Nieuws Groei

Zibber helpt makelaars bij het presenteren van woningen

Het relatief jonge Zibber verzorgt de woningpresentatie voor makelaars in het hele land, schrijft Eindhovens Dagblad. "Dat we thuis zijn in de vastgoedwereld heeft zeker geholpen."

Irene Stad | FOTO KEES MARTENS/FOTOMEULENHOF 17 oktober 2017

Artikel Zibber ED 1 2

Over ruim een maand is de nu nog kale kantoorruimte van bijna 700 vierkante meter op het Flight Forum het nieuwe onderkomen van de succesvolle onderneming Zibber.

Hulp voor makelaars

Zibber helpt makelaars bij het presenteren van woningen, door het maken van foto’s, 360-gradenfoto’s, videotours en plattegronden, zowel voor brochures als online. Eigenaren Hans Meeuwsen en Dogan Kahveci raakten bevriend tijdens de opleiding Vastgoed en Makelaardij. „Ik ben na mijn studie bij het makelaarskantoor van mijn vader gaan werken, Dogan ging aan de slag als projectontwikkelaar. Vrij snel daarna sloeg de crisis toe”, vertelt Meeuw sen. „Dat zette me aan het denken over de toekomst van mijn carrière.”

Professioneel

Vanuit zijn eigen behoefte kwam hij op het idee om woningen professioneel te fotograferen. „Iets wat makelaars vaak zelf deden en waar - zeker met de mogelijkheden van internet - een slag in gemaakt kon worden. Ik ben geen professioneel fotograaf, maar ik wist wel waar makelaars tegen aanlopen en wat belangrijk is om te laten zien op foto’s. Dat we thuis zijn in de vastgoedwereld heeft ons ongetwijfeld geholpen.” Om te kunnen voorzien in de belangrijkste presentatiemiddelen richtte Kahveci zich op het maken van interactieve plattegronden.

Crisis

In 2010 was Zibber geboren. „Middenin de crisis, maar dat werkte ook in ons voordeel. Het maakte kopers kritischer. Een wake-up call voor makelaarskantoren om extra aandacht te besteden aan de presentatie van huizen.” Het concept sloeg aan en Zibber maakte een enorme groei door. De laatste drie jaren boekte het bedrijf een groei van meer dan 100 procent per jaar, waarvan één jaar 144 procent. Voor 2017 verwachten de eigenaren een groei van 40 procent.

Huizenmarkt

Ook het aantrekken van de huizenmarkt heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: „Want consumenten oriënteren zich vooral online.” Door de groei was een verhuizing onvermijdelijk. „We hebben een personeelsbestand van meer dan 75 werknemers met fotografen door het hele land. Daarnaast doen we veel aan outsourcing. Omdat we het nabewerkingsproces uitbesteden, hebben we de kwaliteit van onze producten naar een hoger niveau getild. Daarbij kunnen we ons op kantoor meer richten op service en het ontzorgen van de klant”, vertelt Meeuwsen. „We zijn steeds meer een partner op afstand van de makelaar geworden. Voor sommige klanten verzorgen we de gehele brochure en melden we de woning aan op Funda”, vult Kahveci aan. Toch wil Zibber voornamelijk medialeverancier blijven. „We zien nog veel kansen.

Augmented reality

Op de langere termijn wordt augmented reality interessant. En we zijn bezig met virtual reality, waarmee je met een bril op een woning kunt bezichtigen.” Daarnaast willen de eigenaren met Zibber graag de grens over. „We hebben een kantoor geopend in België om de Belgische markt te bedienen. Als dat levensvatbaar blijkt, willen we het ook in andere landen proberen.” Over het geheim achter het succes van Zibber hoeven de heren niet lang na te denken. „Onze manier van ondernemen. We zijn complementair aan elkaar”, zegt Kahveci. „We werken allebei vanuit onze eigen kracht, maar onze neuzen staan dezelfde kant op.”