Innovatie

GUZO zoekt funding voor uitbreiding duurzame koffiebranderij in Ethiopië: ‘Tweede thuisland’

Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Medeoprichter van GUZO Gerard van der Wal vertelt in De Ondernemer Live hoe deze gewenste uitbreiding in Ethiopië bovendien zorgt voor nieuwe banen en meer exportwaarde. ,,Toevallig is het ook nog de duurzaamste koffie.”

Gerard, die samen met zijn vrouw tien jaar in Ethiopië heeft gewoond, heeft een diepgaande connectie met het land. Ze richtten eerder een bedrijf op met dezelfde missie: banen creëren en de lokale economie versterken. ,,Eigenlijk heel logisch”, zegt de koffie-ondernemer. ,,Toch is het een uitdaging voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse koffiemarkt.”

Uitdagingen voor GUZO in een verzadigde koffiemarkt

Het exporteren van koffie vanuit Ethiopië naar Europa bracht verschillende uitdagingen met zich mee, maar dankzij eerdere ervaringen met internationaal transport en douanewerk wist GUZO deze obstakels te overwinnen. De kwaliteit van de Ethiopische koffie, met zijn hoge kwaliteit en diversiteit aan smaken, helpt hierbij. ,,Waar we in gesprek komen, worden heel veel mensen klant”, aldus Gerard.

Lees verder onder de advertentie

Volgens Gerard is de markt verzadigd met goedkope koffie die vaak voor hoge prijzen wordt verkocht. ,,Vaak gepaard met grote verhalen die misschien niet altijd waar zijn”, stelt hij. Toch weet GUZO zich te onderscheiden door de keten kort te houden en scherpe prijzen te bieden. ,,Regelmatig zijn klanten zelfs goedkoper uit met onze koffie.”

De Pitch

Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.

Crowdfunding en toekomstplannen GUZO

Om de gewenste groei te bewerkstelligen, is GUZO een crowdfundingcampagne gestart op CrowdaboutNow: GUZO brandt los! Het doel is een nieuwe, volledig elektrische branderij te financieren die acht keer zoveel capaciteit heeft als de huidige. Ethiopië heeft veel groene stroom beschikbaar, wat het land ideaal maakt voor elektrische productie.

Lees verder onder de advertentie

Gerard van der Wal en zijn vrouw blijven nauw betrokken bij zowel de Nederlandse als de Ethiopische operaties van het bedrijf. ,,Ik ben eigenlijk één keer in de twee maanden een week in Ethiopië. Het is echt ons tweede thuisland”, besluit Gerard.

Lees ook: Oer-Hollandse Bus Whisky richt pijlen op internationale markt: ‘Eerste dozen al naar China’

De campagne kan reken op veel steun, met een opgehaald bedrag van 105.000 euro, ruim boven het oorspronkelijke doel van 100.000 euro. Het streefbedrag is nu verhoogd naar 150.000 euro, wat grotendeels zal worden gebruikt als werkkapitaal voor meer voorraad en verkoopkracht. Bijdragen aan de duurzame missie van GUZO? Hier vind je alle informatie.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Gerard van der Wal bij De Ondernemer Live, waarin hij uitgebreid vertelt over de missie en ambities van GUZO. Check de site van GUZO hier.

Gerard van der Wal, medeoprichter GUZO coffee. De Ondernemer | Gerard van der Wal, medeoprichter GUZO coffee
De Ondernemer | Gerard van der Wal, medeoprichter GUZO coffee
Lees verder onder de advertentie