Ondanks vele beweringen dat ze het niet moesten doen, geloven Marloes van Heteren (47) en Reinier Bosch (43) in hun project met kleurrijke zonnepanelen voor gevels en op het dak. „Wij willen een steentje bijdragen aan de klimaatverandering”, zegt Marloes, die hiervoor als architect heeft gewerkt. „Dat doen we door zonne-energie en esthetiek te combineren. Veel mensen vinden die bekende zwarte zonnepanelen namelijk niet mooi.”
Zonnepanelen op oranje daken
Solarix heeft inmiddels 78 verschillende paneeldesigns en speelt nu in op een toenemende vraag naar een bepaalde soort: de terracottakleurige zonnepanelen. Daarmee speelt Solarix bovendien in op het voortzetten van de salderingsregeling, waardoor zonnepanelen financieel extra aantrekkelijk kunnen zijn. „Met deze kleur kunnen bijvoorbeeld ook oranje daken op een mooie manier worden voorzien van zonnepanelen”, legt Marloes uit.
Lees ook: Chiel (32) zit dankzij Rico Verhoeven met grote bazen uit Hollywood aan tafel
„Bovendien liggen er nu mogelijkheden in het verschiet voor verduurzaming van monumentale panden en woonwijken waar terra dakpanelen liggen. Deze terracottakleur sluit dan aan bij de bestaande bouwmaterialen. Dat betekent dat monumentale panden of wijken waarin de welstand tegen zwarte panelen is, nu wél zonnepanelen kunnen plaatsen op het dak.”
Ook panelen in gevels
Ook biedt Solarix ‘mooie’ zonnepanelen aan in gevels van panden. Een creatieve vondst door een samenwerking van een architect (Marloes) en productontwerper en kunstenaar (Reinier). „We kregen eerst te horen dat we het niet zouden redden, omdat er met zonnepanelen alleen wordt gekeken naar de kostprijs en naar standaardisatie. En dat de bouwwereld niet van risico’s houdt. In 2018 hebben we ons eerste project gedaan en nu zijn gegroeid van startup naar scale-up. We zijn gegroeid van 2 mensen naar 22 mensen aan personeel.”
Ook de omzet groeit sterk. „Van 4 ton in 2022 naar 1,5 miljoen in 2023”, zegt Marloes. „Daarbij moeten we een lange adem hebben, aangezien de leadtime van projecten lang is. Daarom gaan de kosten vaak voor de baten uit en valt de omzet pas laat. Maar we hebben inmiddels een enorme pijplijn aan projecten. Volgend jaar hopen we break-even te kunnen draaien en daarna willen we alleen nog maar in de plus zitten. Dat hebben we mede kunnen realiseren door twee private investeerders die al vroeg zijn ingestapt en met ons zijn meegegroeid.”
Minder opwekken, meer schoonheid
Daarnaast heeft Solarix onlangs 900.000 euro opgehaald bij investeringsmaatschappij ROM InWest en drie investeerders uit de bouwsector. Hoewel deze ‘mooiere’ panelen wel duurder zijn en minder opwekken dan de traditionele zwarte panelen, kies je deze panelen van Solarix dus ook voor de esthetiek. „We werken vooral B2B. Zo hebben we onlangs het hoofdkantoor van DSM-Firmenich in Maastricht opgeleverd en we realiseren nu een basisschool met 1500 vierkante meter aan zonnepanelen in Amsterdam.”
„We doen ook wel gevels en daken bij particulieren, maar dat gaat via een E-installateur, aannemer of architect. De onzekerheid over het afschaffen van de salderingsregeling, maakte dat met name particulieren minder zonnepanelen gingen aanschaffen. Nu deze blijft bestaan is de populariteit weer wat toegenomen. Omdat de uiteindelijke investering en het terugverdienmodel heel goed is.”
,,Dit geldt ook voor de terra zonnepanelen. Uiteindelijk moeten we toe naar een energiebalans, waarbij zoveel mogelijk op verschillende momenten van de dag en het jaar energie moet worden opgewekt - bijvoorbeeld dus ook op verschillende gevels - en dat gebruik en opwek goed op elkaar worden afgestemd.”
Ook krijgt Solarix nu aanvragen uit het buitenland. „Voornamelijk via grote architectenbureau’s, en bouwen we aan een internationaal netwerk resellers waaronder uit Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Italië.” Daarmee gaat het bedrijf Solarix uit Weesp internationaal met de gekleurde zonnepanelen.