Inflatie

Inflatie of niet: met 30 procent groter terras poogt horecaondernemer Johan de Vos omzet in te halen

 
Johan de Vos voor zijn café Boerke Verschuren. Foto: Archief
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Na twee jaar knokken schijnt letterlijk en figuurlijk de zon voor horecaondernemer Johan de Vos. Het terras van zijn Boerke Verschuren aan de Bredase Ginnekenmarkt loopt dondermiddag al vroeg vol. ‘Het wordt een mooi paasweekend en dat gaat over in Koningsdag. We hebben een goede kickstart door het zonnetje, dat we maar mooi als cadeautje krijgen.”

Lees verder onder de advertentie

Door het opheffen van alle coronamaatregelen kan De Vos, in tegenstelling tot Pasen vorig jaar, geheel open. Terwijl veel horeca klaagt over tekort aan personeel heeft hij daar geen last van, zegt hij. ,,Als je goed bent voor je personeel, is het personeel goed voor jou. Ik ben altijd voorzichtig met mijn personeel omgegaan. Er staat een compleet ingewerkte bemanning achter de bar en in de bediening. Het is nu knallen. Het is goed voor iedereen dat we weer het terras op kunnen.

Ik zie op mijn terras en mijn zaak beslist niet minder mensen omdat de prijzen zijn gestegen

Johan de Vos, horecaondernemer

In sommige steden is de relatie tussen burgemeester en horeca niet om over naar huis te schrijven, maar niet in Breda. De Vos mag tot zeker eind van dit jaar met een vergroot terras werken. Met toestemming van burgemeester Paul Depla. ,,We kunnen geen betere burgervader hebben. De horeca mag de terrassen naar 150 procent vergroten. Mijn terras is 30 tot 40 procent groter. Inhalen doen we het niet meer, maar het geeft ons de mogelijkheid het verlies van de twee coronajaren deels in te lopen.”

Bier door inflatie duurder

De inflatie treft ook de horeca zwaar. ,,We moeten de gestegen kosten van bijvoorbeeld energie wel deels doorbelasten”, vertelt De Vos, waar een vaasje bij hem op het terras 3,20 euro kost. ,,Uit mijn KHN-netwerk hoor ik dat een ossenhaas in prijs is verdubbeld. Je kan dan echt niet meer dezelfde prijzen op je kaart zetten. Wat ik niet ga doen, is elke keer de prijs van bijvoorbeeld een vaasje aanpassen. Het is een gemiddelde prijs. Het goede nieuws is dat mensen toch wel graag uit willen na zo’n moeilijke periode. Ik zie op mijn terras en mijn zaak beslist niet minder mensen omdat de prijzen zijn gestegen. Om het verder aan te kleden hebben we voor dit weekend wat jazzbandjes gecharterd.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Jacco Vonhof: 'Verzwaar lasten voor ondernemer en bedrijven niet'