InnovatieGroei

Een klanttevredenheidsonderzoek? Waarom zou je dat doen? 5 redenen

Foto: Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Door middel van een klanttevredenheidsonderzoek geef je extra aandacht aan je bestaande klanten. Niet alleen om een goed, open contact met ze te onderhouden en om feedback te krijgen, maar ook omdat zij wanneer ze een goede ervaring hebben, nieuwe klanten kunnen aantrekken. Dacht je tot nu toe dat een onderzoek niet zo belangrijk is omdat je klanten je toch wel (opnieuw) weten te vinden? Wij zetten vijf redenen voor je op een rij waarom ook jouw bedrijf echt niet langer zonder klanttevredenheidsonderzoek kan.

1

Je laat zien dat je klant centraal staat

Door het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek laat je aan je klanten zien dat je niet alleen bezig bent met nieuwe klanten werven, maar ook dat je voortdurend geïnteresseerd bent in hoe klanten je producten en/of dienstverlening ervaren. Je laat dus zien dat je klant centraal staat en dat je waardering toont voor de mening van trouwe klanten.

Lees verder onder de advertentie

2

Je stimuleert klantgericht denken en doeltreffendheid in je organisatie

Met een klanttevredenheidsonderzoek zorg je ervoor dat klantgerichtheid echt gaat leven binnen je organisatie. Je klanten geven rechtstreekse feedback en dat zorgt voor kortere lijnen waardoor je sneller bij kunt sturen mocht er onverhoopt iets niet helemaal zo verlopen als je zou willen.

3

Lees verder onder de advertentie

De persoonlijke band met je klanten wordt geïntensiveerd

Naast dat je mogelijk informatie ontvangt waarmee je je bedrijf of dienstverlening kunt verbeteren, verstevig je de band met je klanten. Wanneer een klant persoonlijke aandacht krijgt, voelt hij of zij zich meer gewaardeerd, en dat heeft een direct positief effect op de klanttevredenheid en de loyaliteit van een klant aan jouw bedrijf.

Lees ook: Meer klanten: in 5 stappen klanten aantrekken

4

Lees verder onder de advertentie

Ontevredenheid wordt in de kiem gesmoord

Met een klanttevredenheidsonderzoek weet je het direct als een klant laat weten dat hij een minder positieve ervaring had, waardoor je hier direct op in kunt springen en iets kunt doen om het negatieve gevoel om te buigen of weg te nemen. Zo voorkom je dat negatieve ervaringen bij je bedrijf ook echt gaan schaden, doordat deze gevoelens te lang doorsudderen. Wanneer een klant ervaart dat je feedback serieus neemt en ook daadwerkelijk iets met de informatie doet, is dat vaak genoeg om een negatieve ervaring om te buigen in een positieve. Klanten zijn vaak zeer vergevingsgezind wanneer je wat extra moeite doet om een teleurstelling te compenseren, en vaak zijn dit ook juist de positieve ervaringen die zij communiceren naar hun omgeving.

5

Je speelt direct in op verkoopkansen

Tijdens het klanttevredenheidsonderzoek merk je het direct als klanten interesse hebben in aanvullende producten of diensten. Zo creëer je de mogelijkheid om snel in te spelen op verkoopkansen, waardoor niet alleen de klant voelt dat je meedenkt om hem nog beter van dienst zijn, maar je ook de omzet van je bedrijf verhoogt. Een echte win-winsituatie dus.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Loyale klanten verzamelen: 5 slimme strategieën