Nieuws Innovatie

Weet het MKB de digitale kloof met de consument te dichten?

Zijn ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf in staat mee te gaan met de digitalisering en dus inzet van online kanalen om zo (nieuwe) klanten te bereiken? Het antwoord op deze vraag is opvallend: MKB-ondernemers in Nederland hebben een behoorlijke digitale kloof te dichten.

Van onze redactie 11 mei 2016

Archiefdigitaliseringonlineretailmkb

Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken. Momenteel zegt slechts 29% van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48% aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2015. Dit jaarlijkse onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG, is uitgevoerd onder ruim 1.700 ondernemers uit het MKB in Nederland. Nog niet eerder is zo’n grote groep bevraagd over (online) marketing en mediabestedingen.

VoorhoedeEr is een groep ondernemers (13%) die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website. Niet onwelwillendVan het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan (70%) plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69% reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing.

De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit. Een deel van deze groep houdt zich daarbij vast aan enkel de traditionele (offline) kanalen. Continuïteit van hun bedrijf waarborgen is het voornaamste doel van hun marketinginspanningen. Deze groep lijkt de echte stap naar online marketing nog te moeten gaan maken. InhaalslagHet deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28%), adverteren op zoekmachines (11%) en op sociale media (12%), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16%). Van de ondernemers heeft 14% een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten. 80% van consumenten zoekt regelmatig informatie over lokale aanbieders via Google, 90% is dagelijks actief is op sociale media en 76% maakt gebruik van klantbeoordelingen (reviews) bij de keuze voor een dienstverlener. Dit maakt de kloof tussen het consumentengedrag en het gedrag van het MKB in Nederland in één klap inzichtelijk. Voor het gros van de MKB-ondernemers is het noodzakelijk stappen te maken op het gebied van online marketing om zo in contact te komen met de huidige online georiënteerde consument én toekomstige generaties. En de digitale kloof te dichten.