Nieuws Groei
Gregory van der Wiel start celebrity investeringsfonds
Bekende grootverdieners die via hun eigen investeringsmaatschappij miljoenen in de techindustrie steken. In navolging van Ashton Kutcher, Jay-Z, Bono en Kobe Bryant heeft nu ook profvoetballer Gregory van der Wiel dat idee opgevat. Samen met brandingspecialist Funs Jacobs als zakenpartner lanceert hij Block Party: het eerste Nederlandse celebrity investeringsfonds voor innovatieve tech startups.

Het plan voor de oprichting van Block Party ontstond een maand of zes geleden. “In Nederland worden celebrities vooralsnog veel ingezet om een product of dienst te promoten”, vertelt Funs Jacobs. “Ze worden bijvoorbeeld betaald om twee maanden het gezicht te zijn van een merk of een product.” Dat moet leuker kunnen, dachten de twee. “Door als celebrity je eigen geld te investeren, heb je veel meer belang bij het slagen van de onderneming.”
Op de voorgrond
“Nu is investeren natuurlijk al langer een veelgebruikte manier van vermogensbeheer, ook voor bekende mensen”, vervolgt Jacobs. “Het verschil zit hem in het feit dat bij een celebrity investeringsfonds de investeerder niet op de achtergrond blijft, maar juist gebruik maakt van zijn of haar bekendheid en op die manier actief betrokken is bij het succesvol maken van een startup.”
De keuze van Block Party om zich te richten op tech startups is volgens Jacobs een ‘logische stap’. “Hier ligt voor ons beiden een passie. We hielden ons toch al dagelijks bezig met de nieuwste snufjes, dus ondersteunen we het liefst de toekomstige Facebook of Apple van deze wereld.”
Netwerk en mediakanalen
Aan dit specifieke type investeerder kleven verschillende voordelen, weet Jacobs. “Een celebrity investeerder brengt niet alleen een som geld mee, maar ook een uitgebreid netwerk en goed bekeken mediakanalen om een product aan de man te brengen. Als startup kan je daar volledig gebruik van maken, zonder dat je daar een enorm marketingbudget voor nodig hebt.”
Maar ook voor de celebrity investeerder valt er meer te winst te behalen dan alleen een goed rendement. “Door je op deze manier aan een bedrijf te verbinden laat je zien waar je persoonlijke interesses liggen. Het kan daardoor veel betekenen voor je imago.”
Kennis
Met Block Party willen Jacobs en Van der Wiel niet alleen financieren, maar ook een belangrijke inhoudelijk aspect kunnen leveren aan startups. Namelijk kennis. “Hiervoor zijn we een samenwerking aangegaan met venture capitalinvesteerder Keadyn. Zij staan voor een nieuwe manier van investeren.”
Bij Keadyn weten ze volgens Jacobs wat er komt kijken bij het succesvol laten groeien van een onderneming. “Keadyn wordt niet traditioneel gerund door bankiers, maar door ondernemers. Door onze krachten te bundelen kunnen we startups naar een hoger niveau tillen.”
Startkapitaal
Naast mede-oprichter is Gregory van der Wiel ook de eerste celebrity investeerder van Block Party. En ook samenwerkingspartner Keadyn legt kapitaal in. Hiermee heeft Block Party een startkapitaal van €2,5 miljoen, om de komende drie jaar zo’n 10 investeringen te doen van gemiddeld 250.000 euro per stuk.
“Daarnaast hopen we dat er de komende tijd nog een aantal celebrities zullen aansluiten, om zo het fonds verder te laten groeien.” Gesprekken hierover zijn volgens Jacobs al gaande, al kan hij nog geen uitspraken doen over de identiteit van deze bekende Nederlanders. “Maar het zijn mensen uit de muziek-, fashion-, media- of sportwereld, die net als Gregory door te investeren hun eigen verhaal beter kunnen vertellen en daarmee willen bouwen aan een sterk merk.”
Voicey
De eerste startup die gesteund wordt door het celebrity investeringsfonds is Voicey. Deze app brengt merken en influencers direct met elkaar in contact, zonder de tussenkomst van een bureau. “Voicey is innovatief, heeft veel potentie in binnen- en buitenland en heeft direct baadt bij de koppeling met een celebrity. Bovendien was Gregory heel enthousiast om in deze startup te investeren, omdat de app een oplossing biedt voor een voor hem heel herkenbaar probleem.”
Die passende match is wel een belangrijke voorwaarde voor Block Party om te investeren in een startup. “De match moet kloppen en authenticiteit is daarbij heel belangrijk. De investeerder moet het vet vinden om te investeren en de startup moet trots zijn op de celebrity. Het is meer dan een business overeenkomst, er moet een echte klik zijn tussen beide partijen, anders geloof ik er niet in.”
‘Make it happen’-mentaliteit
Hoewel het ondernemerschap nieuw is voor de 27-jarige Jacobs, weet hij dat hij de juiste mentaliteit bezit om het met Block Party ver te schoppen. “Ik hou van creëren en met nieuwe dingen bezig zijn. Vanuit de entertainment industrie ben ik totaal gewend om 24/7 met je werk bezig te zijn. Nieuw is natuurlijk de verantwoordelijkheid die het ondernemerschap met zich meebrengt en het feit dat bepaalde overlegstructuren wegvallen. Maar al vroeg in mijn carrière, tijdens een stage in de VS heb ik me het ‘kan niet, bestaat niet’ eigen gemaakt. Deze ‘make it happen’-mentaliteit is misschien heel on-Nederlands, maar ik ben blij dat ik die als ondernemer bezit.”
Het is voor Jacobs dan ook helder waar Block Party moet staan over twee jaar. “Ik verwacht dat we dan genoeg succes cases hebben om te bewijzen dat wat we doen met Block Party echt werkt.”
De match moet kloppen en authenticiteit is daarbij heel belangrijk