Uit een onderzoek van Vodafone Business blijkt dat werkgevers en werknemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) verschillende perspectieven hebben op hybride werken. Zo focussen werkgevers vooral op productiviteit en concurrentiepositie, terwijl werknemers meer waarde hechten aan hun eigen welzijn en werk-privébalans.
Martijn van Lieshout, directeur B2B Marketing bij VodafoneZiggo, legt uit hoe zij deze uitdagingen aanpakken en praktische oplossingen bieden voor het mkb. Van Lieshout begon al vroeg met de implementatie van flexibele werkmethoden binnen VodafoneZiggo zelf. ,,Omdat ik al een hele tijd bij Vodafone werk, heb ik ook de opstart van flexibeler werk meegemaakt”, vertelt hij in gesprek met De Ondernemer. ,,De coronapandemie heeft deze trend verder versneld.”
Kleine en middelgrote bedrijven willen concurrerend en aantrekkelijk zijn voor jongere generaties, maar weten niet altijd hoe ze dat moeten aanpakken
In het onderzoek komt onder meer naar voren dat dertien procent van de werkgevers in het mkb hybride werken ziet als een manier om hun concurrentiepositie te verbeteren. Maar waar grote bedrijven vaak de middelen hebben om hybride werken goed te organiseren, gaat dit in het mkb moeizamer. Van Lieshout: ,,Veel mkb-bedrijven - vooral die zonder eigen IT-afdeling - zie je vaak worstelen. Kleine en middelgrote bedrijven willen concurrerend en aantrekkelijk zijn voor jongere generaties, maar weten niet altijd hoe ze dat moeten aanpakken”, legt hij uit.
Praktische oplossingen en tools voor hybride werken
Om deze bedrijven te helpen, biedt VodafoneZiggo praktische oplossingen en tools. Een belangrijk initiatief hierbij is V-Hub, een inspiratieplatform voor ondernemers. ,,Op V-Hub kunnen ondernemers alle handvatten en tools vinden die ze nodig hebben om hybride werken te implementeren”, zegt Van Lieshout. ,,Het platform biedt zowel digitale als offline content en organiseert evenementen om concrete handvatten uit te leggen.”
Een van de uitdagingen die het mkb tegenkomt, is het creëren van een cultuur waarin hybride werken succesvol is. ,,Het aanbieden van alleen een technische oplossing is niet genoeg”, benadrukt Van Lieshout. ,,Het gaat ook om het bieden van handvatten voor het voeren van gesprekken, het bouwen van een cultuur en het begrijpen van de mogelijkheden.”
Samenwerking met MKB-Nederland en NL Groeit
Een praktisch voorbeeld van ondersteuning is de samenwerking van VodafoneZiggo met MKB-Nederland en nlgroeit. ,,Een recent evenement van MKB-Nederland, gericht op security, liet zien hoe bedrijven veilig kunnen werken met data in de cloud en medewerkers op verschillende locaties”, vertelt Van Lieshout. ,,We bieden oplossingen voor databeveiliging, zowel vanuit ons eigen portfolio als via partners, maar het belangrijkste is het informeren en inspireren van ondernemers.”
Digitale hulpmiddelen maken het mogelijk overal en altijd te werken, wat essentieel is voor de moderne werknemer
De drie partners werken nauw samen om ondernemers in het mkb te helpen met hun digitale transformatie. ,,Deze samenwerkingen richten zich op het bieden van alle middelen en hulp die ondernemers nodig hebben om stap voor stap te digitaliseren”, legt Van Lieshout uit. ,,We willen ondernemers helpen groeien door hun digitale vaardigheden te verbeteren en hen het vertrouwen geven deze nieuwe werkmethoden te omarmen.”
Volgens Van Lieshout zijn digitale communicatiemiddelen cruciaal in de moderne werkwereld. ,,Ik zou niet meer weten hoe je zonder zou kunnen. Digitale hulpmiddelen maken het mogelijk overal en altijd te werken, wat essentieel is voor de moderne werknemer.”
Digitale transformatie als sleutel tot succes
De transitie naar toekomstgericht werken is een complex proces dat verder gaat dan het aanbieden van technologie. VodafoneZiggo besteedt daarom ook binnen de eigen muren veel aandacht aan cultuurprogramma’s en de inrichting van werkplekken om hybride werken te ondersteunen.
,,We hebben het kantoor zo ingericht dat elke ruimte hiervoor optimaal benut kan worden. Het kantoor is vooral gericht op samenwerken en samen creëren. We besteden ook aandacht aan de werk-privébalans van onze medewerkers door middel van flexibele werktijden en persoonlijke aandacht.” Iets waar volgens het onderzoek zestig procent van de werknemers waarde aan hecht, vergeleken met 48 procent van de werkgevers. ,,Het belangrijkste is dat we het gesprek aangaan en verwachtingen duidelijk maken”, concludeert Van Lieshout. ,,Alleen dan kunnen we een cultuur creëren waarin iedereen optimaal kan presteren, zowel op kantoor als thuis.”
Onderzoek Vodafone Business
Bedrijven die gedigitaliseerd zijn, werken slimmer en efficiënter. Uit onderzoek van Vodafone Business blijkt dat werkgevers in het mkb hybride werken zien als een middel om hun concurrentiepositie te verbeteren, terwijl werknemers het vooral waarderen voor hun welzijn.
83 procent van de werkgevers ziet verminderde reistijd als voordeel van hybride werken, tegenover 58 procent van de werknemers. 74 procent van de werkgevers ziet een verkleining van de milieu-impact, tegenover 63 procent van de werknemers. Echter, 59 procent van de werkgevers vindt dat werknemers productiever zijn op kantoor, tegenover 43 procent van de werknemers. Daarnaast denkt 45 procent van de werkgevers dat hybride werken de productiviteit verlaagt, terwijl slechts 11 procent van de werknemers dit vindt. Vertrouwen kan worden verbeterd door elkaar beter te begrijpen: 84 procent van de werknemers ziet keuzevrijheid als teken van vertrouwen, tegenover 77 procent van de werkgevers. Technologie en digitale middelen kunnen bijdragen aan een betere werkomgeving en succesvolle bedrijfsvoering.