Combined ShapeAcademy Groei

Slim groeien: leer zélf van de succesvolste bedrijven

'Gezond groeien is een must voor elk bedrijf', stelt hoogleraar ondernemerschap Justin Jansen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Toch groeit bijna de helft van het Nederlandse bedrijfsleven niet (meer). Ook daarom is Het Groeicollege in het leven geroepen, een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship, nlgroeit en De Ondernemer. Justin Jansen is een van de docenten.

Jeroen Kreule 12 maart 2021

Justin jansen erasumus universiteit

Prof. dr. Justin Jansen - Hoogleraar Ondernemerschap, Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam

,,Elk college van Het Groeicollege is een bouwsteen voor een groeiplan. Het gaat niet louter om kennisoverdracht, we gaan daadwerkelijk aan de slag met bedrijven die willen groeien. We gaan, samen met mentoren van nlgroeit, een puzzel leggen. Zodat je als bedrijf vanuit het peloton dichter bij de kopgroep komt.’’

Digitalisering en nieuwe technologieën: veel bedrijven weten niet goed hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkelingen, aldus Jansen. ,,Ze hebben om verschillenden redenen moeite om aansluiting te vinden in een veranderende omgeving.’’ Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven fietst in het peloton, blijkt uit het ScaleUp Dashboard 2020. ,,Ze kijken te veel in de achteruitkijkspiegel’’, zegt Jansen. Samen met Tom Mom is hij auteur van dit rapport dat jaarlijks verschijnt.

"Het ontbreekt ze vaak aan tijd en het vermogen om met andere ogen naar de veranderende omgeving te kijken, om groeikansen te pakken."

Justin Jansen

Groei successen Nederland

Jansen doet al jaren wetenschappelijk onderzoek bij succesvolle groeibedrijven in Nederland. Aan de hand van interviews probeert zijn team het dna te achterhalen van deze gezonde koplopers. Het gaat onder meer om Coolblue, SecureLink, Jumbo, Just Eat Takeaway en YoungCapital. De inzichten hebben geleid tot het boek ‘Een gezond groeibedrijf in vijf stappen’, over succesvol zijn en blijven in tijden van verandering. Het boek, dat eind deze maand verschijnt, vormt bovendien onderdeel van Het Groeicollege. Om misverstanden te voorkomen: gezond groeien betekent niet per definitie meer omzet genereren en meer mensen aannemen. ,,Het gaat vooral om impact creëren. Groter worden is niet per se een doel op zich, eerder een middel om impact te maken en op de langere termijn succesvol te zijn.’’

  • Volg hét programma voor ondernemers. Leer de groeistrategieën van Coolblue en Takeaway.com toe te passen op jouw onderneming. Meld je aan.

De snelgroeiende bedrijven in de kopgroep hebben een paar dingen met elkaar gemeen, aldus Jansen: ze zijn slim, creatief, wendbaar en marktgericht. Door goed aan te sluiten op de klantwens weten ze ook gezond te groeien. Jansen: ,,We hebben goed gekeken naar welke stappen deze bedrijven steeds hebben gezet om een gezond groeibedrijf te worden, welke keuzes ze hebben gemaakt. Deze bedrijven zijn ook gewoon klein begonnen. Neem Just Eat Takeaway: een jaar of vijf geleden werkten daar zo’n 200 mensen, nu ruim 10.000.’’

Leiders succesvolle bedrijven

Jansen ziet dat de leiders van deze succesvolle bedrijven echte winnaars zijn. ,,Ze zijn bijzonder gedreven en willen elke wedstrijd winnen. En ze nemen de rest van het bedrijf mee in hun groeiverhaal. Jitse Groen van Just Eat Takaway daagt al zijn medewerkers uit om groot te denken en mee te denken. Hij probeert het maximale uit zijn mensen te halen.

Veel founders zijn nog steeds ceo. Blijkbaar ontwikkel je ook hele belangrijke vaardigheden als je aan het roer van een succesvol groeibedrijf staat. Want de complexiteit neemt enorm toe als je snel groeit. Je moet mensen aannemen, je organisatie herstructureren en processen aanpassen zonder dat je snelheid verliest. Je moet ook zorgen dat bureaucratie niet de overhand neemt. Al deze aspecten vergen nogal wat van je leiderschap. Ze durven te investeren in de kwaliteit van het managementteam, nemen desnoods mensen van buitenaf aan. Dat zijn in de regel geen goedkope krachten, maar ze zijn wel belangrijk om de complexiteit in goede banen te leiden.’’

  • Kom erachter hoe jij concreet vorm kunt geven aan het groeivermogen van jouw bedrijf. Leer o.a. over winnende leiderschapsteams en over focus op de groeifundamenten van de organisatie. Lees hier meer over de andere onderwerpen en om direct aan te melden.

Gezonde, snelgroeiende bedrijven zijn bovendien constant bezig met nieuwe verdienmodellen. Jansen: ,,Elk bedrijft loopt tegen de grenzen van groei aan. Neem Coolblue, opgericht als e-commerce bedrijf. Ze hebben winkels geopend, omdat ze merkten dat het aantal online verkopen daardoor groeide. Daarnaast zijn ze zelf gaan bezorgen. Coolblue richt zich sinds kort ook op energiemarkt. Elke dag een beetje beter, dat is hun slogan. En blijft hun slogan. Alles voor een glimlach. Ze sturen op klanttevredenheid, dat zit in het dna van het bedrijf. Coolblue is een klantreisbureau geworden. Ook Jumbo is een bedrijf dat zichzelf vernieuwt. Het is een familiebedrijf dat wordt geleid door rasondernemers die risico durven nemen. Jumbo was een traditionele supermarkt, maar is veranderd in een food experience company. Beleving, daar gaat het om. Ze hebben niet voor niets Smulweb overgenomen.’’

Talenten

Scaleups zijn de motor van de economie, aldus Jansen. Die bedrijven zijn verantwoordelijk voor het merendeel van nieuwe banencreatie, wat nu meer dan ooit nodig is. Groeien lijkt steeds meer noodzaak te zijn om te kunnen overleven, om slagkracht te behouden voor de toekomst. Een ander voordeel van groeien is dat je als bedrijf talent aantrekt. Jansen: ,,Groeien heeft een versterkend effect. Je wordt zichtbaarder, kan makkelijker financiering binnenhalen en je wordt een aantrekkelijke werkgever. Talenten willen graag bij je werken, omdat ze in korte tijd heel veel kunnen leren.’’

Deelnemers van het Groeicollege gaan veel leren van de successen van de koplopers, belooft Jansen. Het Groeicollege richt zich vooral op MKB-bedrijven met 20 tot 100 mensen op de loonlijst. ,,Uiteindelijk gaat het om leiderschapscompetenties en stappen die je als bedrijf durft te nemen. De kracht van Het Groeicollege is dat we samen aan de slag gaan met het groeiplan van elk deelnemend bedrijf. Want echt, gezond groeien is een must voor elk bedrijf.’’

Sneakpreview eerste Groeicollege - Verken je groeilandschap

Prof. dr. Justin Jansen - Hoogleraar Ondernemerschap

Dus wil jij op een praktische manier aan de slag met de groei van jouw bedrijf en leren van wetenschappelijke experts en de top van Nederlandse ondernemers maar twijfel je of het volgen van Het Groeicollege wat is voor jou? Neem geheel vrijblijvend alvast een kijkje bij het eerst hoorcollege van hoogleraar Justin Jansen. Klik hier voor de sneakpreview. In dit college bepalen we hoe gezond jouw bedrijf is, verkennen we het groeilandschap en identificeer je mogelijke groeikansen.

Klik hier om direct aan te melden voor Het Groeicollege.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

tracking pixel