Nieuws Groei
Hypotheekadviesketen Viisi wil groei versnellen via crowdfunding
Hypotheekadviesketen Viisi maakte de afgelopen jaren een gestage, organische groei door. Sinds de oprichting in 2011 heeft zij voor ruim drie miljard aan hypotheken begeleid. Sinds 2017 is de omzet zelfs verdubbeld. Nu wil de keten haar groei versnellen en doet dat op een voor deze branche unieke wijze: via crowdfunding. Volgens medeoprichter Hergen Dutrieux een financieringsmethode die helemaal past bij het bedrijf en zijn transparante werkwijze.

Viisi wil bedrijfsgroei versnellen op de competitieve hypotheekmarkt. Foto: Flickr (CC)
Volgens Dutrieux is het succes van de afgelopen jaren mede te danken aan het feit dat Viisi een 'holacratische ofwel zelfsturende organisatie' is. Binnen het bedrijf lopen dus geen hoge bazen rond die de dienst uitmaken. Iedereen mag hier zijn of haar eigen rol ontwikkelen binnen een bepaalde cirkel, bijvoorbeeld ‘Smooth Operations’, ‘The IT of Things’ of ‘Realising Dreams’. Die cirkel heeft een doel op zich, maar streeft uiteindelijk ook het overkoepelende doel van de organisatie na. Dutrieux: ,,Via deze manier van werken konden we dit crowdfunding-idee snel opzetten en hadden we al direct een groot draagvlak voor de campagne. Dat verhoogt het slagingspercentage van de onderneming aanzienlijk.”
Lees ook: Waarom hypotheekadviseur Viisi is uitgeroepen tot ‘Best Workplace’
Homegrown ambassadeurs
Het doel van de crowdfundingcampagne is om minimaal een half miljoen euro op te halen, maar het ultieme streven is om één miljoen euro te vergaren. Hiermee wil Viisi volgend jaar 25 nieuwe ‘Viisionairs’ aannemen en opleiden. Deze adviseurs zijn overigens allemaal ‘home grown’, iedereen wordt intern opgeleid- en daarin gaat nu eenmaal veel tijd (en dus geld) zitten. Nog voordat Viisi live ging met de campagne stond de teller al op meer dan 220.000 euro en daarmee was al 45 procent van het beoogde bedrag binnengehaald.
"De crowdfunding-campagne heeft als doel om zo veel mogelijk klanten tot ambassadeurs te maken"
Tot nu toe zijn de bijdragen voornamelijk afkomstig van de eigen medewerkers, hun familie en vrienden. Dutrieux: ,,De volgende stap is vooral gericht op de ruim tienduizend klanten die wij de afgelopen tien jaar hebben begeleid.” Daarbij noemt hij het 'wel zo sympathiek' om de mensen die Viisi een warm hart toedragen ook de kans te geven om daarvan te profiteren. ,,De crowdfundingcampagne heeft tegelijkertijd als doel om zo veel mogelijk klanten tot ambassadeurs te maken. Niemand kan geloofwaardiger over Viisi praten dan onze klanten, ze kunnen dat zelfs beter dan wij zelf”, zegt Dutrieux.
Een doorzichtige campagne
De missie van Viisi is om de financiële sector volledig transparant te maken. Nog een reden waarom crowdfunding als financieringsvorm naadloos aansluit bij het bedrijf. Dutrieux: ,,Het is toch vreemd dat je van zoveel producten de herkomst precies kunt achterhalen, maar dat niemand zich afvraagt waar de oorsprong van hun hypotheek ligt?” Daar willen ze bij Viisi verandering in brengen en deze crowdfundingcampagne is daar een mooi voorbeeld van. ,,Deze methode is veel meer naar binnen gericht. Je moet bij jezelf te rade gaan wat jij te bieden hebt als organisatie en waarom mensen je zouden moeten steunen. Vervolgens moet je dit verhaal ook nog over kunnen brengen. Dat is een stuk persoonlijker en zo weten wij straks precies waar elke euro van ons groeikapitaal vandaan komt.”
Lees ook: Steeds grotere investeringsbereidheid via crowdfunding
En ook waar het heen gaat. Want naast de 25 nieuwe medewerkers die Viisi wil aannemen met het nieuw verworven kapitaal, willen ze ook een bos aanleggen. Voor elke vijfhonderd euro die iemand inlegt, plant het bedrijf een boom in het Viisi-bos. ,,Dit is voor ons echt niet alleen maar een leuke gimmick. Verduurzaming is belangrijk voor ons. Daarom laten we bij ieder hypotheekadvies ook zien wat de mogelijkheden zijn om de woning te verduurzamen. We hebben dat ook met ons hoofdkantoor in Amsterdam gedaan. Onze keukentafels daar zijn bijvoorbeeld gemaakt van oude bowlingbanen. Het liefst zouden we ons hoofdkantoor volledig CO2-neutraal maken, maar dat is wellicht een mooi doel voor een volgende crowdfundingcampagne.”