Wie wel eens een concert of musical bezoekt, kent ze wel. Die kastjes, soms met tape vastgezet, op de rug van een artiest. Het zijn de zenders die met een draadje vastzitten aan de zogeheten in ear monitors. Oneerbiedig: oortjes, waardoor artiesten het geluid van bijvoorbeeld de muziekband meekrijgen.
,,De geluidskwaliteit van die systemen is zo waanzinnig’’, vertelt Xander de Buisonjé (50) met enthousiasme in zijn stem. ,,Ik vroeg me geregeld af: waarom horen de mensen in de zaal niet hetzelfde? Wij artiesten hebben op maat gemaakte, gebruiksvriendelijke oortjes die niet bestaan voor de consumentenmarkt. Ze zijn alleen niet draadloos. Nóg niet.’’
Lees ook: CES Las Vegas, een video-terugblik met Remy Gieling
Aan dat laatste gaat Breggz wat veranderen, stelt De Buisonjé, die met zijn compagnons sinds 2020 heeft gewerkt aan de ontwikkeling van de eerste draadloze, op maat gemaakte in ear computers, nu wel bedoeld voor de consumentenmarkt. Het is een noviteit die 1500 euro gaat kosten, maar die bekende consumentenproducten als de AirPods van Apple in de schaduw moet zetten.
CES in Las Vegas
Zo’n zeventig startende techbedrijfjes uit Nederland presenteren hun vinding begin januari op de grootste technologiebeurs ter wereld, CES in Las Vegas. De komende weken hier een selectie uit de nieuwkomers. In deze aflevering 2: Breggz op landgoed Staverden in Ermelo van zanger Xander de Buisonjé (voormalig Volumia).
Geluidskwaliteit
,,Onze hearables sluiten volledig af, er is geen geluidslekkage. De kwaliteit van het geluid is fantastisch. Om een vergelijking te maken: in AirPods gaat een speaker van 20 cent, in onze versie gaat een speakerset van bijna 30 euro. En ons ontwerp is helemaal met de stem te bedienen. Er hoeft niet eerst een koppeling gemaakt te worden met een telefoon of app, alles gaat met de stem. Je kunt straks via je oor een Uber bestellen, een gesprek aannemen of afwijzen door te knikken of schudden met je hoofd, dit systeem is nieuw in de wereld.’’
Uiteraard heeft Breggz patenten aangevraagd, onder meer op de ‘cartridge’, een klein blokje waarin alle techniek verzameld is. ,,Die cartridge kan worden verwisseld, waardoor niet het hele oortje vervangen hoeft te worden als bijvoorbeeld de batterij na een aantal jaar in kracht is afgenomen. We moesten honderdvijftig componenten in die cartridge opnemen, van een moederboard tot een antenne, microfoons en speakers.’’
Lees ook: Nederland is zevende beste land voor duurzame startups
Om het oortje op maat te maken hoeft de klant niet eerst naar een hoorspecialist; dankzij een leverancier die een speciale licentie van Apple heeft, kan met gezichtsherkenning via de camera van een iPhone een scan van de oren worden gemaakt. In januari presenteert Breggz de vinding op de technologiebeurs CES in Las Vegas. Het prototype is er al, in het tweede kwartaal van 2024 moet het product op de markt zijn.
En dan is de vraag: wie zijn bij deze vernieuwing gebaat? Staan er straks inderdaad concertbezoekers in de Johan Cruijff Arena die niet langer klagen over de akoestiek? ,,Dat hopen we wel, al zal dat nog wel even duren’’, zegt De Buisonjé, bekend van onder meer de band Volumia. ,,Daarvoor moet speciale software ontwikkeld worden. Ik denk dat concertlocaties, artiesten en bedrijven als Mojo er blij mee zijn, want het maakt de beleving zeker beter. Als je 100 of 200 euro betaalt voor een kaartje, wil je ook graag het beste geluid.’’
Toepassingen
Ook de artiesten moeten straks gebruik maken van het systeem, waardoor ze af zijn van die kastjes op hun lijf. ,,We vinden het allemaal vanzelfsprekend dat dingen draadloos gaan, maar op een podium is te veel technologie om er zeker van te zijn dat je met een draadloze zender probleemloos kunt optreden. We maken voor artiesten nu een systeem op maat.’’
Breggz denkt aan meer toepassingen, er is interesse van een autofabrikant, maar ook uit de sportwereld. ,,Je zou het kunnen gebruiken als hulpmiddel bij de training. Een voetbalscheidsrechter loopt nu in het veld met een kastje, ook dat kan anders. We voeren inmiddels al gesprekken met allerlei organisaties.’’ De Buisonjé: ,,Een artiest wil dat mensen naar je muziek luisteren zoals die bedoeld is en in de studio gemaakt is. Dat werd onze missie en die is onveranderd: ik wil dat de mensen horen wat ik hoor.’’