Nieuws Groei

Ambitieus marketingbureau wil het hele land aan de kinderkrant

Al zeven jaar krijgen de 40.000 schoolkinderen in Rotterdam een eigen krant in de klas, Jong 010. Dat aantal moet groeien, in de rest van Nederland, zeggen de ondernemers in AD Rotterdams Dagblad.

GERT ONNINK | Foto: Frank de Roo 11 augustus 2017

Rotterdamsejeugdkrant0908 FDR1 frankderoo

De mini-redactie van kinderkrant Jong 010 houdt kantoor in de Vlasfabriek in Rotterdam-Overschie. Op de tweede verdieping van het bedrijvenverzamelgebouw aan de Schie worden de gratis kranten gemaakt die op alle basisscholen in de stad worden uitgedeeld.

,,Dat gaat nu al zeven jaar goed'', zegt Angelique van Tilburg, die in 2010 aan de wieg stond van Jong 010. Samen met hoofdredacteur Suzanne Huig vormt zij de 'harde kern' van de kinderkrant van Rotterdam. ,,In 2012 hebben we het even moeilijk gehad. Toen is de krant een paar keer niet verschenen. Gelukkig hebben we het daarna weer opgepakt.''

De top

Waren er aanvankelijk nog wisselende voor- en achterpagina's per gebied, sinds januari is er één maandelijkse editie voor de hele stad. ,,We zijn begonnen in Overschie met vijf scholen en 1.250 exemplaren. Toen kwam Kralingen-Crooswijk erbij en daarna heel Rotterdam. We zitten nu op 40.000 exemplaren, dat is de top.'' De krant krijgt steun van de gemeente Rotterdam, adverteerders en nog tien andere partijen.

Landelijk

De twee willen nu dat Jong 010 navolging krijgt buiten Rotterdam. Daarvoor wordt een jaarprogramma opgetuigd, waardoor de krant ook in andere steden zou kunnen verschijnen. Een kinderkrant in Tilburg of Hilversum zou dan bijvoorbeeld Jong 013 of Jong 035 gaan heten. ,,We willen vanuit ons bedrijf Denk Jong een opleiding starten om andere mensen op te leiden om zelf een kinderkrant op te zetten, gelijkwaardig aan Jong 010. Wij zijn nu de enige lokale kinderkrant in Nederland. Eigenlijk zouden in 2020 alle kinderen in ons land zo'n krant moeten krijgen'', vindt Suzanne Huig. Er zijn al contacten gelegd met gegadigden uit onder meer Amsterdam, Hilversum, Tilburg en Drenthe en in deze regio uit Capelle aan den IJssel en Maasland.

Voor deelname aan het jaarprogramma zou een kandidaat-krantenmaker één tot drie dagen per week nodig hebben, inclusief startkapitaal van 15.000 euro.

Jong 010 is voor kinderen, maar wordt geschreven door volwassenen, stelt Huig. ,,We hebben vaak een thema per pagina en zoeken daar kinderen of een gezin bij.'' Het volgende nummer verschijnt op 7 september.

We willen vanuit ons bedrijf Denk Jong een opleiding starten om andere mensen op te leiden om zelf een kinderkrant op te zetten

Suzanne Huig, Denk Jong Marketing