Nieuws Groei

Lode van Hattum (19): 'Rollingsushi wordt eerste fastfood sushiketen van Nederland'

Lode van Hattum is 19 jaar en staat aan het roer van Rollingsushi. De droom? Eigenaar worden van de eerste fastfood-sushiketen van Nederland. „Sushi is tegenwoordig een (te) duur grapje. Daar brengt dit concept verandering in. In de komende drie jaar open ik minstens negen shops. En de eerste connecties met NS, die zijn er al.”

Crissy Mulder 23 juli 2021

Rolling Sushi jongen

Lode van Hattum in de eerste Rollingsushi in Amsterdam. Foto's: Rollingsushi

Van Hattum droomde eigenlijk van een carrière als profvoetballer. Als keeper maakte hij carrière bij AFC. Daar speelde hij tegen profclubs. Op zijn zeventiende lukte het hem nét niet door te breken. Op z’n achttiende dacht hij: ik ga er nog één jaar vol voor. Toen kwam corona om de hoek kijken. „Als opkikkertje nam mijn moeder me mee naar Boedapest. Daar zag ik voor het eerst het sushi-fastfoodconcept: machines die sushi rollen. Geen kleine sushistukjes, maar halve rollen, gewoon voor in de hand. Lekker, snel én betaalbaar. Ik dacht: zo, dat is handig! En ook nog eens een veel gezondere snack dan een kroket. Dit is een gat in de Nederlandse markt.”

Meer doener dan denker: niet studeren, maar ondernemen

Eenmaal terug in Nederland, nam Van Hattum een besluit. „Het idee om dit sushi-fastfoodconcept naar Nederland te halen, ging ontzettend broeien. En na vijf jaar havo vond ik het eigenlijk ook wel mooi geweest met naar school gaan. Ik maakte een bewuste keuze: ik ga niet studeren, maar ondernemen. Ik ben nu eenmaal ook meer een doener dan een denker. Van dat besluit heb ik nog geen seconde spijt gehad.”

Rolling Sushi vierkant

De eerste Rollingsushi aan de Beethovenstraat in Amsterdam-Zuid.

Jonge ondernemer achter Rollingsushi krijgt hulp van investeerders én een chef-kok

Van Hattum stelde een team van vier samen. Daarnaast kreeg hij hulp van zijn ouders. „Ik heb het geluk dat mijn moeder designer en mijn vader zakenman is. Mijn moeder verzorgde het design: van inrichting tot huisstijl. En mijn vader hielp me mijn netwerk op te bouwen. Samen met een financieel expert uit mijn team, ging ik op zoek naar investeerders. Als 18-jarig broekie belde ik zo’n veertig ondernemers op. Sommigen kende ik via-via, maar van de meesten had ik nog nooit gehoord. Het was één van de spannendste momenten uit mijn leven. Gelukkig was het niet voor niets. We sloegen een paar hele mooie investeerders aan de haak, waaronder het Japanse Yama Food, importeur van onder meer Kikkoman.”

''Als jonge ondernemer krijg ik heel veel kansen. Dus ga ik recht op mijn doel af en vraag ik het maar gewoon”

Lode van Hattum, eigenaar Rollingsushi

Van Hattum merkt op dat hij als jonge ondernemer veel mooie kansen krijg. „De gunfactor is groot. Zo vinden veel ondernemers het heel leuk om mij verder te helpen. Ik hoor vaak: ‘Eigenlijk doe ik dit nooit, maar toen ik jouw appje kreeg, kon ik geen nee zeggen.’ Daar maak ik graag gebruik van.” Een mooi voorbeeld? Van Hattum ontwikkelde zijn sushimenu in samenwerking met één van de allerbeste chefs van Nederland (Van Hattum mag zijn naam niet noemen, red.). Dat is volgens de jonge ondernemer te danken aan zijn jeugdige enthousiasme. „Ik ga recht op mijn doel af en vraag het gewoon!”

Marketing op orde: 50.000 weergaven op Instagram en 4 miljoen views op TikTok

Ook marketing gaat Van Hattum goed af. De focus gaat uit naar de jongere doelgroep, dus worden sociale media ingezet. „Ik vroeg aan al mijn vrienden of ze mijn story wilden reposten. Het resultaat? Meer dan 50.000 weergaven op Instagram en 4 miljoen views op TikTok. Niet veel later stuurden influencers uit zichzelf verzoekjes om samen te werken. Toen is het balletje pas écht gaan rollen.”

Rolling sushi winkel

In de eerste Rollingsushi-winkel.

Op 25 mei opende Van Hattum zijn eerste shop: Rollingsushi aan de Beethovenstraat in Amsterdam-Zuid. „Deze ruimte kwam als vanzelf op m’n pad en ik dacht; als ik ergens wil beginnen, dan is het hier. Lekker dichtbij huis, ideaal voor een try-out. De droom? Dé sushi-fastfoodketen van Nederland opzetten. En dat gaat me lukken, dankzij onze hippe ‘Instagrammable’ look én de machines, want die maken het concept betaalbaar. Daar schamen wij ons overigens niet voor. Integendeel, wij laten die machines gewoon zien. In de shop en in onze marketing. Dat maakt ons uniek. En nee, dat doet niets af aan onze kwaliteit. We werken met de beste producten en ja, ook met machines.”

Twee maanden na de opening van eerste shop tijd voor de volgende stap: shop nummer twee

Twee maanden na de opening van zijn eerste shop, vindt Van Hattum het tijd voor de volgende stap: shop nummer twee. „In de komende drie jaar open ik minstens negen winkels. Voornamelijk op high traffic-locaties, zoals drukke winkelstraten en stations, want daar leent ons concept zich waanzinnig goed voor. Daarom wil ik ook zo snel mogelijk bij NS aan tafel zitten. De eerste contacten zijn al gelegd. Dus wie weet, houd ons in de gaten!”

Lees ook: Piepjonge ijsondernemer Annebelle (17) slaat handen ineen met wereldberoemde Studio Job

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws