Nieuws Groei
Yummygums scoort investering van 1,2 miljoen euro voor internationale groei
Een investering van 1,2 miljoen euro ophalen om harder te groeien in de huidige markten en verdere internationalisering te bewerkstelligen; vitamine-startup Yummygums heeft het voor elkaar gekregen. Het investeringsgeld komt binnen via een groep business angels en Rabobank.

Yummygums, dat in 2017 begon met het aanbieden van vitamines in de vorm van gummies, zag met de investeringsronde enerzijds kans om groeigeld op te halen, maar anderzijds ook om relevante ervaring aan te trekken. ,,Bijna alle investeerders hebben een andere achtergrond”, vertelt mede-eigenaar Ruben Balian. ,,Bijvoorbeeld in retail, food, online en health, maar er is ook de nodige kennis om ons bedrijf verder door Europa heen te schalen.”
Yummygums heeft bewezen snel op te kunnen schalen
Het bedrijf ontvangt daarnaast financiering van Rabobank via hun Startup en Scale-up Team. Robbert Lut, startup-bankier bij Rabobank: ,,Wij werden direct enthousiast van de gesprekken met Yummygums. Ons team is altijd op zoek naar bedrijven zoals deze: met een innovatief product in een groeiende markt. Ze hebben bewezen snel op te kunnen schalen en er zit nog veel meer groeipotentie in het vat.”
Ruben Balian: ,,We willen van Yummygums echt een household name maken."
Lees ook: Investeringsronde levert Wundermart miljoenen op voor internationale groei
Met investering wil Yummygums merkbekendheid vergroten
Met de opgehaalde investering focust Yummygums zich in eerste instantie op een brede marketinginzet met als doel de merkbekendheid te vergroten in Nederland en België. Balian: ,,In Nederland hebben we al een goede merkbekendheid opgebouwd van ruim 40 procent onder vitamine-gebruikers, maar we willen van Yummygums echt een household name maken.” Daarnaast zal de investering worden gebruikt om verdere groei in het buitenland te realiseren. ,,In Frankrijk en Duitsland hebben we de eerste stappen gezet, maar daar valt nog veel meer te behalen.”
"Bijna alle investeerders hebben een andere achtergrond en er is ook de nodige kennis om ons bedrijf verder door Europa heen te schalen"
Distributie via fysieke retailers in het buitenland
De focus voor Yummygums ligt op online verkoop via de eigen webshop, maar om de Europese bekendheid te vergroten wil het bedrijf naast Etos in Nederland ook in andere landen distributie via fysieke retailers inzetten. ,,Een retailer moet wel bij ons merk passen, dus per land verwachten we met maximaal één of twee partners te gaan samenwerken”, aldus Balian. Verdere groei verwacht Yummygums uit verbreding van het assortiment met nieuwe productvarianten en innovatieve productintroducties.
Lees ook: Dragons' Den-investeerder Harris: 'Nederland doet te weinig voor jonge ondernemers in startupfase'
Het eerste vitamine-gummiemerk uit Nederland
Yummygums is officieel het eerste vitamine-gummiemerk van Nederlandse bodem. Het huidige assortiment bevat drie producten: een multivitamine voor jong en oud (Multi+), vitamines voor haar, huid en nagels (Hair) en vitamines bij kinderwens, tijdens en na de zwangerschap (Mommy). De verkoop verloopt direct-to-consumer via yummygums.com en sinds 2020 ligt de volledige productrange ook in de schappen bij Etos.
Door vitamines aan te bieden in de vorm van fruitige gummies, inspireert Yummygums consumenten om een goede gewoonte leuk te maken en om zo een gezonde levensstijl vol te houden. Balian: ,,Iedereen is wel eens gestart met een dosis goede voornemens, maar die blijken vaak moeilijk vol te houden. Het resultaat is meestal een kastje vol met stoffige en halflege potjes vitaminepillen.”