De magnetische bouwstenen in heldere kleuren en verschillende vormen slaan aan. Kinderen kunnen er oneindig veel verschillende bouwwerken mee maken: van torens tot piratenschepen en racebanen. Ook wordt het speelgoed op een groot aantal Nederlandse scholen ingezet om sommen mee uit te leggen en eerste woordjes mee te maken. In bijna vier jaar tijd groeide Coblo uit tot een succesvol bedrijf. Dit jaar behaalt het een omzet van 3 miljoen euro.
,,Ik heb moeite met de term miljoenenbedrijf, ik ben veel trotser dat we ons merk tot het grootste in Nederland hebben weten te maken”, zegt Van Berkel in het AD.
Van marketingprofessional naar ondernemer
Coblo behoort inmiddels tot de drie populairste aanbieders van magnetische bouwstenen van ons land. En dat terwijl Coblo-bedenker Elzemiek van Berkel tot voor kort nog geen ervaring had met ondernemen. Voorheen sleutelde ze als marketingprofessional aan merken voor onder meer de multinationals Ahold, Mars en zuivelgigant Danone.
Van Berkel deed het idee voor Coblo op in de VS. Daar zijn magnetische bouwstenen al veel langer gewild speelgoed. In 2016 verhuisde het gezin er voor een paar jaar naartoe voor het werk van Van Berkels man. Op de school van hun kinderen werd veel gespeeld met magnetische bouwblokken.
Ik sta altijd aan, dat is soms best pittig. Soms denk ik: had ik maar ‘gewoon’ een baantje als winkelmedewerker, haha
Elzemiek van Berkel
Het speelgoed sprak Van Berkel meteen aan. Ze zag dat het geschikt is voor kinderen met een visuele beperking, een groep kinderen waar haar jongste zoon ook toe behoort. ,,Voor hem was het heel fijn dat hij op school met de magnetische bouwstenen makkelijker letters kon leren.’’
Maar ook als speelgoed bieden de magnetische bouwblokken veel voordelen, zag Van Berkel. ,,Probeer als je blind of slechtziend bent maar eens legoblokjes op elkaar te leggen.” Magnetische bouwblokken trekken als vanzelf naar elkaar toe en geven een klikgeluid als ze zijn bevestigd. Vooral het klikgeluid helpt deze kinderen, aldus Van Berkel.
Motorische ontwikkeling
De bouwstenen van Coblo behoren tot de categorie ‘speelgoed zonder spelregels’. Kapla, dat bestaat uit houten blokjes, is daar het bekendste voorbeeld van. Lego kan ook tot deze categorie worden gerekend, tenzij het doel is om er iets mee na te maken. Kinderen bepalen zelf wat ze met de steentjes van Coblo bouwen. Het ene kind maakt een kasteel, het andere een piratenschip.
Magnetisch speelgoed is pas sinds een paar jaar erg populair in Nederland. Zelfs op bol.com staan de magnetische speelblokken in de etalage. Kinderen spelen er niet alleen graag mee, maar het speelgoed is ook nog eens goed voor de creativiteit en de motorische ontwikkeling van kinderen, zegt Van Berkel. ,,Je wordt als kind veel creatiever van jezelf vermaken, dat is veel beter dan het passieve vermaak via een iPad.”
Meer stress door concurrentie
Van Berkel laat haar ‘Nederlandse’ bouwblokken in China maken, zoals zo veel merken de productie naar het buitenland verplaatsen. Containers vol bestellingen op tijd uit het Verre Oosten laten komen, kan echter behoorlijk wat stress opleveren.
Van Berkel: ,,Containers hebben vaak vertraging, of de prijzen gaan ineens door het dak. Als je bij een groot bedrijf werkt, voel je die stress veel minder. Ik sta altijd aan, dat is soms best pittig. Soms denk ik: had ik maar ‘gewoon’ een baantje als winkelmedewerker, haha.’’
Alles wat succesvol is, wordt gekopieerd. Dat weet je als ondernemer
Elzemiek van Berkel
Een andere bron van stress is concurrentie. Sinds Coblo populair is in Nederland proberen veel ondernemers van dat succes mee te profiteren. Van Berkel zegt dat er meerdere bedrijven zijn die magnetisch speelgoed verkopen onder een eigen naam. ,,Alles wat succesvol is, wordt gekopieerd. Dat weet je als ondernemer.’’
Concurrenten als Temu houden Van Berkel scherp
Maar Van Berkel stoort zich vooral aan het gemak waarmee andere ondernemers speelgoed importeren. ,,Ik weet hoeveel tijd en moeite het kost om je kwaliteit te waarborgen en de juiste certificering te krijgen. Die regels zijn in Nederland streng, en terecht. Sommige bedrijven lijken daar lak aan te hebben. En ouders gaan ervan uit dat het wel goed zit met die kwaliteitsnormen als ze het in Nederland kunnen bestellen. Maar dat is gewoon niet altijd zo. Kijk maar naar de producten die via Temu worden besteld. Daar kan ik me wel zorgen over maken.’’
Uiteindelijk houden concurrenten je als ondernemer scherp, zegt Van Berkel. En dat is te zien aan de jaarcijfers van Coblo. ,,Ik heb moeite met de term miljoenenbedrijf. Ik ben veel trotser dat ik dit merk samen met mijn team tot het grootste in Nederland heb weten te maken in zijn categorie.’’