Nieuws Groei
Michel Perridon leert Dragons' Den-deelnemer gas geven met YOS Bottle
Joop Opmeer. Van een tafeltje in het citizenM hotel in Rotterdam naar een eigen kantoor in Dordrecht. Een verhuizing die de ondernemer achter de YOS Bottle (de waterfles met ingebouwde pillendoos) te danken heeft aan zijn succesvolle pitch in Dragons’ Den, nu ongeveer een jaar geleden. Met investeerder Michel Perridon bestookt hij inmiddels niet meer als éénpitter maar vanuit een heuse organisatie de markt.

Joop Opmeer (met YOS Bottle): ,,We focussen op één eindgebruiker. En daar zetten we qua sales nu vol op in.” Foto: YOS Bottle.
,,Meestal zat ik in het hotel, maar soms ook in Melief Bender, mijn stamkroeg in Rotterdam. Ik was een éénpitter en ging de apotheken langs met een display onder mijn arm. De focus lag volledig op de verkoop van mijn product. In de maanden na Dragons’ Den is het mij, mede door Perridon, duidelijk geworden dat ik geen groei kan doormaken als ik geen organisatie achter mij heb staan. Vandaar dat kantoor in Dordrecht. Beneden heb ik 43 vierkante meter aan opslagruimte en boven hetzelfde aan kantoorruimte. Ik heb twee eigen mensen in dienst, mijn eigen koffieautomaat, wat wil je nog meer? Iedere keer als ik hier binnenstap, denk ik: wat is dit toch fijn.”
Dragon Perridon leert Opmeer groot te denken
Het is meer dan logisch dat de Rotterdammer blij is met de positieve ontwikkeling die zijn bedrijf doormaakt. Met een investering van 130.000 euro speelt Perridon daar een grote rol in, al zijn het niet alleen de euro’s van de topondernemer die Opmeer verder op weg helpen. ,,Perridon is goed in groot denken en daar heb ik ontzettend veel aan. The sky is the limit bij hem. Gaat het om inkoop, dan zet ik bijvoorbeeld in op 100.000 flessen waarop hij verbaasd reageert en zegt dat ik er 10 miljoen moet kopen."
,,Ik ben nog altijd maar een jonge ondernemer en opeens werk ik nauw samen met iemand die alles heeft bereikt. ‘We gaan de wereld veroveren’, zegt Perridon dan. Dat vind ik fantastisch. We hebben tenslotte een mooi product waar veel vraag naar is. Natuurlijk is het nu de tijd om de YOS Bottle overal neer te leggen.”
Tekst gaat verder onder het kader.
Zo is Opmeer op het idee voor de YOS Bottle gekomen
Joop Opmeer kwam net afgestudeerd van het HBO op het idee voor een combinatie van waterfles en pillendoosje toen hij zag hoe zijn moeder dagelijks worstelde met het tijdig innemen van haar medicijnen. Ze sloeg het soms maar over omdat ze onderweg was. Opmeer ontdekte dat verkeerd medicijngebruik een groeiend probleem is, met negatieve gevolgen: de gezondheid van de medicijngebruikers lijdt eronder én het kost de maatschappij veel geld. Hij lanceerde de YOS Bottle, YOS staat voor ‘Your Organized Supplements’.
Lees ook: Bedenker waterfles-met-pillendoosje kan opschalen na Dragons’ Den
Het is niet alleen Perridon waar Opmeer veel van leert. De Rotterdamse investeerder kwam na Dragons’ Den met Boudewijn van Dijk en Wim Raven op de proppen om het boekenonderzoek van YOS Bottle te verrichten. Dit tweetal zijn de adviseur binnen Dragon Investmens, de investeringsmaatschappij van Perridon.
Waardevolle aanvulling vanuit netwerk Perridon
,,Ik heb dagelijks contact met die twee heren en ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend veel van ze leer. Boudewijn is de voormalig commercieel directeur van Trust (het bedrijf dat Perridon oprichtte, red.) en weet als geen ander de strategie te bepalen. Hij is sterk in sales, marketing, weet precies wat winkels nodig hebben om ons product te verkopen en met welke contracten er gewerkt moet worden. Wim is echt van de cijfers en het voorraadbeheer. Hun grote waarde voor mijn bedrijf viel mij al heel snel op, waarop ik ze vroeg ook een aandeel in YOS Bottle te nemen. Hun reactie was positief waardoor ik nu drie aandeelhouders heb.”
"Hun grote waarde voor mijn bedrijf viel mij al heel snel op, waarop ik ze vroeg ook een aandeel in YOS Bottle te nemen"
Coronacrisis heeft gevolgen voor YOS Bottle
Een drietal doorgewinterde aandeelhouders, een eigen bedrijfspand en twee man personeel; het gaat Opmeer duidelijk voor de wind. En dat terwijl de verkoop van zijn product ‘gewoon’ doorgaat. YOS Bottle heeft volgens Opmeer echter wel degelijk geleden onder de coronacrisis. De winkels trokken aanzienlijk minder klanten en dat was volgens Opmeer ook terug te zien in de verkoopresultaten. Daar komt bij dat een groot aantal apotheken tijdelijk niet aan bijverkoop deed om hun klanten maar niet te lang in huis te houden. En juist de verstrekker van medicijnen is waar Opmeer zich met zijn waterfles vooral op focust.
Lees ook: De boost die Dragons' Den aan startups geeft: dit zijn de succesverhalen
,,Online verkoop heeft er voor gezorgd dat we die klappen konden opvangen. Wat dat betreft werd de aflevering van Dragons’ Den met daarin mijn pitch op een perfect moment uitgezonden op televisie. We zaten middenin de crisis, mensen mochten de deur niet uit, maar leerden mijn product wel kennen én hadden ook nog eens de mogelijkheid om ‘m online te bestellen.”
YOS Bottle richt de peilen op Duitsland en België
Blijven we bij de online verkoop van de YOS Bottle, dan ziet Opmeer dat zijn product in Duitsland ook geregeld in het winkelmandje valt. Het is de reden waarom zijn organisatie volgend jaar de peilen op onze oosterburen richt. ,,De markt is daar minstens tien keer zo groot dan hier. En voor België geldt ongeveer hetzelfde. Dat land is qua apotheken ruim twee keer zo groot als Nederland, terwijl het minder inwoners heeft.”
,,In totaal hebben we nu zo’n zevenhonderd verkooppunten en dat aantal willen we dolgraag opschroeven", besluit Opmeer. ,,Ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken omdat we een heldere strategie hebben. De YOS Bottle is er om het medicijngebruik van mensen te ondersteunen. Natuurlijk kun je er ook supplementen of vitaminen in doen, maar daarmee verbreed je direct je doelgroep. Dat is iets wat later altijd nog kan. We focussen op één eindgebruiker en daar zetten we qua sales nu vol op in.”
In Dragons’ Den kregen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans hun bedrijf te pitchen aan vijf succesvolle zakenmensen. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n 1 miljard euro en investeerden met eigen geld in bedrijven die zich in het tv-programma presenteerden.
De Ondernemer sprak een aantal ondernemers/deelnemers kort na de tv-uitzendingen en vervolgens nu ook een halfjaar later. De interviews zijn terug te vinden op deze website.