Bart van den Belt (39) is spreker, trainer en schrijver van vijf boeken over ondernemerschap. Hij komt uit een echte ondernemersfamilie. Zijn grootvader had een bedrijf in de bouwsector en zijn vader hield zich met fotografie bezig. ,,Ik kan niet anders dan ondernemerschap ademen”, vertelt Bart. Hij heeft aan het begin van zijn ondernemercarrière ook twee bedrijven (zakelijke workshops en een artiestenboekingskantoor) gehad, maar die heeft hij verkocht.
Tussen 2013 en 2020 heb ik een prachtige trainingsorganisatie opgebouwd waarmee ik in iets meer dan zes jaar tijd ruim 7.000 ondernemers getraind heb
Bart van den Belt
Trainer van ondernemers
,,Ik kreeg het zelf niet voor elkaar in die bedrijven. De marges waren te laag en ik was zelf aan het zoeken hoe je nu exact een bedrijf succesvol maakt. Maar er is geen enkel bedrijf failliet gegaan. ArtiestBoeken.nl was een succesvol bedrijf, alleen in 2008 kwam de kredietcrisis en lag de evenementenmarkt op z’n gat. Na twee jaar zonder marge en richting burn-out besloot ik mijn bedrijf te verkopen. Het is toen overgedaan aan Partybookers: een collega uit de markt.”
In 2012 begon Bart als trainer van ondernemers. ,,Ik dacht: ik ga ondernemers leren, waar ik zelf goed in ben, namelijk: hoe krijg je klanten? Ik was toen één van de drie leidende businesscoaches in Nederland en startte vervolgens met de Zakelijk Succes Academie. Hier leerden we ondernemers hoe zij van hun bedrijf van een commercieel succes konden maken. We vertellen altijd: een bedrijf groeit niet verder dan de leider is gegroeid. Dat geldt ook voor mij. In 2013 ben ik me gaan focussen op waar mijn kracht ligt. Dat deed ik succesvol, want in 2014 ben ik uitverkoren als ‘Freelancer of the Year’. Tussen 2013 en 2020 heb ik een prachtige trainingsorganisatie opgebouwd waarmee ik in iets meer dan zes jaar tijd ruim 7.000 ondernemers getraind heb (fysiek in de zaal). De vraag was telkens of ik me kon bezighouden met coachen, maar daar had ik als directeur van mijn bedrijf de tijd niet voor.”
Lees ook: Dit zijn de 5 basisprincipes voor succes volgens businesscoach Kelly Weekers
Onduidelijkheid over kwaliteit coaching
In 2020 ging de Zakelijk Succes Academie als gevolg van de coronaperikelen over de kop. ,,Ik heb me toen afgevraagd, waar we waarde kunnen toevoegen en dat werd de businesscoachmarkt. Er zijn in Nederland 105.000 bedrijfsadviesbureaus en 110.000 coaches in allerlei soorten en maten. Een enorme wildgroei. Eén van de grootste uitdagingen in deze markt is dat iedereen zichzelf zomaar businesscoach kan noemen. Maak een set goede foto’s, bouw een website en je bent ineens businesscoach. Het is totaal onduidelijk hoe het staat met de kwaliteit van de coaching. Een ondernemer weet het vaak niet en die is dan echt aan het zoeken.”
Volgens Bart bestaat een andere groep uit 600 coaches van een grote organisatie. Dit zijn ondernemers die hun verdienmodel aanvullen met businesscoaching. ,,Dat zien ze als een goede manier om klanten te werven. Zij volgen één dag een training en businesscoach. Het is prachtig dat een kredietverstrekker aanvullende coaching aanbiedt, maar is dit nu kwaliteit? Ik ben zeer gedreven door kwaliteitsborging in de markt. Ik heb in de afgelopen tien jaar veel klanten verloren, omdat die naar een businesscoach stapten, die een kortetermijnbelofte zou invullen, in plaats van dat ze gingen voor een echt stabiele bedrijfsvoering.”
Lees ook: Tess Scholten en Britt Messing (For You Agency) bepalen Nederlandse TikTok-landschap
Eerste speler met betrouwbaar kwaliteitskeurmerk
In reactie op het ontbreken van een keurmerk startte Bart enkele jaren geleden met Businesscoach Nederland, wat heeft geleid naar de eerste geaccrediteerde opleiding voor businesscoach in Nederland. De opleiding is bedoeld om ‘het kaf van het koren te scheiden’. ,,Dat is ons allerbelangrijkste uitgangspunt. Er is ongelooflijk veel gebakken lucht in deze markt. Ondernemers betalen hier heel veel geld voor. Ik wil die gebakken lucht uit de lucht filteren. Veel businesscoaches beloven gouden bergen. Zo werkt het niet. Een bedrijf gaat niet alleen over marketing of verkoop. Een bedrijf gaat ook over financiën, mensen, systemen en processen en het belangrijkste: leiderschap.”
De opleiding heeft inmiddels van het CPION (Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland) een post-hbo accreditatie gekregen. ,,Hiermee zijn wij de eerste speler die een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk in de onoverzichtelijke markt van bedrijfsadviseurs heeft gezet. Voor zover wij hebben kunnen ontdekken is er geen geaccrediteerde opleiding voor businesscoaches. Er zijn heel veel cursussen op dit gebied, maar een opleiding waarvoor je een diploma krijgt, bestond nog niet. We zijn nog geen NOAB, dat gericht is op register accountants, maar we dromen er wel van om een dergelijk kwaliteitsinstituut te worden.”
Vroeger stond alles in het teken van geld. Wat ons betreft is het echte doel om van een bedrijf een wendbare organisatie te maken
Bart van den Belt
Praktische ondernemersvaardigheden
De eerste zeven deelnemers, die vijftien opleidingsdagen hebben gevolgd, zijn eind september bij Businesscoach Nederland afgestudeerd. In januari 2024 begint de volgende opleiding, waarvoor zich al drie mensen hebben ingeschreven. Op de opleiding komen praktische ondernemersvaardigheden, de analyse van een bedrijfsmodel en coachings- en adviesvaardigheden aan bod.
De opleiding is geënt op een groeimethodiek, waarvan Bart zelf de bedenker is. ,,Ik heb in tien jaar een model ontwikkeld en dat heet het MKB Canvas. Hiervan loopt ook een pilot in Noorwegen. Het is een praktisch en eenvoudig model, dat ervoor zorgt dat je als mkb’er je bedrijf laat groeien. Vroeger stond alles in het teken van geld. Wat ons betreft is het echte doel om van een bedrijf een wendbare organisatie te maken. Daarin moeten mensen tot hun recht komen en wordt er waarde geleverd aan de markt, met zorg voor onze wereld”, aldus Bart.
Tip: hier moet een goede businesscoach aan voldoen:
1. Zorg voor een zakelijk trackrecord
Er zijn te veel mensen die zichzelf coach noemen terwijl ze geen ervaring hebben. Verstand van zaken is noodzakelijk.
2. Schoenmaker, blijf bij je leest.
Ook als businesscoach kun je niet alles voor iedereen zijn. Zorg dat je rol helder is en dat jij je focust op dat stuk van de business waar je de meeste affiniteit mee hebt.
3. Werk samen met specialisten
(Wij bieden een netwerk van specialisten aan die samenwerken). Zie punt 2; heb jij geen verstand van financiën? Betrek er een financieel specialist bij.
4. Zorg voor een groeimethodiek die bij je past
De lens waarmee je naar bedrijven kijkt is bepalend voor je begeleiding. Zorg voor methodiek dat bij je past en dat meetbaar resultaat oplevert.
5. Focus op het leiderschap
Businesscoaching is een samenvoeging van twee woorden. Je moet dus zowel verstand van ‘business’ hebben als van ‘coaching’. Jouw taak is om de leider beter te maken. Een bedrijf groeit namelijk niet verder dan de leider is gegroeid.