Het is een bubble tea paradijs: het magazijn van Chang aan de Tweede Bloksweg in Waddinxveen is volgepakt met thee, toppings, siropen, tapiocaballetjes, jelly’s en alles wat je verder maar nodig hebt om bubble tea te maken. De ondernemer begon drie jaar geleden en heeft sindsdien een forse groei doorgemaakt met zijn bedrijf. ,,In het begin deed ik alles zelf, nu heb ik acht medewerkers. Behalve groothandel ben ik ook importeur geworden en ik heb een bezorgservice met eigen busjes.”
Chang, met een horeca-achtergrond, kende bubble tea al wel voordat hij begon. Zijn familie heeft Chinese roots en het drankje is populair in Azië, vertelt hij aan het AD. ,,In Taiwan is het een lifestyle, ook in Amerika is het heel groot. Europa is bezig met een inhaalslag. Ook in Nederland zie je het op steeds meer plekken.”
Wat is bubble tea, of boba, precies? De basis is thee, met of zonder melk, en met toegevoegde siropen en toppings als fruitballetjes en tapiocaballetjes. Als je alles door elkaar roert, ontstaan er bubbels. Je drinkt het bruisende drankje gekoeld met een wijd rietje.
Ik ben het assortiment breder aan het ontwikkelen en we blijven groeien. Naast kleinere zaken, zijn ook ketens klant bij ons, zoals Dunkin’ Donuts en Wok To Go
Li Hang Chang
Opmars van bubble tea in de reguliere horeca
,,Bubble tea heeft een jong en hip imago”, weet Chang. ,,Het ziet er leuk en kleurrijk uit, steeds meer mensen ontdekken het. In het begin waren er alleen speciale bubble tea-bars, nu zie je ook een opmars in de reguliere horeca. Van lunchrooms en sushibars tot cafetaria’s en grote ketens. Plekken waar je allerlei verschillende drankjes kunt bestellen en nu dus ook bubble tea.” Afgelopen week stond hij op een horecavakbeurs, vertelt hij. ,,We zijn door heel veel bedrijven benaderd.”
Had hij een vooruitziende blik, toen hij in 2020 met de groothandel begon? Chang moet even lachen. ,,Het kwam eigenlijk door mijn zus. Zij heeft theewinkels, verkoopt ook bubble tea, maar zocht goede leveranciers. We bedachten om het zelf te gaan doen en samen een groothandel te starten. Mijn zus is daarbij aandeelhouder en ik ben het bedrijf gaan leiden.”
Lees ook: Zo loste rooftoprestaurant DeDAKKAS gecrowdfunde lening af
In de ban van boba en het ondernemerschap
Chang is sindsdien helemaal in de ban van boba en het ondernemerschap. ,,De business gaat heel goed. Ik ben het assortiment breder aan het ontwikkelen en we blijven groeien. Naast kleinere zaken, zijn ook ketens klant bij ons, zoals Dunkin’ Donuts en Wok To Go. Ons bedrijf is al marktleider in de Benelux en ik ben ook verder in Europa aan het uitbreiden.”
Ook op ander gebieden zijn er ontwikkelingen, vertelt Chang. ,,Naast de groothandel voor bedrijven, ga ik ook de consumentenmarkt bedienen. Dat gebeurt met een webshop en met distributiepunten, zoals supermarkten. We hebben een leuke samenwerking met een Jumbo-vestiging in Den Haag, daar worden verse bubble tea’s gemaakt met onze producten. Bij succes kan dit uitgebreid worden.”
Bij de Kamer van Koophandel is de belangstelling voor bubble tea zichtbaar in de gestage groei van het aantal ondernemingen dat zich ermee bezighoudt. Een woordvoerder meldt dat dit is gestegen van 9 in 2018 naar 123 in het derde kwartaal van 2023. ,,Het gaat hierbij om ondernemingen met expliciet ‘bubble tea’ in de bedrijfsomschrijving, zodat het werkelijke aantal hoger kan liggen.”
Lees ook: Bubble tea? Zo maakte deze ondernemer de Aziatische theevariant een succes