Innovatie

Na vijf jaar doorzetten ligt Harms slimme fietscomputer in de winkel

Na jaren van ontwikkeling ligt de Absolute Cycling One van bedenker Harm Giesen nu in de winkel. Absolute Cycling | Na jaren van ontwikkeling ligt de Absolute Cycling One van bedenker Harm Giesen nu in de winkel.
Absolute Cycling | Na jaren van ontwikkeling ligt de Absolute Cycling One van bedenker Harm Giesen nu in de winkel.
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het begon in 2018 met een simpel idee: een fietscomputer die eenvoud, precisie en duurzaamheid combineert. Nu, vijf jaar later, is de fietscomputer ook echt te koop. De weg ernaartoe was op zijn zachtst gezegd nogal hobbelig. ,,Het duurde járen om van een prototype naar een verkoopbaar product te komen”, vertelt Harm Giesen, oprichter van Absolute Cycling en uitvinder van The One, in gesprek met De Ondernemer. ,,En dan heb ik het nog niet eens over corona, en andere uitdagingen.”

Je wil tijdens het fietsen in een fractie van een seconde alles kunnen zien en begrijpen, zonder dat het afleidt

Harm Giesen

Door de pandemie en een ‘lege portemonnee’ lag na twee prototypes verdere ontwikkeling van de fietscomputer twee jaar lang stil. ,,En toen corona voorbij was, konden we geen chips krijgen. Het voelde soms alsof de ene crisis de andere opvolgde”, verzucht Harm. Pas in 2023 kon het team - met Harm erbij nu 13 man sterk - de productie hervatten, met als resultaat de officiële lancering in 2024 en een plek in de winkel.

Lees ook: Harm (34) ontwikkelt nieuwe fietscomputer: ‘De slimste én de mooiste’

Lees verder onder de advertentie

Hoe de Absolute Cycling The One zich onderscheid van Garmin en Wahoo

Het ontwikkelproces kende bovendien een aantal bizarre technische obstakels. Harm deelt een voorbeeld: ,,Bij een aantal prototypes werkte de Bluetooth ineens niet meer. Het bleek dat de chip tijdens het solderen net genoeg verbogen was om bepaalde pinnetjes niet goed vast te maken. Zoiets ontdek je pas na maanden zoeken.” Het probleem leidde uiteindelijk tot een verbeterd ontwerp, maar kostte ook bijna een jaar aan tijd.

Waar andere fietscomputers volgens Harm steeds meer op smartphones lijken, koos de ondernemer een andere benadering: eenvoud. Precies waarmee hij zich naar eigen zeggen onderscheidt van grote spelers zoals Garmin en Wahoo. ,,Onze doelgroep wil ontspannen door in te spannen, om zo weg te zijn van stress. Daarom hebben we The One zo ontworpen dat-ie juist níét op een smartphone lijkt”, zegt hij.

De Absolute Cycling One. Absolute Cycling One | De innovatieve fietscomputer is nu op de markt
Absolute Cycling One | De innovatieve fietscomputer is nu op de markt
Lees verder onder de advertentie

Dat zit ‘m volgens hem in de details. ,,We hebben voor de weergave van informatie bijvoorbeeld het lettertype van verkeersborden gebruikt”, vertelt hij. ,,Je wil tijdens het fietsen in een fractie van een seconde alles kunnen zien en begrijpen, zonder dat het afleidt.”

Duurzaam door recyclebare materialen

,,Ik vond het daarnaast belangrijk een duurzaam product te maken”, vervolgt hij. ,,Onze fietscomputer is volledig circulair ontworpen. Alle onderdelen zijn vervangbaar, dat is eenvoudig omdat ze zonder lijmverbindingen in elkaar gezet zijn. En er zitten geen coatings of lakken op, zodat de materialen het best gerecycled kunnen worden. Dus als een klant een beschadigd apparaat terugstuurt, kunnen we het herstellen en onderdelen hergebruiken. Service krijgt bij ons net zoveel aandacht als het product zelf.”

In tegenstelling tot massaproductie in Azië wordt The One daarom volledig in Nederland gemaakt. ,,We willen letterlijk met de fiets naar de werkplaats kunnen als er iets misgaat”, lacht Harm.

Lees verder onder de advertentie

Uiteindelijk was het gewoon: met de auto langs winkels rijden en op de koffie

Harm Giesen

Om zijn innovatieve fietscomputer in de winkels te krijgen, moest Harm creatief zijn. Grote marketingbudgetten had hij niet, dus moest hij het netwerk opbouwen via een persoonlijke aanpak. ,,Het opbouwen van distributiekanalen ging echt oldschool”, vertelt Harm. ,,Een van onze aandeelhouders werkte in de fietsenbranche en kende veel mensen, dus dat gaf een warme binnenkomer. Maar uiteindelijk was het gewoon: met de auto langs winkels rijden en op de koffie.”

Klantenbinding dankzij crowdfunding

Om The One te laten opvallen in een drukke markt, zet Harm in op een combinatie van professionele reviews, wielerbladen en ambassadeurs. ,,We hebben inmiddels een eerste grote review binnen, en laten verschillende influencers het product testen”, legt hij uit. Ook organiseert hij testweekenden bij dealers, zodat klanten zelf de fietscomputer kunnen ervaren.

Klanten binden en bouwen aan een sterk merk begon voor Harm al bij de crowdfunding. ,,Die 125 supporters waren echt goud waard”, zegt hij. ,,Ze hielpen ons met waardevolle feedback en hun enthousiasme werkte aanstekelijk. Nu is het aan ons om die energie vast te houden en het merk verder te laten groeien.”

Lees verder onder de advertentie

Volgens Harm is The One voor fietswinkels een interessante optie. ,,We houden de prijzen stabiel en werken niet samen met grote online prijsvechters”, legt hij uit. ,,Daardoor hebben winkels niet alleen een betere marge, maar ook meer vertrouwen in ons product. En juist dat vertrouwen is belangrijk als je voor de lange termijn samenwerkt.”

Lees ook: Wielren-app JOIN haalt 1,5 miljoen op voor productuitbreiding en expansie

Feedback leidde tot betere functies van The One

Het leven als ondernemer is wel even wennen, erkent hij. Welke lessen hij onderweg leerde? Genoeg! Maar vooral delegeren vond hij lastig. ,,Het is verleidelijk om alles zelf te willen doen”, lacht hij. ,,Maar je moet leren loslaten, terwijl je wel bovenop de processen blijft zitten. Dat vraagt om balans.”

Lees verder onder de advertentie

Een van de waardevolste inzichten kwam van een testrijder, mountainbiker Juul van Loon. ,,Hij vroeg om een scherm met maar één dataveld”, vertelt Harm. ,,Ik vond dat absurd, maar hij had gelijk. Hij kan zijn blik tijdens een race misschien een tiende of een honderdste seconde op het scherm richten. Dan wil je precies zien wat je zoekt, niet meer. Die feedback leidde tot een van de kernfuncties van The One: maximale eenvoud.”

De fietscomputer van Absolute Cycling is behalve kwalitatief hoogstaand, ook nog eens bijzonder fraai Absolute Cycling
Absolute Cycling

Harm Giesen kijkt al voorzichtig over de grens

Nu de fietscomputer zijn weg naar de markt heeft gevonden, is Harm niet van plan om stil te zitten. Voor de komende jaren heeft hij ambitieuze doelen. ,,We werken aan een goedkoper model voor een breder publiek”, onthult hij. Daarnaast denkt hij aan een abonnementsmodel waarbij refurbished apparaten opnieuw worden aangeboden. ,,Zo halen we meer kilometers uit elk product.”

Lees verder onder de advertentie

Ook kijkt hij stiekem al naar het buitenland voor uitbreiding. ,,De komende jaren willen we ons dealerbestand vergroten en de stap naar andere Europese landen maken.”

Ik wil blijven pionieren, nieuwe producten ontwerpen en unieke features neerzetten, dat is waar mijn hart ligt

Harm Giesen

Voor 2025 heeft Harm alvast één concreet doel: 3.500 exemplaren verkopen. ,,Dat moet haalbaar zijn”, zegt hij. Met een prijs van 599 euro per stuk betekent dat een omzet van ruim 2 miljoen euro. Maar voor Harm draait het niet alleen om cijfers. ,,Ik wil blijven pionieren. Nieuwe producten ontwerpen en unieke features neerzetten, dat is waar mijn hart ligt.”

Lees ook: EZ-minister Beljaarts: 2 miljoen voor mkb-innovaties

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.