Aangeboden door ParkBee

Branded Content Groei

Hoe ParkBee van een kostenpost een verdienmodel maakt

ParkBee heeft een missie: parkeergemak vergroten en ruimte teruggeven aan de stad. Deze scaleup richt de openbare ruimte slimmer en duurzamer in. En daar heb jij als ondernemer baat bij, zegt CCO Wouter de Bruijne. „Parkeren is bij veel organisaties geen prioriteit. Het parkeerterrein wordt vooral als een last ervaren en de leegstaande parkeerplaatsen met name als kostenpost gezien. Wij draaien dat om, van kostenpost naar verdienmodel. Voor de vastgoedeigenaar betekent dat; een mooie kans. En voor de parkeerder; een voordelige parkeeroplossing.”

Crissy Mulder 22 maart 2022

Wouter de Bruijne CCO

Volgens De Bruijne is er volop leegstand op het gebied van parkeren; in de commerciële publieke parkeergarages, maar ook in zakelijke gebieden. Foto: ParkBee

ParkBee maakt als grootste Europese tech platform voor parkeren onderbenutte parkeergarages digitaal toegankelijk voor het publiek. Daarmee speelt de scaleup in op het tekort, maar ook het overschot aan parkeergelegenheden. „Door verstedelijking en bevolkingsgroei neemt de druk op ruimte in de stad toe, wat uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid en leefbaarheid tot gevolg heeft. Dit terwijl veel ruimte in de stad – waaronder parkeerfaciliteiten bij kantoren, hotels en publieke parkeergarages – nog niet optimaal benut wordt. Mensen rijden gerust een kwartier rond, op zoek naar een parkeerplek. Die parkeergelegenheid is er wel, maar de gebruiker weet het niet of heeft er geen toegang toe. Daar brengen wij, met onze parkeeroplossing, verandering in. Op die manier halen wij effectief auto’s uit het straatbeeld en geven we ruimte terug aan de stad. Ruimte die beter benut kan worden, bijvoorbeeld door spelende kinderen, voor fietsverkeer of groenstroken.”

Volop verborgen parkeergelegenheid

Volgens De Bruijne is er volop leegstand op het gebied van parkeren; in de commerciële publieke parkeergarages, maar ook in zakelijke gebieden. „Neem bijvoorbeeld de Zuidas in Amsterdam, daar hebben wij wel tien garages. Stuk voor stuk garages die eerst deels leeg stonden. Er is vaak meer parkeergelegenheid dan je in eerste instantie denkt. Zowel in de stad als in de zakelijke gebieden.”

‘’De plekken zijn er. Je moet alleen even weten waar. Dat regelen wij. Vaak zo’n dertig procent goedkoper dan op straat of bij commerciële garages”

Wouter de Bruijne, commercieel directeur ParkBee

„Ga je op pad? Dan reserveer je bij ParkBee ook eenvoudig vooraf je parkeerplek. Dat neemt stress weg en vermindert zoekverkeer. En dat is prettig, want al dat zoeken naar een parkeerplek is vreselijk zonde; van tijd en onnodige drukte. De plekken zijn er. Je moet allen even weten waar. Dat regelen wij. Voor de particulier én de zakelijke gebruiker. Voor bedrijven hebben wij ook een businessabonnement; speciaal afgestemd op de behoefte om (flexibel) te parkeren en vaak zo’n dertig procent goedkoper dan op straat of bij commerciële garages.”

Van kostenpost naar verdienmodel

Heb jij als ondernemer parkeercapaciteit over? Dan weet ParkBee daar wel raad mee. „Veel ondernemers kampen met leegstand, vaak zonder dat ze dit zelf doorhebben. Vaak komt dat door een veranderende mobiliteit. Voorheen was de parkeergarage gemakkelijk gevuld, maar tegenwoordig hebben steeds minder mensen een (lease) auto. Neem ons eigen kantoor aan het Amstel Station. Eén van de huurders heeft honderd parkeerplekken, maar gebruikt er maar twaalf. Waarom? Omdat haast al zijn medewerkers - veelal expats – kiezen voor een fiets in plaats van een auto. Daarom verhuren wij nu zijn parkeerplekken.”

‘’Al in twee weken tijd, generen wij additionele inkomsten, waar de ondernemer zelf niets voor hoeft te doen”

Wouter de Bruijne, commercieel directeur ParkBee

In die zin treedt ParkBee op als parkeerplatform. De scaleup beheert de parkeergarage, met een digitale oplossing en optimaliseert het gebruik met boekingssystemen, dynamische prijstechnologie en directe integratie met de grootste parkeer- en mobiliteitsplatformen. Ingewikkeld technisch? Nee hoor, zegt De Bruijne. „Onze plug en play technologie installeer je al in een minuut of tien. Dat biedt ons toegang tot de garage en de systemen van de garage. En in een tijdsbestek van twee weken generen wij additionele inkomsten, waar de ondernemer zelf niets voor hoeft te doen.”

Samenwerking met de grootste parkeer- en mobiliteitsplatformen

ParkBee kiest er bewust voor om geen eigen app te gebruiken, maar samen te werken met andere parkeer- en mobiliteitsplatformen, denk aan Parkmobile, Yellowbrick en Tranzer. „Wij realiseren ons heel goed dat onze gebruikers al enorm veel apps kennen en hebben om te parkeren. Wij vonden het onnodig om daar nog eens een extra app aan toe te voegen. Daarom kiezen wij er bewust voor om te connecten met alle grote parkeer- en bijna alle grotere mobiliteitsapps in Europa. Samen sterk en voor de parkeerder extra toegankelijk.”

Doorpakken in Europa

Op dit moment gaat het de scaleup voor de wind. ParkBee groeit hard. „In Nederland zijn wij inmiddels actief met ruim 250 parkeergarages, maar ook in de rest van Europa timmeren we hard aan de weg. Binnen die internationalisering zetten wij nu grote stappen. Zo openden we begin maart nieuwe locaties in Berlijn, Keulen, Antwerpen en Brussel. De volgende landen op de planning zijn Frankrijk en Ierland. En daar komen er hopelijk snel nog meer bij. Ja, we pakken nu echt door in heel Europa.”

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws