Vijf jaar rijpen voor Bus Whisky
Bus Whisky timmert inmiddels vijf jaar aan de weg. Het merk kende een langzame start, mede doordat een goede whisky minimaal drie jaar moet rijpen in een eikenhouten vat. ,,Whisky maken is veel voorfinancieren. Twee jaar voor het rijpen zijn we al bezig met de eerste graankorrel. Dat betekent dat je minimaal vijf jaar aan het voorfinancieren bent voordat je de eerste rekening kunt versturen”, vertelt medeoprichter Dennis Hurkmans in De Ondernemer Live. ,,Na jaren investeren hebben we de afgelopen maanden een groeispurt doorgemaakt. We verwachten komend jaar cashflow positief te zijn.
Lees ook: Duurzame Brabantse scale-up Bus Whisky start nieuwe investeringsronde
In september vorig jaar trad commercieel directeur Martijn Keesmaat aan om Bus Whisky op de kaart te zetten. Met zijn commerciële achtergrond in food & beverage lijkt hij daarvoor de aangewezen persoon. ,,Ik trof een prachtig product aan met een mooi verhaal. Maar mensen kenden het merk nog niet.” Een van zijn eerste wapenfeiten was het differentiëren van het aanbod. Van één product ging het merk naar een portfolio met diverse lijnen in verschillende prijsklassen, van instap tot premium.
Nieuwe distilleerderij
In de afgelopen zes maanden groeide het aantal verkooppunten van 3 naar 160 zelfstandige slijters. Sligro en Hanos haakten aan, Gall & Gall volgt binnenkort. De verkoop pakken ze net even anders aan dan andere merken. Dennis: ,,We hebben geen accountmanagers op de weg. Voor het geld dat we besparen op auto’s leggen we klanten liever in de watten op de stokerij. We hebben daar hotelkamers en een prachtig restaurant. We kunnen daar ons verhaal vertellen en whisky laten proeven. Vaak gaan ze met dozen vol naar huis.”
Succesvolle crowdfunding Dennis Hurkmans en Martijn Keesmaat
In twee eerdere investeringsronden wist het bedrijf twee keer 1 miljoen euro op te halen om te investeren in de basis van het merk. Vorige maand heropende de distilleerderij van Bus Whisky in het Brabantse Loosbroek na een flinke verbouwing, waarbij een tweede ketel is toegevoegd om de toenemende vraag aan te kunnen. Het productieproces is vrijwel volledig circulair, waarmee het de duurzaamste whiskystokerij van Nederland genoemd mag worden.
Een maand geleden zijn de eerste dozen naar China gegaan
Met de nieuwe distilleerderij zijn ze klaar voor het veroveren van de rest van de wereld. Voor de beoogde internationalisering is een derde investeringsronde via platform Broccoli opgezet, waarmee inmiddels 6,5 van de beoogde 7 ton is opgehaald. Martijn: ,,In Nederland gaat het heel goed en daar zijn we trots op. Maar Nederland is een klein whisky-land. Daarom kijken we naar internationale uitbreiding. De eerste dozen zijn een maand geleden naar China gestuurd. Door het creëren van een stabiele cashflow uit een groot land als China kunnen we verder uitbreiden in Europa.”
De Pitch
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
Vorig jaar spraken de Brabantse whiskystokers de ambitie uit om in 2025 honderdduizend flessen per jaar te produceren. Dennis: ,,Sinds een week durf ik wel te zeggen dat we dat gaan halen dankzij de nieuwe ketel in de distilleerderij. Over vijf jaar hopen we op zijn minst de nummer twee in whisky in Nederland te zijn. Maar het liefst zijn we dan de nummer één.”
Investeren in Bus Whisky? Alle informatie vind je hier.
Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Dennis Hurkmans en Martijn Keesmaat bij De Ondernemer Live, waarin zijn uitgebreid vertellen over de missie en ambities van Bus Whisky. Check de site van Bus Whisky hier.
Lees ook: Netflix voor thuiskoks: stap voor stap topchef in je eigen keuken met Cheflix