Jasmijn Kok (32) en haar tweelingzus Lyla verdienen op hun zestiende een zakcentje als oppashulp in de buurt. Wanneer de aanvragen binnenstromen, schakelen ze de hulp van vriendinnen in en bouwen ze een online kalender om de oppasdiensten af te stemmen. Die eenvoudige tool groeit uit tot een oppasplatform. Nadat de zussen meedoen aan het tv-programma Dragons’ Den en investeerder Shawn Harris zich inkoopt bij het bedrijf, gaat het hard met de groei én de ambitie.
Lees ook: Nanny Nina wordt Nina.care: nieuwe app en internationale groeiambities
,,Mijn zus en ik begonnen ons bedrijf als bijverdienste, maar we ontdekten dat we met de door ons ontwikkelde tool aan een vraag in de markt konden voorzien waarmee anderen zich niet echt bezig hielden. Dat zit ‘m waarschijnlijk in het feit dat de marges laag zijn.”
,,Je hebt te maken met particulieren die iemand inhuren om voor hun kinderen te zorgen, heel anders dan een B2B-markt. Omdat de markt zo groot is, en we door het bouwen van onze app de wijze waarop je een oppas, nanny of au pair in huis haalt hebben vereenvoudigd, lukt het ons om met Nina.care jaar na jaar flink te groeien.”
Diversificatie in de bedrijfsvoering
Naast oppashulp richt Nina.care zich meer en meer op au pairs. Jonge vrouwen, en een enkele man, die vanuit het buitenland naar Nederland komen om bij iemand in huis te gaan wonen en de zorg voor de kinderen op zich nemen. Lange tijd voorbehouden voor de financieel meer gefortuneerden, is een au pair steeds meer een alternatief voor de dure kinderopvang aan het worden. Voor ongeveer 500 euro per maand heb je al een au pair die dertig uur per week met je kroost in de weer is.
Je kunt Nina.care vergelijken met een Airbnb of Uber, maar dan voor de oppasmarkt
,,Via onze app kun je je oppaswens invullen, aangeven wat de gezinssituatie is en wat je wensen zijn”, legt Jasmijn uit. ,,On matchings algoritme koppelt je aan de oppas, nanny of au pair die het best bij je past. Je kunt het vergelijken met een Airbnb of Uber, maar dan voor de oppasmarkt.”
Jasmijn wil met Nina.care het bestaande beeld veranderen dat een au pair een luxegoed is dat slechts is voorbehouden aan mensen met een groot huis en een dikke portemonnee. Want dat is niet zo. Momenteel haalt Nina.care dan ook 80 procent van de omzet uit au pairs.
Nina.care is schaalbare formule
Tot vorig jaar heette het bedrijf nog Nanny Nina en daarvoor Oppas Madelief, maar om de naam beter af te stemmen op de veranderende business is voor het beter dekkende Nina.care gekozen. Jasmijn en Lyla hebben nu zo’n dertig werknemers in dienst. Een deel zit in de tech-afdeling, een deel in marketing en dan zijn er nog wat special forces, getraind om visumaanvragen en verzekeringen op orde te brengen.
,,We zijn er trots op hoe Nina.care zich de afgelopen jaren heeft kunnen ontwikkelen. Vooral na onze deelname aan Dragons’ Den en de investering van Shawn Harris is het hard gegaan. We hebben eigenlijk een geheel nieuwe markt gecreëerd met een miljoenenomzet, omdat er geen ruimte is bij kinderopvang terwijl de kosten daar juist oplopen.”
We zijn een factor drie goedkoper dan reguliere kinderopvang én hebben door de schaalbare formule veel groeipotentieel
Omdat Nina.care wereldwijd au pairs kan werven, is de formule bovendien schaalbaar. ,,We zijn dus én tot wel een factor drie goedkoper dan reguliere kinderopvang én hebben door de schaalbare formule veel groeipotentieel.”
Groeien over de grens: VK en Duitsland
Voor dit jaar richt Nina.care zich op verdere groei. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. In 2023 startte de formule in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar daar blijft het wat de zussen betreft zeker niet bij.
Jasmijn: ,,Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn onze twee grootste buren en het potentieel daar is groot. Het is wel ook een enorme uitdaging, want nieuwe markten zijn helaas ook altijd moeilijke markten en je loopt regelmatig tegen dingen aan die je vooraf nog niet wist. In Engeland hadden we bijvoorbeeld al heel veel aanvragen binnen, maar bleek het door Brexit toch lastig au pairs vanuit het buitenland het land in te krijgen. Die code hebben we inmiddels gekraakt, al komen er altijd wel weer nieuwe uitdagingen op je pad. Maar dat hoort natuurlijk bij ondernemen.”
Lean Mean Machine
Voor 2024 heeft het bedrijf vooralsnog geen wilde plannen voor verdere uitbreiding. Onder het motto Lean Mean Machine willen Jasmijn en Lyla eerst voorkomen dat de business uitgroeit tot een waterhoofd; veel nieuwe mensen aanneemt en vervolgens met te hoge personeelskosten blijven zitten die niet opwegen tegen de groeiende inkomsten. Daarom richten ze zich eerst op consolidatie, optimalisatie en verdere groei in de huidige markten.
,,Het gevaar bij ondernemen zit hem erin, dat je dingen té snel wil”, zegt Jasmijn hierover. ,,Te snel groeien, te grote expansie. Als het dan allemaal toch niet werkt zoals je hoopt, kom je voor problemen te staan. Vandaar dat we eerst consolideren en de formule in de huidige markten verder uitrollen. Maar dat wil niet zeggen dat we geen ambities hebben.”
Het gevaar bij ondernemen zit hem erin, dat je dingen té snel wil. Te snel groeien, te grote expansie
Kansen over de grens ziet Jasmijn onder meer in Frankrijk en Scandinavië. ,,Uit marktonderzoek zien we ook dat er veel vraag is vanuit Saudi-Arabië. Of we dat willen is de vraag, want daar wordt toch anders gekeken naar zaken als mensenrechten. Onze primaire focus voor komend jaar ligt op het verbeteren van de conversie. We willen proberen dat mensen binnen een maand nadat ze lid zijn geworden op ons platform een eerste betaling doen.”
,,Daar komt nog een hoop bij kijken, want we verkopen immers geen bananen. Het zijn echte mensen die je in huis haalt. Kleine tweaks en nog meer focus op verbeteringen in de organisatie. En dan uiteindelijk uitgroeien tot een internationaal opererend platform dat wereldwijd au pairs aanbiedt. Daar gaan we voor, bring it on!”
Bekijk het interview met Jasmijn Kok in De Ondernemer Live in bovenstaande video.