Nieuws Groei

Brouwerij Frontaal gaat voor de vijf miljoen: grootste crowdfunding ooit in Nederland

Roel Buckens, oprichter en eigenaar van Brouwerij Frontaal uit Breda, denkt graag groot. Na drie eerdere succesvolle campagnes die via crowdfunding samen 1,2 miljoen euro in het laatje brachten, vindt hij het nu tijd voor het grote werk: niet minder dan 5 miljoen euro is het streefbedrag van wat de grootste crowdfunding ooit moet worden. De inschrijvingen stromen intussen al binnen.

Anke Derkse 10 september 2021

Frotntaal bier roel buckens

Roel Buckens van Brouwerij Frontaal: op weg naar 5 miljoen euro. Via crowdfunding.

Hoewel de meeste grote brouwerijen het in coronatijd bepaald niet makkelijk hebben gehad, is Brouwerij Frontaal, die sinds 2015 bestaat, alleen maar doorgegroeid. De verklaring is volgens Buckens de trouwe community die de afgelopen jaren is opgebouwd uit de eerdere crowdfundingscampagnes. ,,We hebben hieruit zo’n duizend mensen aan ons weten te binden die gecharmeerd zijn van ons merk. Een flink deel hiervan is lid geworden van onze Beerclub en neemt elke maand een pakket met steeds nieuwe bieren af van ons. Onze webshop loopt sinds corona als een tierelier.”

Die telkens wisselende variëteit aan bieren is misschien ook wel het ‘geheim van Frontaal’. Buckens bedenkt, samen met zijn team, voortdurend nieuwe recepturen en zorgt dat er maandelijks zeven nieuwe soorten bier uit de ketels komen. Naar eigen zeggen is Frontaal hiermee in Nederland de brouwerij met het grootste aantal soorten bier.

Samenwerking chocolatier Friandries

,,Dat vind ik nog het leukste van het bier brouwen: het blijven variëren met ingrediënten, hop- en moutsamenstellingen, gisten en processen. Onlangs zijn we een samenwerking aangegaan met chocolatier Friandries uit Tilburg die onder andere werken met cacao nibs en timut peper, waar wij dan weer een mooi bier van hebben gemaakt.”

Lees ook: Bredase brouwerij lanceert grootste crowdfunding van Nederland

Kleine brouwerij groeit pijlsnel

Frontaal pretendeert nog steeds een ‘kleine’ brouwerij te zijn, maar je kunt je afvragen hoe lang dat nog houdbaar is. Begonnen in een soort keet op een alternatief bedrijventerreintje in Breda, verhuisde het bedrijf al snel naar de huidige locatie; een voormalige snoepfabriek. Een groot deel van de Bredase horeca neemt de Frontaalbieren af en inmiddels zijn ze ook verkrijgbaar bij de grootste supermarkten van Nederland. Geëxporteerd wordt er naar veertien Europese landen.

Buckens zit vol met grote plannen en die vragen om groot geld. Vandaar nu deze nieuwe campagne om nog meer mensen aan zich te binden. Hij heeft voor deze crowdfunding gekozen voor de uitgifte van aandelen. ,,Met aandeelhouders heb je mensen meer te bieden dan met leningen. Die laatste zijn na een bepaalde periode terugbetaald en dan vervaagt het commitment. Als aandeelhouder wordt je echt onderdeel van ons bedrijf.” Dat het kennelijk de moeite loont om aandelen in Frontaal te nemen, illustreert Buckens met het feit dat de inleg die mensen twee jaar geleden deden, nu het driedubbele waard zijn.

"De ruimte die we nu hebben is echt veel te klein. We kunnen onze productie niet verder opvoeren en ons magazijn groeit volledig uit zijn jasje”

Frontaal barrels bier

Met de 5 miljoen euro die Buckens wil ophalen, wil hij om te beginnen een nieuw te bouwen pand gaan betrekken van niet minder dan 7500 vierkante meter. Het pand waar Frontaal nu in zit, is 1500 vierkante meter. Een vervijfvoudiging dus. ,,De ruimte die we nu hebben is echt veel te klein. We kunnen onze productie niet verder opvoeren en ons magazijn groeit volledig uit zijn jasje.”

Maar de plannen houden niet op bij het uitbreiden van de bierbrouwerij zelf. ,,We willen daarnaast een distilleerderij beginnen”, verklaart Buckens de ruimte die hij nodig gaat hebben. Onder het motto ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus…’ gaat de nog geen dertigjarige ondernemende Bredanaar het gewoon doen. ,,In wezen komen hierbij dezelfde processen kijken als bij bier brouwen. De komende tijd ga ik me verdiepen in het distilleren en laat me daarbij graag adviseren door de beste distilleerders van Nederland. Ik hoop veel van hen te leren.”

Stiekem denkt Buckens alweer aan een volgend avontuur. ,,Je kunt natuurlijk nog meer soorten dranken gaan produceren”, denkt hij hardop. Hij laat het vervolg van zijn plannen daarbij nog even in het midden, maar heeft er zelf al wel wat ideeën bij.

"Er komen zo veel nieuwe aandeelhouders bij dat je dat echt goed moet digitaliseren. Bondex doet dit via blockchain, waarbij elk aandeel een unieke digitale code krijgt zodat deze 24/7 traceerbaar en overdraagbaar is”

Blockchain

De aandelen worden door IT-platform Bondex in een volledig digitale omgeving gezet. ,,Onze eerdere aandeelhouders konden we nog wel managen met een Excelsheet”, zegt Buckens. ,,Met deze nieuwe crowdfunding komen er zo veel nieuwe aandeelhouders bij dat je dat echt goed moet digitaliseren. Bondex doet dit via blockchain, waarbij elk aandeel een unieke digitale code krijgt zodat deze 24/7 traceerbaar en overdraagbaar is.”

Cco Jos van Alphen van Bondex, begeleidt Frontaal bij deze crowdfundingscampagne. ,,Ik vind het tof om bedrijven als Frontaal te ondersteunen in hun groei met onze software. Het is een goedlopend bedrijf dat digitaal kan denken, mooie ambities heeft en tot nu toe waarmaakt wat het belooft."

,,Bij Bondex gaan we vooral met bedrijven in zee die vooroplopen. Wij verzorgen het hele proces van onboarding van de investeerders en zetten een platform op in de look and feel van het bedrijf. Het is in wezen een centrale, digitale plek waar de aandeelhouders naartoe kunnen gaan en waar ze onder andere worden geïnformeerd over hoe het bedrijf ervoor staat. Transparantie is daarbij cruciaal; dus ook als het wat minder gaat, wordt dat gecommuniceerd met de investeerders. Andersom heb je als bedrijf rechtstreeks inzicht in je aandeelhouders. Je zou het kunnen zien als een eigen beursomgeving voor bedrijven die (nog) niet beursgenoteerd zijn. Sommige bedrijven gebruiken ons platform als een opstapje naar een beursgang.”

Die vijf miljoen, die komen er wel

Toen Buckens in mei dit jaar de crowdfundingscampagne bekend maakte, heeft hij meteen de mogelijkheid gegeven aan mensen om zich alvast te registreren. Dat heeft tot nu toe het onwaarschijnlijke aantal van zo’n drieduizend inschrijvingen opgeleverd, samen goed voor 4,6 miljoen euro. Dat streefbedrag komt er dus wel. ,,Wie weet starten we volgend jaar een zelfde soort campagne”, steekt Buckens zijn ambities niet onder stoelen of banken.

Frontaal bier

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws