Nieuws Cybersecurity
Startup lanceert privacy-vriendelijk social network Quodari
Veel internetgebruikers zijn bezorgd over hun online privacy en het gebruik van hun gegevens. 'Regelgeving vanuit de EU helpt, maar is nog onvoldoende en dus is het belangrijk dat er alternatieven komen'. Vanuit die gedachte is Quodari ontstaan. Een app van een Nederlandse startup waar dataprivacy het fundament is.

Met de app slaat de gebruiker herinneringen, notities en foto’s veilig op en deelt hij of zij het in privékring. Alle data blijft te allen tijde eigendom van de gebruiker en wordt niet verkocht of op andere manieren commercieel gebruikt. Quodari is momenteel in bèta-fase en zal naar verwachting half februari 2021 voor iedereen beschikbaar zijn.
Alternatief voor succesvolle social media-apps
Quodari is een initiatief van Aart Joppe en Paul Pennarts. Zij misten een alternatief voor de succesvolle social media-apps dat gebaseerd is op het principe dat het niet nodig is om persoonlijke data en content van gebruikers te commercialiseren. Hieruit is Quodari ontstaan; een app om van alles in op te slaan en te delen, maar zonder advertenties en ongewenste content zoals fake nieuws. Even gebruiksvriendelijk als de bekende apps, maar met dataprivacy als uitgangspunt.
Lees ook: Deze jonge ondernemers ontlasten ic's met hun Pacmed-software
In de app kan de gebruiker van alles kwijt: notities, herinneringen, plannen, wensenlijstjes, to do's, foto’s, video’s, documenten en muziek. Alles wat je opslaat, komt terecht in een collectie. Denk aan collecties als ‘Recepten’, ‘Vakanties’, ‘Boeken’ en ‘Films’. Per collectie geef je aan of je de inhoud privé houdt of dat anderen mogen meekijken en zo ja, wie. Het delen is beperkt tot de eigen kring van connecties. Via een tijdlijn kan men nieuwe content en collecties van contacten ontdekken. Niet gestuurd door algoritmes, maar wel gefilterd als de gebruiker dat wil.
Privacy first bij Quodari
Alles wat in Quodari wordt opgeslagen, blijft van de gebruiker. Zo betalen gebruikers voor opslag en niet met persoonlijke data: data wordt niet doorverkocht en er worden geen advertenties geplaatst. Er wordt een prijs gevraagd voor opslag van foto’s en video’s boven de 2GB en voor premium abonnementen met speciale functies. Alles daaronder is gratis.
''Ons businessmodel is gebaseerd op andere succesvolle voorbeelden waarbij gebruikers betalen voor speciale functies en opslagruimte''
Paul Pennarts, een van de oprichters: ,,De privacy-positie van consumenten is verslechterd door de dominantie van een handvol techbedrijven. Hierdoor neemt de vraag naar alternatieve apps, waar de prsivacy van de gebruiker voorop staat, toe. Kijk bijvoorbeeld naar Signal als alternatief voor WhatsApp. Quodari biedt een alternatief dat gebaseerd is op het principe dat het niet nodig is om persoonlijke data en content van gebruikers te commercialiseren. Ons businessmodel is gebaseerd op andere succesvolle voorbeelden waarbij gebruikers betalen voor speciale functies en opslagruimte.”
Betrokken bij verschillende techbedrijven
Ceo Pennarts, coo Aart Joppe en cto Tobias Kars vormen samen het management. Alle drie zijn ze sinds midden jaren negentig werkzaam in IT en betrokken geweest bij de groei van verschillende techbedrijven. Het bedrijf heeft inmiddels een team van twaalf personen en werkt vanuit locaties in Europa en Zuid-Oost Azië. De startup ging een strategische samenwerking aan met ontwerpbureau Laik uit Rotterdam voor de user experience en het design.
De app is momenteel nog in testfase en de lancering van de eerste versie is gepland voor half februari.
Lees ook: Coronacrisis aanleiding voor miljoenen downloads van app startup Fectar