In 1999 startte Coolblue met MP3man.nl. Daar kwamen in eerst instantie twee webshops bij: PDAshop.nl en digicamshop.nl. In 2005 breidde Coolblue uit met meer en meer shops op het gebied van consumentenelektronica, die niet alleen op .nl, maar ook op .be te vinden zijn. Anno 2018 had Coolblue maar liefst 325 webshops in handen met namen als wasmachinestore.nl, laptopshop.nl en eReadershop.nl.
Naamsbekendheid
Zwart onthulde al in 2016 dat hij van die losse webshops af wilde. Coolblue heeft inmiddels immers genoeg naamsbekendheid opgebouwd om niet meer van deze gespecialiseerde online winkels afhankelijk van te zijn. Sterker nog, deze shops leveren meer op onder de noemer Coolblue. In juni is het dan zover: Coolblue schrapt de wildgroei aan webshops. Ga je nu naar baardtrimmer.nl, dan kom je uit op de website van Coolblue.
Lees ook: Waarom Coolblue de stekker uit 325 webshops trekt
Overstap
De slimme overstap naar de one-domain-strategy heeft meerdere voordelen. Naast de naamsbekendheid en de vindbaarheid in Google, is het ook IT-wise gemakkelijker en voordeliger nu de stekker uit de 325 webshops getrokken is.
Concurrenten
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich. Hoe gaat het bedrijf de strijd aan met deze bedrijven? Door de klant centraal te stellen. Dat klinkt cliché, maar het verschil is dat Coolblue het nog echt doet ook. Pieter Zwart heeft met Coolblue naar eigen zeggen een obsessieve focus op klanttevredenheid.
Lees ook: Dit is waarom je bij Coolblue solliciteert in een ballenbak
Less is more
Een paar voorbeelden. Less is more. Coolblue wijst hun klant de weg in de enorme verzameling producten die op het internet te vinden zijn. In plaats van het assortiment uit te breiden, is het aantal producten juist afgenomen. Zo schrapte Zwart de categorie telefoonabonnementen, omdat daar teveel ontevreden klanten uit voortkwamen. “Telefonieproviders kampen met een lage klanttevredenheid, en die straalde op ons af”, vertelde hij aan het AD.
Unieke producten
Een kleiner assortiment, maar wel met een paar unieke producten. Coolblue is steeds meer bezig met het verkopen van artikelen die bij geen enkele andere winkel verkrijgbaar zijn. Door het zoekgedrag van hun klanten te analyseren, weten ze zo ongeveer wat hun wensen zijn. Vervolgens vragen ze verschillende fabrikanten om het product te maken en laten ze hen tegen elkaar opbieden.
Lees ook: Dit zijn de 6 magische groeigeheimen van Coolblue
Plaatje, prijsje, knopje
Zwart vindt dat hij meer moet bieden dan enkel 'plaatje, prijsje, knopje'. En dat doet Coolblue met verve. Door niet per se op prijsniveau de concurrentie aan te gaan, maar op serviceniveau. Zwart ziet slim in dat klanten die een wasmachine willen kopen, er ook, zo niet meer, waarde aan hechten dat deze overal kan worden bezorgd. Ook op drie hoog in Lutjebroek.
Grapje
Humor is ook onderdeel van die klantvriendelijkheid. Een grappig briefje bij je bestelling. Een bijdehante opmerking op social media. Tik op de website van Coolblue de zoekterm vibrator in en de pagina begint te trillen.
Focus
De focus ligt uiteraard op online, maar Coolblue heeft inmiddels ook fysieke winkels. Negen om precies te zijn. Volgens Zwart zijn er nu eenmaal aankopen die je eerst in het echt wilt zien en aanraken, voordat je ze aanschaft.
Over de grens
Tot slot: als je het doet, doe het dan goed. Coolblue richtte zich in eerste instantie alleen op de Nederlandstalige markt en perfectioneerde zijn website en klantenservice in Nederland en Vlaanderen tot en met. Inmiddels is Coolblue uitgebreid naar Wallonië, wat betekent dat ze hun complete product naar het Frans moesten vertalen. “Geen sinecure”, lichtte Zwart toe in gesprek met het AD.
Coolblue behaalde in 2017 een omzet van 1,2 miljard euro, dat was een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet van 2018 wordt geraamd op 1,5 miljard euro in Nederland en België.