit.
Mkb-ondernemers moeten zichzelf de volgende vragen stellen:
-
Kunnen we op basis van onze kasstromen zes maanden functioneren?
-
Zo niet, is het dan tijd om de activiteiten (of delen van de activiteiten) stop te zetten?
-
Gebaseerd op de kasstroom, is de voortzetting van het bedrijf voor de volgende 12 maanden waarschijnlijk?
Veel van de risicobeheermaatregelen die bedrijfsleiders hebben getroffen zijn niet toepasbaar bij een pandemie
Alain Mulder, Director Europe Operations IMA
Maak een plan op basis van alle contracten en overeenkomsten
Met de juiste kennis van de kasstroom kan er een plan worden opgesteld. Alle financieel relevante gegevens moeten worden verzameld om een duidelijk beeld te krijgen van de realiteit versus verwachting. Veel van de risicobeheermaatregelen die bedrijfsleiders hebben getroffen zijn niet toepasbaar bij een pandemie.
Opvolgingsplannen, koop-/verkoopovereenkomsten, verzekeringen, contracten met leveranciers en leningovereenkomsten moeten onmiddellijk worden geëvalueerd. Het kan voor kleine bedrijven een uitdaging zijn om de praktische effecten van contracten te bevatten en om te heronderhandelen over voorwaarden. Er zijn met name valkuilen bij het onderhandelen over commerciële huurcontracten die onevenredig gevolgen hebben voor ondernemers met een klein bedrijf. Daarom is het van cruciaal belang om de behoeften te plannen en te begrijpen.
Een volledig overzicht van de adviezen aan mkb-ondernemers staat in het rapport ‘Small Business Planning during COVID-19’, waar je ook een handige checklist kunt vinden.
Communiceer rustig, duidelijk en doorlopend
Zodra er een redelijk gedetailleerde planning ligt moet er gecommuniceerd worden over het plan. Hierbij wordt elk initiatief vermeld met de persoon die verantwoordelijk is, de acties en de gebudgetteerde kasstroom. Specificeer alle doelen en doelstellingen van elk project. Zo kunnen sommige initiatieven zorgen voor contact met klanten, zoals internetmarketing, terwijl andere de uitgaven verminderen, zoals het stopzetten van bedrijfssegmenten. Omdat communicatie tweerichtingsverkeer is, moet de inhoud meetbaar zijn en moet het mogelijk zijn voor stakeholders om er feedback op te geven.
Deze drie stappen zijn de basis van financieel management in uitzonderlijke tijden als de coronacrisis. Bij voorkeur raad ik ook elke ondernemer aan om experts, zoals financiële professionals, zo nauw mogelijk bij dit proces te betrekken.
Lees ook: Meerderheid bedrijven verwacht binnen een jaar herstel coronacrisis