Groei

KCI ziet oude tijden herleven: meer campers en caravans verkocht

Foto: AD/Marco Okhuizen.
Foto: AD/Marco Okhuizen.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) kan wel juichen om de comeback van de caravan. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werden 5 procent meer caravans en ruim 10 procent meer campers verkocht dan vorig jaar in die negen maanden. De populariteit van de campers is al jaren stijgende, maar afgelopen decennium daalde het aantal caravans nog fors met ruim 40.000 stuks. KCI-voorzitter Leo Diepemaat vertelt op AD.nl: ,,Jarenlang daalde het aantal caravans, maar tijdens de coronaperiode kwam die terugloop tot een halt. Sindsdien zien we het totale aantal caravans juist weer stijgen, tot nu ruim 420.000 stuks. De caravan is in Nederland bezig aan een revival.” In heel Europa stijgt de verkoop van campers, maar alleen in Nederland stijgt ook de verkoop van caravans.

Van 'kramperen’ naar kamperen

,,Hier ben ik voor gevallen, de sfeer en de lichtval. Een beetje een strandgevoel’’, zegt Marion Westbroek (56) terwijl ze door de caravan loopt die zij en haar man zojuist hebben gekocht bij ACB Caravans in Almere. Ze wijst naar de crèmekleurige eethoek met een gedekte ontbijttafel een en plantje in een opbergvak. Afgelopen zomer waren ze op pad met hun caravan en merkten toch een paar irritaties. Het bed bijvoorbeeld. ,,Deze caravan heeft een 1.50 meter breed queensbed dat je ook nog kunt verlengen. Je kunt er aan beide kanten uit, dus we hoeven niet over elkaar heen te klauteren zoals in onze oude caravan’’, zegt haar man Richard Middel (66).

Marion Westbroek en Richard Middel in hun zojuist gekochte caravan. Sinds corona hebben ze kamperen ontdekt. Ze gaan volgende zomer drie maanden op pad. Marion Westbroek en Richard Middel in hun zojuist gekochte caravan. Sinds corona hebben ze kamperen ontdekt. Ze gaan volgende zomer drie maanden op pad. Foto: AD/Marco Okhuizen.
Marion Westbroek en Richard Middel in hun zojuist gekochte caravan. Sinds corona hebben ze kamperen ontdekt. Ze gaan volgende zomer drie maanden op pad. Foto: AD/Marco Okhuizen.
Lees verder onder de advertentie

Het stel uit Lelystad gaat in mei, als Richard met pensioen gaat, drie maanden door Europa trekken. ,,We kampeerden eigenlijk nooit. Maar tijdens corona, toen niets mocht maar kamperen wel, hebben we een caravan gekocht. En we vinden het geweldig. Nu gaan we naar Zuid-Europa en dan langzaamaan richting de zomer naar Scandinavië.’’

Volgens de branche zijn er ook nieuwe groepen kopers die de caravan omarmen: jongeren en jonge gezinnen. ,,Al is bij de jonge mensen zonder kinderen de buscamper het populairst’’, zegt Ruud Davids van ACB Caravans in Almere. Een paar jaar geleden begon hij ook met campers om aan de vraag van zijn klanten te voldoen. ,,Onze klanten waren 65-plussers, maar nu komen ook weer mensen die vroeger, heel lang geleden, gekampeerd hebben en de jongeren die kamperen ontdekken. En er zijn steeds meer mensen die de overstap van de caravan naar de camper maken.’’

Groei kampeermarkt: terug naar de gloriejaren

Davids denkt dat de kampeermarkt blijft groeien. ,,We gaan misschien wel weer terug naar de gloriejaren van kort na de eeuwwisseling. Toen verkochten we in Nederland tussen de 20.000 tot 25.000 caravans en kampeerauto’s per jaar. Nederland vergrijst en mensen met veel vrije tijd zie je nu toch ook weer de keuze maken voor caravan of camper, omdat het relatief goedkoper is als je meerdere weken of maanden per jaar op pad gaat. En zes weken in een hotel? Mensen willen toch iets huiselijks met hun eigen kopje koffie. Caravans zijn luxer geworden. Een warmwaterboiler is bijna standaard. Het is niet meer ‘kramperen’ zoals vroeger, het zijn luxe huiskamers op wielen geworden.’’

Lees verder onder de advertentie
Ruud Davids, directeur ACB Caravans. Ruud Davids, directeur ACB Caravans. Foto: AD/Marco Okhuizen.
Ruud Davids, directeur ACB Caravans. Foto: AD/Marco Okhuizen.

Alleen onvoldoende stallingsruimte kan roet in het eten gooien. Davids: ,,Ik ben een paar jaar geleden begonnen met het reserveren van stallingsruimte voor toekomstige klanten, met breng- en haalservice. Want dan had ik in een weekend vijf caravans en campers verkocht, maar kreeg ik toch weer annuleringen omdat die mensen geen stalling konden vinden. Dat wil je niet als ondernemer. Als je dat een paar keer meemaakt, word je wel creatief met oplossingen.’’

Kampeer en Caravan Jaarbeurs

Die recordverkoopcijfers van twintig jaar geleden zijn nog wel ver uit zicht. In de eerste negen maanden werden er 6000 caravans verkocht (300 meer dan een jaar eerder) en 2150 campers (200 meer dan een jaar eerder). Woensdag begint de 59ste Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht en ook daar stijgt het aantal bezoekers, vorig jaar kwamen er ruim 40.000 mensen.

Lees verder onder de advertentie

Die beurs is traditiegetrouw in oktober. Mensen hebben dan de afgelopen zomervakantie nog in de bol en mijmeren al over volgend jaar. Fabrikanten presenteren dan hun noviteiten. Zo is de nieuwste Volkswagen California - de oercamperbus - te zien; met een plug-in hybride motorblok. En een nieuwe Nederlandse caravanbouwer Easy Caravanning laat er een lichtgewicht caravan zien die speciaal is gemaakt voor elektrische auto's die meestal een beperkte trekkracht hebben.