Hij wilde een ruimte bouwen waar de ruimtevaarders van NASA jaloers op zouden zijn. En dus wandel je hier in Hengelo een zwakverlichte, futuristische ruimte binnen waar het voelt alsof er een geheime operatie aan de gang is. Overal medewerkers die gefascineerd naar cijferreeksen op enorme schermen turen. En aan de muur? Nog grotere schermen die borrelen van de livedata.
Die mysterieuze vibe, een zee aan data waar je ook kijkt, dat is geen toevalstreffer. Oprichter Martijn Huve (49) van Trendata zweert erbij. Huve vertelt in het AD: „Het klinkt misschien gek, maar als je cijfers zo groot voor je ziet, dan lijkt het net of de data tot leven komt. Klanten raken soms zo betoverd dat ze naar de schermen wijzen of zelfs roepen: Dit moeten wij ook hebben!”
Gaston aan je deur?
Bij het Twentse bedrijf kunnen ze iets bijzonders: de toekomst voorspellen. Wat voor ons ‘simpele zielen’ nu nog onmogelijk is om te weten, dat rolt er bij de computer in een paar minuten uit. „We kunnen tot een jaar in de toekomst kijken, met een kans van 80 procent dat we het bij het rechte eind hebben, zelfs voor de verste maand”, zegt Huve.
Weet Trendata dan ook of je een gezonde toekomst tegemoet gaat, of Gaston binnenkort aan je voordeur staat met de PostcodeKanjer en of de liefde van je leven zich snel aandient? Nee, dat weet het bedrijf dan weer niet. Het gaat om toekomstvoorspellingen voor bedrijven. Voor markten. Met hulp van een zelfgebouwde AI (kunstmatige intelligentie) kan Trendata na tien jaar sleutelen angstig snel trends en ontwikkelingen zien.
De ondernemer uit Oldenzaal noemt een voorbeeld. „Stel je wil als ondernemer weten welke kleur deze Sinterklaas en Kerstmis populair wordt voor je product. Laten we zeggen: smartwatches.” Hij voert een paar handelingen uit op zijn computer. Er volgt een grafiek: in december 2024 piekt de kleur ‘goud’ voorspellen de data. Wie handelt in die slimme horloges, die koopt snel dozen vol gouden polsbandjes.
Hoe het Twentse bedrijf die toekomst kan weten? Dat wil Huve best verklappen. De twintig medewerkers bij Trendata schrapen op verzoek van klanten het internet leeg. Alles wordt in de AI-machine gestopt. Van zoektermen in Google tot trends op Pinterest en zoek- en surfgedrag op sociale media. „Al ver voordat mensen echt iets kopen brengen wij hun oriëntatie, hun gedrag in kaart. Zo ben je er razendsnel bij.”
De kunstmatige intelligentie leest die data en trainde zichzelf jarenlang in het voorspellen van de toekomst. De machine wordt daar steeds beter in. Het is alsof Trendata een glazen bol heeft, maar dan eentje die gevoed wordt door data in plaats van magie.
Natuurlijk, zelfs in de wereld van de hyperintelligente AI kunnen grote schokgolven zoals de oorlog in Oekraïne de hele datashow op zijn kop zetten. „Soms word je gewoon verrast. Na het uitbreken van de oorlog was onze AI even van slag en moest-ie zichzelf bij elkaar rapen en opnieuw leren wat normaal is.”
Zwarte vensterbanken
Terug naar de levensgrote schermen in de ruimte die zo uit een sciencefictionfilm lijken te komen. Er komen hier elke dag miljoenen rijen aan bestanden binnen. Geanonimiseerd. Ook kleine, specifieke markten van klanten, zoals wasrekken voor Brabantia, worden tot achter de komma geanalyseerd.
Huve heeft een leuk voorbeeld van een andere klant, eentje die vensterbanken verkoopt. „Wat bleek? Mensen zochten online heel vaak naar zwarte vensterbanken, dat werd een trend. Maar die klant verkocht ze helemaal niet. Daar is later op ingegrepen: nu verkopen ze óók zwarte vensterbanken. De vraag was er al.”
Lees ook: Mkb-finance professionals hebben (nog) weinig vertrouwen in AI
Op veel plekken in Twente is die databenadering er helemaal niet, aldus Huve. Veel zakenlui zijn van de oude stempel. „Een ondernemer weet nu niet wat hij niet weet”, zegt hij op z’n ‘Cruijffiaans’. „Met zijn onderbuikgevoel denkt-ie de markt te snappen, maar voor hij signalen krijgt van zijn klanten is het al te laat. Dan is de markt al een stuk verder.” En, om bij Cruijff te blijven: Als je ergens niet bent, dan ben je óf te vroeg óf te laat.
Wat brengt de toekomst Trendata?
Wat de toekomst voor Trendata zelf brengt? De magische missie is het bereiken van een betrouwbaarheid van 90 procent. Hand in hand met de Universiteit Twente, die het cijferwerk onder de loep neemt, is Trendata hard op weg. Wordt die mijlpaal gehaald, dan gaat er een nieuwe dimensie open. „Dan staan de echte zwaargewichten te popelen om met ons samen te werken.” En wie weet staat NASA op een dag echt op de stoep in Hengelo.