Nieuws Groei

Gijsbert van der Meulen helpt collega-ondernemers groeien, tegen ‘betaling’ van een donatie aan Make-A-Wish

Wat de coronatijd al niet met een mens kan doen. Ondernemer Gijsbert van der Meulen werkte vanuit huis waar zijn zoontje, ook ‘thuiswerkend’, regelmatig zijn aandacht vroeg. Lastig soms. Totdat hij zich realiseerde dat hij eigenlijk maar wat zat te zeuren. Ja, ook hij kon nergens naartoe en ja, dat thuiswerken is ook niet alles, en ja, dan ook nog een zoontje dat je af en toe achter het behang wil plakken. ,,Maar wat nu als ik ziek word, of – nog erger – als mijn zoontje ziek wordt?!”

Anke Derkse 10 april 2021

Gijsbert van der Meulen laat zich als coach uitbetalen in donaties voor Make-A-Wish. Foto: Bart Hoogveld

Van der Meulen wil naar eigen zeggen al langere tijd iets betekenen voor de maatschappij. Hij heeft zijn ondernemerszaakjes na twintig jaar ervaring in allerlei soorten ondernemingen, waaronder de laatste tien jaar als eigenaar van enkele bedrijven in de zakelijke dienstverlening, ook financieel goed op orde. Er is tijd en ruimte voor iets anders. ,,Zet mij vooral niet neer in een instelling voor gezondheidszorg, want daar wordt echt helemaal niemand beter van”, schetst Van der Meulen zijn zelfkennis. ,,Wel kan ik mijn kennis en ervaring inzetten voor organisaties en ondernemers die even een duwtje in de goede richting nodig hebben. Dat ga ik een jaar lang gratis-en-voor-niks doen.”

"Met deze actie hoop ik minimaal 5.000 euro op te halen voor Make-A-Wish"

Gijsbert van der Meulen, bedrijfscoach

Goedgevulde gereedschapskist

De kennis en ervaring waarover Van der Meulen beschikt, heeft hij opgedaan door te werken bij zowel grote als kleine bedrijven, zowel als interimmer als in loondienst en zoals gezegd nu al tien jaar als eigenaar. ,,Ik ben iemand die snel kan schakelen, gemakkelijk verbanden ziet en bedrijfsprocessen helpt verbeteren. Met die goedgevulde gereedschapskist wil ik graag andere ondernemers en organisaties helpen om een stap verder te komen. Dat kunnen zelfstandigen, start-ups, scale-ups en mkb-ondernemers zijn die het in coronatijd moeilijk hebben, maar ook organisaties die een team verder wil helpen. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik, na twintig jaar hard werken, goed voor mijn gezin en mijn personeel kan zorgen. Ik wil echt uit de grond van mijn hart iets terug doen.”

Lees ook: Mathys van Abbe (Kinder): ‘Onze tech maakt goede doelen transparant’

Make-A-Wish als juiste partner

De gedreven ondernemer biedt nu een jaar lang zijn diensten gratis aan. Maar niet zomaar. Hij vraagt van iedere ondernemer die hij helpt achteraf een vrijwillige donatie aan Stichting Make-A-Wish. Van der Meulen: ,,Je zult maar een kind hebben dat ernstig ziek is. Daar moet je toch niet aan denken als ouder. Ik heb in het verleden veel samengewerkt met allerlei goede doelen en heb goed zicht op hun werkwijze. Ik was voor dit project op zoek naar een organisatie die niet te groot, maar ook niet te klein is. In Make-A-Wish heb ik voor mijn gevoel de juiste partner gevonden.”

"Ik heb me voorgenomen om sowieso vijftig ondernemers 'gratis' te helpen"

Gijsbert van der Meulen, bedrijfscoach

Van der Meulen schat in dat hij per ondernemer drie dagdelen kwijt is. ,,Ik begin met een korte intake en plan dan een dagdeel in om de situatie goed te analyseren en tips en oplossingen aan te dragen. Daarna zullen er in de loop van het jaar nog twee à drie dagdelen volgen.”

Streefbedrag van 5.000 euro (liefst meer)

Het project is half maart gestart en er hebben zich al enkele ondernemers gemeld. Van der Meulen is blij verrast dat er zelfs ondernemers en particulieren zijn die zonder hulp een donatie doen aan Make-A-Wish, gewoon omdat ze het een sympathieke actie vinden. ,,Er melden zich daarnaast ondernemers die aanbieden om ook gratis hun expertise in te zetten voor dit project. Ik heb me voorgenomen om sowieso vijftig ondernemers te helpen en daarmee hoop ik vijfduizend euro op te halen voor Make-A-Wish. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat bedrag uiteindelijk meer blijkt te zijn geworden.”

Op de speciale website van Gijsbert van der Meulen, FiveLeggedSheep.nl, vind je alle informatie over dit project.

Reactie Make-A-Wish: ‘Unieke actie, haalbaar doel’

Hanneke Verburg, algemeen directeur Make-A-Wish Nederland is erg blij met de actie van Van der Meulen. ,,Wij krijgen wel vaker mooie sponsorbedragen van bedrijven en organisaties, zoals de opbrengst van een sponsorloop, verkoop van stroopwafels of andere eenmalige acties. Wat Gijsbert doet is echt uniek. Het leveren van een dienst vanuit zijn eigen expertise en vervolgens zijn klant de vrijheid geven om een bedrag naar keuze te doneren aan een goed doel. We zijn heel blij dat hij Make-A-Wish heeft uitgekozen als dat goede doel.”

Het streefbedrag van vijfduizend euro lijkt Verburg heel reëel. ,,Ik kan het natuurlijk niet helemaal vergelijken met andere acties, omdat deze vorm echt uniek is. Als je zou rekenen met een gebruikelijk uurtarief, moet dat absoluut haalbaar zijn. Met de gedrevenheid van Gijsbert ben ik ervan overtuigd dat dit een succes wordt.”

Make-A-Wish vervult de allerliefste wens van kinderen met een levensbedreigende ziekte. Door die wens in vervulling te laten komen, krijgen deze kinderen kracht en positiviteit. ,,Ik heb kinderen bezocht die ooit een wens in vervulling zagen komen door ons en je kunt gerust zeggen dat dit stuk voor stuk kleine ‘Bibian Mentels’ zijn geworden. Zóveel positiviteit ging daarvan uit!”

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws