Nieuws Groei

Dubbelproost voor Neleman Wijnen: 2,5 miljoen sharefunding en Jumbo-deal

En wederom: het streefbedrag is gehaald. Er is maar liefst 2,5 miljoen euro opgehaald dankzij meer dan 2.500 wijn- en natuurliefhebbende investeerders die zich nu aandeelhouder mogen noemen van Bodegas Neleman. Tel daarbij op het miljoen dat in december tijdens een eerste sharefunding is opgehaald en 1 + 1 = 2, liever gezegd: 1 miljoen + 2,5 miljoen is 3,5 miljoen euro. Een bedrag waarmee ceo/oprichter Derrick Neleman de (wijn-)wereld weer een stukje mooier kan maken. Met hulp van Jumbo, overigens.

Bart Remmers 10 juni 2021

Derrick Neleman portret 2021 liggend

Derrick Neleman, ceo/oprichter van Neleman Wijnen. Foto's: Neleman Wijnen

Gefeliciteerd Derrick, in maart gestart en nog geen drie maanden later is het streefbedrag binnen. Sneller dan verwacht?

,,Ik zal je dit vertellen: toen we startten met sharefunding wist ik zeker dat we het bedrag zouden gaan halen. Ik heb gezien hoe het met de eerste ronde is gegaan en daarvoor met de crowdfunding. Overigens had ik geen streefdatum voor ogen. We gingen het halen en of het nu een week meer of minder lang zou duren, het maakte mij echt niets uit.’’

De twee sharefundingrondes bij elkaar leveren in zes maanden tijd 3,5 miljoen euro op. Een flink bedrag.

,,Absoluut. Het zegt ook veel over het enorm grote vertrouwen dat we krijgen van mensen die ons willen ondersteunen zodat wij onze droom waar kunnen maken. Daar krijg ik ontzettend veel energie van.’’

''Met alle investeerders ben ik blij. Zelfs ons eigen personeel heeft meegedaan. De dynamiek die door de sharefunding is ontstaan is fantastisch''

Derrick Neleman, Neleman Wijnen

Ruim 2.500 mensen deden mee.

,,Het minimumbedrag was 250 euro en de grootste investering ging om twee ton. Onder die investeerders vind je onze eigen klanten, maar bijvoorbeeld ook de ceo van Tony’s Chocolonely. Allemaal vinden ze het ontzettend gaaf wat wij doen. Met alle investeerders ben ik blij. Zelfs ons eigen personeel heeft meegedaan. De dynamiek die door de sharefunding is ontstaan is fantastisch.’’

Wat gebeurt er met het geld?

,,Er wordt al ontzettend veel gaafs mee gedaan. In Spanje zijn we momenteel de punten op de ‘i’ aan het zetten bij de verbouwing van de bodega. Dankzij onze aandeelhouders. Het gehele wijnhuis wordt van binnen verbouwd, we hebben nieuwe wijntanks aangeschaft, op tijd voor de nieuwe oogst en er is een lavendelveld aangelegd.’’

Een lavendelveld?

,,Het is een ode aan de bij, een beestje zo belangrijk voor onze wereld. Lavendel wordt in die regio al verbouwd, het gedijt er net als rozemarijn enorm goed. De lavendel die wij planten is bedoeld voor productie, denk aan een distillaat. Het zou zomaar kunnen dat we het in de toekomst gaan maken. Het lavendelveld is niet meteen superstrak commercieel, wel waanzinnig voor het oog en voor de bij.’’

Bovenop de behaalde 2,5 miljoen euro is er nog meer fantastisch Neleman-nieuws. Een samenwerking met Jumbo.

,,Dat is echt helemaal de bom. Voordat de coronapandemie losbarstte was er al een groot aantal partijen dat interesse heeft om met ons samen te werken. Van grote retailers tot kleinere speciaalzaken. Vanuit de Benelux, maar ook daarbuiten. Maar weet je, groeien om het groeien is niet ons doel. Ons doel is om met onze wijn en onze boodschap meer mensen te bereiken via elk verkoopkanaal. Om met onze community wijn duurzamer te maken. Nu is nog maar drie procent van de wereldwijde wijnproductie biologisch. Dat is veel te weinig.’’

En Jumbo deelt dat doel met jullie?

,,Precies. Er was direct een klik. De ondernemerszin van het familiebedrijf Jumbo zie je ook terug bij ons. Bij ons meer op bescheiden schaal, maar de ambitie is net zo groot. Samen met Jumbo hebben we gekeken naar de sterkste kanten van beide bedrijven. Dat proberen we te verbinden met een belangrijke vraag in ons achterhoofd: ’hoe kunnen we de klant centraal stellen?’. Het antwoord: zowel Jumbo als Neleman zijn zeer communicatieve merken. Samen kunnen we de consument wijzen op de biologische Spaanse wijnen. Op een leuke manier, door middel van de juiste marketing.’’

''Jumbo is een bedrijf met lef. Geen blinde lef, maar kansen zien en ondernemend zijn zodra het kan. Net als wij''

Derrick Neleman, Neleman Wijnen

Hoe gaat de wijnkopende Jumbo-klant dat merken?

,,Vanaf week 35/36 (eind augustus, red.) staan we met zes verschillende wijnen in de Jumbo-schappen. Bam! Niet zuinig starten, maar direct vol op het gas. Logisch, want wat we met de Jumbo-familie Van Eerd gemeen hebben is dat we met lef ondernemen. Samen hebben we dit doel: wanneer een supermarktklant een biologische Spaanse wijn wil kopen, moet hij of zij direct aan Neleman en aan Jumbo denken. Dat is voor ons beiden een unieke kans. Samen hebben we er een prachtig communicatieplan voor ontwikkeld.’’

Tipje van de sluier?

,,We gaan er met onze communicatie op en erover. Zowel in het schap als daarbuiten. Jumbo is een bedrijf met lef. Geen blinde lef, maar kansen zien en ondernemend zijn zodra het kan. Net als wij. Dat lef zie je terug in het design en de communicatie die we samen gaan voeren in en ver buiten de Jumbo-filialen. Ik ben er van overtuigd dat we allebei de vruchten gaan plukken van dit mooie project.’’

Lees ook: Sharefunding Neleman Wijnen: doel 2,5 miljoen euro

Er is nog iets bijzonders aan de Neleman-lancering bij Jumbo.

,,Klopt. Dat geldt eigenlijk voor ons gehele assortiment. Het is tevens de aftrap van onze samenwerking met de Zweedse organisatie CarbonCloud, een ‘Climate Footprint Calculator’, zoals dat heet. Deze partij werkt ook met Oatly, de biologische havermoutproducten. Neleman is het eerste wijnmerk dat net zoals Oatly onze footprint op het etiket plaatst in samenwerking met CarbonCloud. Op die manier willen we onze verantwoordelijkheid nog beter communiceren naar buiten toe. Zo transparant mogelijk zijn over die footprint. Zo dagen we ook andere merken uit om hetzelfde te doen en helder te zijn over wat zij in gang zetten om duurzamer te produceren.’’

Kortom, Neleman is op alle vlakken goed bezig.

,,Ja. Maar we zijn nog lang niet klaar met de uitbreiding en de verdere verduurzaming. Daarnaast zijn onze wijnen inmiddels in dertig landen te koop. Wie had dat een paar jaar terug kunnen bedenken?’’

Lees ook: Derrick Neleman over crisis, wijn en succes: 'Wij zijn in de winning mood'

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws