Nieuws Groei
Nieuwe investering voor LocalTea moet theeproductie verdubbelen
Na de oprichters van de Vegetarische Slager, sluiten nu impactinvesteerders Fair Capital Impact Fund en DOEN Participaties zich aan bij de missie van LocalTea. Lokale thee met globale impact! Dankzij deze nieuwe investering kan het bedrijf verder uitbreiden.

Het is LocalTea gelukt om de theeplant winterhard en lokaal te telen, en met de ontwikkeling van deze unieke plant kan er overal in Europa thee geteeld worden. Thee is na water de meest gedronken drank ter wereld. Helaas gaat dat door transport over de hele planeet ook gepaard met enorme CO2-uitstoot. Door het lokaal telen en produceren van thee bespaart LocalTea tussen 96 en 99 procent water, energie en CO2.
De hoogte van de investering is geheim. Er zijn nog gesprekken gaande met andere mogelijke partners. Het is in ieder geval voldoende om de productie te verdubbelen en de distributie te verbeteren. Met het aantrekken van de nieuwe investeerders wil LocalTea het aantal kopjes thee dat wordt geproduceerd verdubbelen. In 2021 werden er twee miljoen kopjes lokale thee gedronken, tegenover 750.000 in 2021. Dat moet dus naar vier miljoen in 2023. Ook het aantal plantages in de Benelux moet navenant groeien. Bij LocalTea werken achttien mensen in vaste dienst op kantoor en de eigen plantages.
Lees ook: Onterecht claimen dat je als investeerder of bedrijf ‘groen’ bent is straks verleden tijd
Structureel de theecategorie verduurzamen
Door lokaal te telen, produceren, gebruik te maken van duurzame verpakkingen en de hele keten CO2 neutraal in te richten, laat Local Tea zien dat het echt anders kan . Toen Johan Jansen tijdens zijn reis in China in aanraking kwam met de theeplant besloot hij dat dit ook lokaal moest kunnen. Na acht jaar van ontwikkelen lukte het hem om de theeplant winterhard en lokaal in Nederland te telen.
Na het behalen van de befaamde ‘Gourmet ster’ tijdens de AVPA Teas of the World contest in Parijs was LocalTea er klaar voor om de duurzaamste, ambachtelijke thee met iedereen te delen. Zes jaar en verschillende theeplantages in Nederland en België verder maakt LocalTea op ambachtelijke wijze kwaliteitsthee die te vinden is bij verschillende retailers zoals Jumbo, Coop, Plus, Delhaize, Sligro, Makro, Holland&Barret en Crisp.
Nieuwe directeur voor LocalTea
Met deze investering kan LocalTea een stevige positie in Nederland en België creëren en de (bio)plantages verder uitbreiden. Om die volgende stap vorm te geven is Wouter Eckelmans aangesteld als directeur van LocalTea. Eckelmans brengt jarenlange ervaring en kennis mee in marketing, sales en general management bij gerenommeerde bedrijven als Unilever en Douwe Egberts/Pickwick.
,,LocalTea is een echte gamechanger voor de prachtige theecategorie. Het concept heeft ontzettend veel potentie en gelaagdheid. De duurzaamheidsimpact die we kunnen maken is indrukwekkend en uniek! Daarbovenop kunnen wij ook echt ambachtelijke kwaliteitsthee maken en onze consument een heel andere theebeleving laten ervaren," aldus Eckelmans. Oprichter Jansen blijft bij LocalTea betrokken in een operationele en innovatieve rol.