De app, die luistert naar de naam Hands Free, gebruikt Bluetooth low energy, wifi en locatiediensten om te bepalen of de gebruiker in de buurt van een winkel is die de betaalmethode ondersteunt. Vooralsnog wordt de test bij een aantal McDonald's restaurants, Papa John's en lokale restaurants in South Bay, Los Angeles gehouden.
In Europa zijn we zover nog niet: de Britse bank HSBC, één van de grootste in de wereld, maakte recent bekend dat de vijftien miljoen klanten voortaan wel kunnen inloggen via spraakherkenning of met een vingerafdruk. Daarmee volgen ze het voorbeeld van ING die deze opties al langer aanbiedt. Andere Nederlandse banken zijn zo ver nog niet. ABN Amro en Rabobank hebben wel plannen klaarliggen om betalingsverkeer via een vingerafdrukscan te regelen.
ING introduceerde de vingerafdrukscan al in 2015, aldus Jeroen Losekoot van ING. ,,Inmiddels gebruikt één op de drie klanten met een geschikte smartphone de vingerafdruk om zich te identificeren.''
Wie het nog gemakkelijker wil hebben kan ook tegen zijn telefoon praten. ,,Met spraakherkenning zijn we al sinds 2014 bezig,'' zegt Losekoot. ,,We geloven dat steeds meer functies spraakgestuurd zullen worden.''
Bij ING kan de klant inmiddels al inloggen met zijn of haar stem en ook de meest voorkomende handelingen, saldo checken en geld overboeken, kunnen via spraakbesturing. ,,Inmiddels hebben al honderdduizend van onze 2,5 miljoen klanten een stemprofiel opgeslagen,'' zegt Losekoot.
Voor wie zich zorgen maakt over de veiligheid van spraakherkenning, heeft Losekoot geruststellende woorden: ,,Iedere stem is uniek. De software is slim genoeg om er bijvoorbeeld een verkoudheid uit te filteren. We hebben ook proeven gedaan met tweelingen en mensen die stemmen imiteren, maar er was geen enkele match. Stemherkenning is net zo veilig als de pincode.''