Sinds 2021 groeit iwell stormachtig met een gerealiseerde groei van ruim 1.600 procent. Dit jaar kwamen er 25 collega’s bij en werd ook het kantoor flink uitgebreid. Niet gek, want de Utrechtse batterijenfabrikant heeft de wind mee. Sinds de energiecrisis zijn steeds meer bedrijven zich bewust dat goedkope stroom niet vanzelfsprekend is. Daarbij komt dat ondernemers zien dat het overvolle stroomnet, waarmee steeds meer bedrijven te maken krijgen, groei in de weg zit.
Iwell levert intelligente batterijhardware en slimme software om alle energiestromen voor bedrijven ‘de goede kant op te sturen’. Ceo Jan Willem de Jong: ,,Enerzijds hebben we de batterij. Een modulair systeem. Aan de andere kant de software, die ervoor zorgt dat de zonnepanelen, laadpalen en de batterij samenwerken en ervoor zorgen dat de netaansluiting niet overbelast raakt. De software moet je zien als de dirigent van energiestromen.”
Onze software moet je zien als de dirigent van energiestromen
Jan Willem de Jong iwell
Door dit alles met elkaar te verbinden, worden ondernemers minder afhankelijk van het stroomnet. ,,Daarnaast krijgen ze controle over de energie die ze zelf opwekken met zonnepanelen of windturbines en de prijs die ze voor energie betalen.”
Lees ook: Hoe Nederlands bedrijf iwell Duitsers gaat helpen bij energietransitie
Transportwereld weet iwell te vinden
Klanten van iwell zijn veelal te vinden in de transportwereld en bij logistiek vastgoedontwikkelaars. Denk bijvoorbeeld aan PostNL, Arriva en Oegema Transport. De Jong: ,,Wij zijn interessant voor eigenlijk elke succesvolle ondernemer die veel energie gebruikt, met een groot dak waarop je zonnepanelen kunt leggen.”
Het succes verklaart De Jong omdat hij er een verdienmodel aan koppelt: ,,Verduurzaming moet ook lonen. Batterijen zijn bij uitstek geschikt om in te spelen op onverwachte prijsschommelingen. ‘s Avonds is het opladen van je auto duur. De zon schijnt niet en iedereen komt net thuis. Als je de energie dan overdag opslaat, op het moment dat de zon schijnt, laad je jouw auto op wanneer stroom goedkoop is en gebruikt je stroom als het duur is.”
Volgens De Jong leeft dit anders denken over stroom enorm. ,,Één koude winter en het is alle hens aan dek. Daarnaast willen een hoop ondernemers verduurzamen, maar ze willen wel kijken naar het businessmodel dat bij hen past. Daar zijn wij van.”
Lees ook: De superslimme batterij van Jan Willem en Vincent gaat Europa veroveren
Netcongestie oplossen met batterij
Ook het probleem van het overvolle stroomnet (netcongestie) lijkt iwell voor een deel op te kunnen lossen. De Jong: ,,Als je veel zonnepanelen hebt, krijg je een overschot aan stroom. Onze batterij slaat die stroom op voor het moment dat de ondernemer stroom te kort komt.”
,,Anderzijds kun je de batterij als stortbak gebruiken. Bij een piek aan vraag of aanbod kan de batterij snel veel leveren of opslaan. Daarmee zorg je ervoor dat je een minder dikke kabel nodig hebt naar het net toe. Want op piekmomenten gebruik je de batterij.”
Netcongestie los je niet op door in tien jaar tijd meer kabels aan te leggen
Jan Willem de Jong iwell
Daarmee klinkt het probleem van netcongestie opgelost. Maar zo makkelijk is het volgens De Jong niet. ,,Het is én, én, én. Netcongestie los je niet op door in tien jaar tijd meer kabels aan te leggen. Als je alleen maar praat over netten verzwaren, dan ga je ook meer van hetzelfde krijgen dat ons in deze situatie gekregen heeft. Daarom ook mijn idee: lokaal opwekken, opslaan en gebruiken. Niet volledig off-grid, maar een intelligente mix tussen lokaal en het net.”
Voor de toekomst ziet De Jong nog volop kansen. ,,In Nederland staan nog steeds 6.000 bedrijven op de wachtlijst bij de netbeheerder om verzwaring aan te vragen. Maar we kijken ook over de grens, naar Duitsland, het VK en Spanje. We willen het Europese energiesysteem herbouwen, zodat we minder afhankelijk worden van het buitenland.”