Je kunt de ‘Smitjes’ gerust een echte ondernemersfamilie noemen. Niet alleen zijn tweeling Mariëlle en Niels kinderen van ondernemer, het zijn ook het jongere broertje en zusje van die andere Smit, influencer en serieondernemer Bas Smit. Waar broer Bas al dan niet samen met zijn vrouw Nicolette van Dam het ene na het andere businessconcept de wereld in slingert, hebben ook Mariëlle en Niels hun sporen in het ondernemersvak inmiddels verdiend. Zo was Mariëlle vanaf haar 21e de drijvende kracht achter hospitalitybureau MME en bracht ze, na de verkoop van dat bedrijf, het babyvoedingmerk Mama Deli in de schappen. Niels hielp eerder al een supermarktondernemer met het oprichten van een bedrijf voor coronateststraten. Samen zijn ze nu druk bezig de beddengoedwereld op te schudden met hun nieuwe bedrijf SJUMO.
Beddengoed van microvezels. Het zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. De meeste mensen kennen microvezels vooral van de gelijknamige schoonmaakdoekjes of van kunstlederen microvezelbanken. Maar dat dit ook ultiem comfort biedt op het gebied van beddengoed, daar moesten ook de Smitjes eerst zelf achter komen. ,,Het idee komt eigenlijk van mijn schoonouders”, vertelt Niels in De Ondernemer Live.
,,Ik was daar op een avond en ze gingen opvallend vroeg naar bed. Toen ik vroeg waarom, vertelden ze me dat ze net beddengoed hadden gekocht dat zó fijn was, dat ze er het liefst de hele dag op of tussen lagen. Ik kon het eerst niet geloven, maar heb vervolgens toch ook maar zo’n set besteld. Best prijzig en niet heel duurzaam, maar inderdaad wél echt ongekend comfortabel. Toen mijn zus Mariëlle in een socialmediapost op zoek ging naar nieuw beddengoed, kreeg ze van verschillende mensen het advies om microvezelbeddengoed te proberen.” ,,Inderdaad”, vult Mariëlle aan. ,,Er waren zoveel mensen die hetzelfde aanraadden, hier moest wel een businessmodel in zitten.”
Gat in de beddengoedenmarkt
Wat Bas en Mariëlle dankzij hun ondernemersgenen al heel snel zagen, is dat microvezelbeddengoed enorm veel comfort biedt, maar tegelijkertijd bij de weinige huidige aanbieders heel duur is én op het gebied van duurzaamheid al helemaal niets doet. Ook het kleuraanbod was beperkt. Hier moest met een aantal slimmere toepassingen iets aan gedaan kunnen worden, zodat microvezelbeddengoed niet langer enkel iets is voor de vermogende happy few, maar ook actief kan bijdragen aan een meer duurzame en betere wereld. Een spreekwoordelijk gat in de beddengoedenmarkt lijkt daarmee gevonden.
Nadat Niels volledig overtuigd is, bestelt Mariëlle eerst een microvezel dekbedovertrek met kussensloop voor haar dochter. Het is zeker comfortabel, maar de prijs van 245 euro is ook niet te negeren. ,,Toen beseften we dat we hier echt iets mee moesten kunnen doen”, zegt Mariëlle. ,,Door goed te kijken naar het hele bedrijfsproces en hierin een stuk duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen mee te nemen, moésten we wel iets beters in de markt kunnen zetten.” ,,Daarbij hadden we ook het juiste moment mee”, vult Niels aan. ,,We hadden allebei net onze bedrijven verkocht en hebben van jongs af aan al gezegd dat we ooit samen iets zouden opzetten. Dat werd dus SJUMO.”
Mariëlle en ik hadden allebei net onze bedrijven verkocht en hebben van kleins af aan al gezegd dat we ooit samen iets zouden opzetten. Dat werd dus SJUMO
Niels Smit
Puur online
Het is een bekend gegeven dat tweelingen een bijzondere, soms bijna bovennatuurlijke band met elkaar hebben. Ook Mariëlle en Niels hebben die band. De twee zijn eigenlijk al hun hele leven onafscheidelijk en hoewel ze zakelijk eerst op eigen benen dingen opzetten, was een uiteindelijke samenwerking onvermijdelijk. De twee zijn enorm complementair aan elkaar. Waar Niels zijn kracht in de backend heeft, zoals het opzetten van de productielijn, voorraadbeheer en het ontwikkelen van de website, is Mariëlle veel meer het gezicht van het merk en is het aan haar om zoveel mogelijk aandacht te genereren.
Na een periode van onderzoek, uittesten, het opzetten van de productielijn en advies van matrassenkoning Joep Verbunt van Matt Sleeps, is het tijd om na te denken over de volgende stappen. Te beginnen met de naam: SJUMO. ,,De naam is een verbastering van het Franse woord ‘jumeaux’, wat tweeling betekent, en toevallig ook een extra groot type dekbed aanduidt”, aldus Mariëlle. ,,Vervolgens hebben we het aan iedereen in de familie laten testen en na veel positieve feedback is het tijd om de markt op te gaan”, zegt Niels. Mariëlle: ,,We zijn heel bewust puur online gestart, omdat we zo rechtstreeks contact en feedback van de klant ontvangen. Dat is ontzettend waardevol voor het verdere proces.”
We zijn bewust puur online gestart, omdat we zo rechtstreeks contact en feedback van de klant ontvangen. Dat is ontzettend waardevol voor het verdere proces
Broer Bas Smit
Even overwegen Niels en Mariëlle om los van hun eigen bekendheid – Mariëlle heeft ruim 35.000 volgers op Instagram – het merk te lanceren. Maar al snel beseffen ze dat er niets mis is met het gebruikmaken van wat de familie al heeft opgebouwd. Binnen drie maanden na de lancering in november vorig jaar heeft ‘sjumo.official’ zelf al ruim 8.000 volgers en worden er honderden bestellingen geplaatst.
Lees ook: Bas Smit: ‘Een online shop runnen valt tegen’
Ook broer Bas heeft hierin een rol gespeeld door het product te delen op zijn Instagramaccount met ruim 845.000 volgers. ,,Toen Bas een bericht over ons product deelde, was dat echt fantastisch voor ons”, zegt Mariëlle. ,,Dat was alsof we de verdubbelaar aanzetten, de bestellingen gingen door het dak. Als je ziet wat dat doet, dat is echt ongelofelijk en hadden we nooit durven dromen. Maar het mooiste is dat we, naast de vele eerste bestellingen, nu al 25 procent van onze klanten terug hebben zien komen met een herhaalaankoop. Dat is voor ons het bewijs dat we geen onzin verkopen, maar echt iets goeds op de markt zetten.”
,,We zijn nog maar net gestart, maar vooralsnog bevalt het enorm goed om dit als familie op te kunnen zetten”, zegt Niels. ,,We hebben overigens wel geleerd om zakelijk en privé goed te scheiden en daar duidelijke regels over gemaakt. Aan het eind van de rit willen we, ongeacht hoe het loopt, de familieband goed houden, zodat we ook dit jaar met Kerst gewoon weer samen aan tafel zitten.”