Nieuws Groei
1700 procent groei: ondernemer Joep Verbunt over het wakkere sprookje van Matt Sleeps
In de jaarlijkse lijst van de Financial Times met de 1000 snelstgroeiende bedrijven in Europa is het Nederlandse Matt Sleeps bekroond als snelstgroeiende interieurbedrijf in Europa. Die plek kregen ze door een verbijsterend groeigetal van 1700 procent in drie jaar tijd. Oprichter Joep Verbunt: ,,Wij doen het helemaal zelf, zonder hulp van beddenwinkels.”

,,De matrassenindustrie is een industrie die heel erg in slaap was gevallen." Foto: Matt Sleeps
De Britse zakenkrant Financial Times bracht dinsdag samen met onderzoeksbureau Statista voor de zesde keer de lijst met 1000 snelstgroeiende bedrijven in Europa uit. Daarbij is gekeken naar de behaalde omzet in de periode 2017-2020. In de categorie 'Interieur' heeft het Nederlandse Matt Sleeps de nummer 1-positie behaald. In de gehele ranglijst staat het bedrijf op de 61ste plek van snelstgroeiende ondernemingen van Europa. Matt Sleeps groeide in de onderzochte periode in absolute termen met meer dan 1700 procent.
''Ik denk dat een belangrijk onderdeel van het succes is dat we dagelijks bezig zijn om te kijken hoe we onze producten kunnen verbeteren''
Oprichter Joep Verbunt is natuurlijk verguld met deze uitverkiezing. ,,Eind vorig jaar stonden we in de Deloitte Fast 50, nu dus in deze FT-lijst, geweldig!” vertelt hij tegen De Ondernemer. ,,Technologie is heel belangrijk voor de automatisering van ons productieproces, dus vind ik het mooi dat dit ook wordt onderkend. Wat het helemaal bijzonder maakt, is dat we deze groei hebben gerealiseerd met een klein team en zonder externe investeerders.”
Explosieve groei, zonder investeerders
Matt Sleeps is door Verbunt ontwikkeld in 2015 en beleefde een jaar later zijn livegang. In 2020 realiseerde de startup een explosieve groei van 250 procent, gevolgd door nog eens 100 procent groei vorig jaar. De eerste twee maanden van het nieuwe jaar is Verbunt actief aan het merkbouwen geslagen, met een grootschalige campagne op tv, radio, krant en billboard, maar ook bijvoorbeeld met advertising in podcasts.
Lees ook: Groei van Moneybird: hoe studentondernemers een bedrijf met 200.000 klanten opbouwen
,,De matrassenindustrie is een industrie die heel erg in slaap was gevallen, met volgens mij het waterbed in de jaren ’90 als laatste innovatie”, zo analyseert Verbunt zijn speelveld. ,,Ineens waren er heel veel nieuwe spelers, maar de meeste nieuwkomers haalden vooral investeringen op en pompten dat in marketing. Feitelijk verkochten ze elk matras met verlies. Daar heb ik nooit in geloofd.”
Hoe Matt Sleeps beter rendeert dan Eve of Casper
Daar waar de grote concurrenten Eve en Casper naar de beurs gingen, maar daar jammerlijk faalden, bouwde Verbunt met eigen geld aan het succes van Matt Sleeps. ,,Wij verkopen alleen maar direct aan de klant”, luidt zijn succesformule. ,,Dat scheelt ons de enorme marges die beddenwinkels opeisen. Deze besparing geven we door aan de klant waardoor we de beste prijs-kwaliteitverhouding in de markt kunnen bieden. We bieden klanten een extreem lange proefperiode van 120 dagen en gebruiken hun feedback om ons product voortdurend te blijven verbeteren. Sterker nog: als ons matras niet bevalt, halen we het gratis op en geven we het aan een goed doel of verkopen het aan hotels.”
"Wij verkopen alleen maar direct aan de klant, wat ons de enorme marges scheelt die beddenwinkels opeisen"
Toen Verbunt begon wist hij niets van matrassen. Samen met studenten van TU Delft ontwikkelde hij het ultieme matras, dat aanpasbaar is qua hardheid (er zijn zes varianten van hard tot zacht). Bij een tweepersoonsmatras kunnen beide partners zelf bepalen hoe hard of zacht hun kant van het bed is. ,,Door die instelbaarheid hebben we kunnen zorgen voor veel lagere retourcijfers”, vertelt hij. ,,In onze commercial benadrukken we ook dat je het matras beter thuis kunt uitproberen dan in een winkel. Mensen die met een jas aan op een bed gaan liggen, ervaren helemaal niet goed hoe het ligt. Wij doen het helemaal zelf, zonder winkels. We zijn onafhankelijk en hebben een gezonde businesscase.”
Verder groeien, ook in Frankrijk en Duitsland
Het succes is nog lang niet voorbij. Matt Sleeps is later deze maand alweer kanshebber voor de gouden FD Gazellen-award. Bovendien verwacht Verbunt ook dit jaar weer een flinke groei van 50 procent. ,,Onze ambitie is om het assortiment uit te breiden met nog veel meer producten uit de slaapkamer. Verder zijn we druk bezig met expansie naar het buitenland. Na Benelux mikken we vooral op Frankrijk en Duitsland, waar we nog relatief klein zijn maar afgelopen jaar ook alweer met 450 procent zijn gegroeid. Daarna gaan we kijken naar Groot-Brittannië. Daar voet aan land krijgen is lastig, niet alleen vanwege de Brexit, maar ook vanwege extra vereisten waar matrassen aan moeten voldoen.”
Bekijk hieronder de tv-commercial van Matt Sleeps: 'Een matras kopen is k*t.'