InnovatieGroei

Jonge ondernemer Doortje (21) stopt met haar succesvolle tassenlabel: dit is waarom

Doortje Herber stopt met haar tassenlabel en volgt haar hart. Foto: Angeliek de Jonge
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Begin dit jaar stond Doortje Herber voor een grote keuze: doorgaan met iets wat heel goed loopt of kiezen om haar hart te volgen? ,,Behalve ondernemer, ben ik ook mens. Dit betekent dat je dingen voelt”, zegt Herber tegen het AD. ,,En ik voelde dat ik met Studio.dai minder impact kon maken op grote schaal. Ik kon wat betekenen voor een aantal mensen, maar ik maakte deze mensen in een bepaalde vorm ook afhankelijk van mij door het werk dat ik hen aanbood.”

Want Doortje Herber werkte op dat moment voor haar tassenlabel met daklozen, statushouders en gevangenen als werknemers: groepen in de samenleving die haar nauw aan het hart liggen. Door deze mensen een plek te geven in het productieproces van haar bedrijf, gaf Herber hen de mogelijkheid om werkervaring op te doen.

Wat ik merkte was dat ondanks de werkervaring die ze bij Studio.dai op konden doen, ze afhankelijk bleven van mij. Ik was degene die de productieopdracht verstrekte

Doortje Herber

Volgens piepjonge ondernemer is het belangrijk om bewust te zijn van wat je raakt

,,Wat ik merkte was dat ondanks de werkervaring die ze bij Studio.dai op konden doen, ze afhankelijk bleven van mij. Ik was degene die de productieopdracht verstrekte. Deed ik dit niet, dan was er geen werk voor ze. Ik wil juist dat óók deze groepen in de samenleving een onafhankelijk werkleven kunnen opbouwen.”

Lees verder onder de advertentie

Die constatering deed Herber nadenken. Volgens de piepjonge ondernemer is het belangrijk om je bewust te zijn van wat je raakt en hier vervolgens ook mee aan de slag te gaan. Herber merkte dat ze als ondernemer niet gelukkig werd van haar eigen bedrijf, ondanks het grote succes.

Lees ook: MKB-Nederland na KVK-onderzoek: 'Tot 400.000 ondernemers twijfelen over doorgaan met bedrijf'

Doortje Herber wil daklozen, statushouders en gevangenen motiveren

,,Mijn passie was om de mensen te helpen die de tassen maakten. Run je een bedrijf, dan komt daar meer bij kijken. Ik ben gaan kijken naar waar mijn kracht als ondernemer ligt en hoe ik dat op een ándere manier kan inzetten, zodat ik kan doen waar mijn hart ligt.” Begin dit jaar besloot t Herber om het tassenlabel even te laten voor wat het is en zich te focussen op iets nieuws.

Lees verder onder de advertentie

Dat nieuwe, dat blijkt al snel een nieuwe onderneming te worden. Want het afgelopen jaar vond Herber niets leuker dan daklozen, statushouders en gevangenen te motiveren en hen helpen om uit de situatie te komen waar ze op dat moment inzitten.

Nieuwe onderneming MBF: Mind Business Faith

Deze ervaringen hebben geresulteerd in Herbers nieuwe onderneming MBF, wat staat voor Mind Business Faith. ,,MBF is een supertof project waarmee we producten als planners en journals verkopen. Deze planners en journals zijn gebaseerd op dingen die mij in het ondernemerschap geholpen hebben,” vertelt Herber.

Volgens Herber gaat MBF een nog groter project worden dan Studio.dai. Ze denkt dat de impact van MBF groter zal zijn, omdat ze meer mensen op grotere schaal kunnen helpen.

Lees verder onder de advertentie

Studio.dai stopt, maar ik ga door met een rugzak vol met ervaringen die ik mag inzetten voor dat waar ik mij nu op mag focussen; Mind Business Faith

Doortje Herber

Zo wil Doortje Herber mensen écht helpen

Waarom ze dat denkt? Dat is helder voor Herber: ,,Door te focussen kun je de impact van je onderneming vergroten. Verspreid je focus over vijf verschillende dingen, dan blijft de impact op al die vijf gebieden klein. Focus je op één ding, en zorg je dat je er zo veel mogelijk mensen écht mee kan helpen, dan heeft het focussen effect.”

Daarom stopte Doortje Herber met haar succesvolle tassenlabel. Volgens Herber betekent dit niet dat alles wat ze erin geïnvesteerd heeft verloren gaat. ,,Studio.dai stopt, maar ik ga door met een rugzak vol met ervaringen die ik mag inzetten voor dat waar ik mij nu op mag focussen; Mind Business Faith.”

Lees ook: Liz wil de wereld veroveren met haar duurzame tassen: crowdfunding voor nieuwe modellen

Lees verder onder de advertentie