InnovatieDuurzaamheid

Kledingstress: startup ALKOTÓ gaat radeloze consument helpen

 
Filip van de Bruinhorst, eigenaar van ALKOTÓ. Foto's: ALKOTÓ
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Voor de één is het kleding shoppen makkelijk en gebeurt het zonder veel nadenken. Voor de ander is het vreselijk omdat men zich creatief en authentiek wil presenteren, maar de persoon geen idee heeft hoe men dat voor elkaar kan krijgen. De startup ALKOTÓ wil de laatste groep een handje gaan helpen, vertelt oprichter en jonge ondernemer Filip van de Bruinhorst.

Lees verder onder de advertentie

De creatieve groep met keuzestress heeft vaak geen favoriet merk of een bepaalde stijl. Ze halen overal wat om vervolgens hun eigen outfits samen te stellen. Vaak gaan deze mensen, na 's morgens veel kledingstukken wisselen voor de spiegel, alsnog met een wat onbevredigd gevoel de deur uit. Net niet wat ze willen, net niet creatief en authentiek genoeg. ALKOTÓ heeft hier naar eigen zeggen de oplossing voor bedacht.

ALKOTÓ is een nieuw concept en speelt in op de behoefte van creatieve mensen. Geen enorme prints en gestandaardiseerde ontwerpen maar basic designs. ,,Basic met weinig, maar wel opvallende details. Details die je zelf kan personaliseren zonder dat het afbreuk doet aan het kledingstuk.''

Er vallen veel meer creatieve combinaties te maken met basic items die aangevuld worden met eye-catching accessoires

Filip van de Bruinhorst, eigenaar ALKOTÓ

Bij ALKOTÓ moet veel ruimte overblijven voor eigen creatie

Het jonge bedrijf speelt op zijn eigen manier in op de minimalistische trend. ,,Wij geven onze kleding geen enorme prints. Wij verwerken er weinig, maar wel prominente details in. Hierdoor blijft er veel ruimte over voor eigen creatie”, aldus Filip van de Bruinhorst, eigenaar van ALKOTÓ. Met zijn passie voor mode heeft hij op de minor ondernemerschap op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) het nieuwe duurzaam modeconcept gelanceerd. ,,Deze ruimte kan de drager zelf invullen met de professionele middelen die we meeleveren. Op deze manier kan de drager het kledingstuk echt van zichzelf te maken.''

Lees verder onder de advertentie

Van de Bruinhorst: ,,Minimalisme is voor ons altijd al belangrijk geweest. Er vallen veel meer creatieve combinaties te maken met basic items die aangevuld worden met eye-catching accessoires.''

beeld deondernemer

'Stel je voor: je opent je garderobe en deze ademt volledig jou?'

Hoe het personaliseren precies werkt en waarom ziet het er niet amateuristisch uit? Van de Bruinhorst legt uit. ,,Voor het personaliseren leveren we materialen die ook gebruikt worden door high-end merken. Het zijn dus kwalitatief hoogwaardige materialen.''

Lees verder onder de advertentie

,,Bij de bestelling van een kledingstuk leveren we professionele textielfolie mee waarvan de kleur al afgestemd is op het kledingstuk dat je koopt. Omdat het één kleur is blijft het abstract en krijgt jouw design een professionele uitstraling. Deze folie kun je op verschillende manieren bewerken en uitknippen of snijden. Vervolgens kun je dit eenvoudig op je kledingstukken strijken. Stel je voor: je opent je garderobe en deze ademt volledig jou. Hoeveel kleding heb je dan nog nodig?'', aldus de mode-ondernemer.

beeld deondernemer

Lees ook: Gat in de markt: deze ondernemer maakt duurzame sokken van afgedankte kleding

Lees verder onder de advertentie